Gå til innhold

Var døden virkelig skapt av Adam og Eva?


Anbefalte innlegg

Sett ikke eders lit til fyrster, til et menneskebarn, hos hvem det ikke er frelse. Far For alt er tomhet. Alle går til det samme sted. Alle er kommet av jord og skal bli til jord igjen.

 

Jeg tror ikke jeg setter min lit til noen mennesker i det hele tatt.

Endret av +orc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første boken i Bibelen forteller om en motstander av Gud som dukker opp i Edens hage. Han blir omtalt som slangen, men han var ikke et dyr. Den siste boken i Bibelen identifiserer ham som han som kalles Djevelen og Satan som villeder hele den bebodde jord. Han blir også kalt den opprinnelige slange.

Det var en mektig engel, en usynlig ånd som brukte en slange for å snakke til Eva, omtrent som når en dyktig buktaler kan få det til å virke som om stemmen hans kommer fra en dukke. Denne åndeskapningen hadde uten tvil vært vitne til at Gud gjorde jorden beboelig for mennesker.

 

Men siden alt Jehova har skapt ble skapt fullkomment, kan vi spørre: Hvem var det som skapte denne Djevelen, denne Satan. Kort sagt var det en av Guds mektige åndesønner som gjorde seg selv til Djevelen.

Hvordan var det mulig. Tenk over dette: Et menneske som en gang har vært hederlig og ærlig, kan bli en tyv. Hvordan skjer det. en slik person lar kanskje et urett ønske få utvikle seg. Hvis han fortsetter å tenke på dette ønsket, kan det bli svært sterkt. Når det så byr seg en mulighet til å omsette i handling det han har gått og tenkt på, kan det være at det urette ønsket også får ham til å handle galt.

 

Det var dette som skjedde med Satan Djevelen. Han hadde sannsynligvis hørt at Gud gav Adam og Eva i oppdrag å sette barn til verden og fylle jorden med sine etterkommere. Han tenkte tydeligvis som så: Alle disse menneskene kan jo tilbe meg i stedet for Gud. På den måten oppstod det et urett ønske i hans hjerte. det fikk ham etter hvert til å handle galt - til å bedra Eva ved å fortelle henne løgner om Gud. Det var slik han ble Djevelen som betyr baktaler. Samtiden ble han Satan som betyr motstander.

 

www.vakttårnet.no

Lenke til kommentar

Ja men hvis djevelen bare var en engel så er det ingen kamp for Gud å fjerne han igjen. Faktumet er at Gud har hatt 13 milliarder år på seg til å fjerne han, og det har ikke skjedd til nå, jeg tar tegnet som om at han vil ha han her.

 

Når jeg sier 13 milliarder år (så er det fordi universet er minst så gammelt så da antar jeg Gud har iallefall hatt 13 milliarder år på seg til å fjerne djevelen, men det ser ikke ut som han vil det)

 

Bibelen forteller at selv englene skjelver når de møter på Gud, og hvis djevelen bare var en engel, så er det jo soleklart at Gud ville fjernet han om han virkelig ville fjerne han, men siden han ikke er fjernet så vil ikke Gud fjerne han, han vil ha djevelen her.

Endret av +orc
Lenke til kommentar

Ja men hvis djevelen bare var en engel så er det ingen kamp for Gud å fjerne han igjen.

 

Det er faktisk en del mennesker som tror at denne engelen skal vinne over Gud til slutt. Jeg mener jo at dette er en ganske håpløs oppfatning.

 

Når det gjelder hvorfor djevelen er til stede fortsatt, er det nok for at det var ganske mange engler som fulgte med ham i opprøret.

Og hvis disse ganske enkelt hadde blitt tilintetgjort, ville ingen sett de fulle konsekvensene av ondskap og det å leve uten Gud.

Og det ville kanskje resultert i mange ubesvarte spørsmål hos de englene som var igjen?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke kampen mellom gud og englene fungerer som et vanlig pc spill hvor det er to sider og de kjemper mot hverandre på den måten. Det er et opphav noe sted, og det opphavet er allmektig. Det er ingenting som kan stå imot den makten, ikke engler heller. Gud behøver ikke vise englene hvor de tar feil, han skaper de bare slik som han vil ha dem, og ferdig med den biffen.

 

Å sammenlikne opprørske engler som en fiende til Gud (Gud som har skapt englene) er det samme som å sammenlikne et pc program som fiende til en pc. Alt du behøver å gjøre er å skru av pc'en så er problemet løst og programmet forsvinner.

 

Det samme gjelder Gud, han kan rett og slett bare skru av englene så er problemet borte. Problemet er at han IKKE GJØR DET, og hvorfor han ikke gjør det er ukjent. Han har hatt 13 milliarder år på seg til å fjerne djevelen, men han gjør det ikke.

 

Den grove årsaken til at han ikke fjerner djevelen er fordi han ønsker å ha djevelen her.

Den simple overfladiske tekniske årsaken til at han ikke fjerner djevelen er 1 av 2:

 

1: Han behøver djevelen her

eller

2: Han vil ha djevelen her

 

Så enkelt er det. De super tekniske detaljene på disse to punktene igjen er ikke mulig å svare, men det er mulig å svare de to punktene.

 

Eksempler på super tekniske detaljer av de to punktene ovenfor:

 

1: Han vil lære djevelen en lekse. (Da er punkt 2 ovenfor gyldig)

2: Han vil lære oss mennesker lekser ved å ha djevelen her (Punkt 1 gyldig, 2 også forøvrig)

3: Han er ond, men behøver en å legge skylden på (Da er punkt 1 gyldig)

 

Osv.

 

Når det nå er gått 13 milliarder år, så kan vi legge til grunne en trygg konklusjon om at Gud i det minste er usikker på om han vil fjerne djevelen.

 

Om jeg hadde hatt en permanent sadist eller tyrann bosatt i kjelleren min, og han bodde der i 18 år, og jeg visste at han bodde i undergrunnen av mitt eget hus, og jeg likevel ikke fjerner han, så er det klart at det er noe mer som ligger bak. Man levner ikke en sadist bosatt i sin egen kjeller. Og spesielt ikke hvis denne sadisten sitter i kjelleren og tegner ned planer for hvordan han skal brenne familien din i ei tønne med lava.

 

Noe er galt, skjønner du? :hm:

Endret av +orc
Lenke til kommentar

Jeg tør egentlig ikke. Jeg er bare så forferdelig frustrert av all den hemmeligholdingen som gudene legger over oss. Det er mer frustrasjonen som driver meg til å si det jeg sier.

 

Jeg er frustrert av alle hemmelighetene som gudene legger over oss. Vet du en annen ting? Dersom alt dette med djevelen og demoner virkelig var så farlig, så ville det ikke VÆRT hemmelighold til å begynne med, de ville gitt oss all informasjon slik at vi kunne fått så mye informasjon som overhodet mulig til å ta opp denne farlige kampen.

 

Men nei, de tviholder og hemmeligholder på nesten alt som er, hva mener de at vi skal foreta oss ang. djevelen og demoner, når de nekter å fortelle oss hva det er for noe? :)

Lenke til kommentar

For å finne ut hvorfor Gud tillater lidelser, må vi gå tilbake til den tiden da lidelsene begynte. Da Satan fikk Adam og Eva til å være ulydige mot Jehova, ble det reist et viktig spørsmål. Satan drog ikke i tvil Jehovas makt. selv Satan vet at det ikke er noen grenser for Jehova makt. det Satan satte spørsmålstegn ved, var Jehovas rett til å herske. Ved å beskylde Gud for å lyve og for å holde tilbake gode ting fra sine undersåtter anklaget Satan ham for å være en dårlig hersker. Satan insinuerte at menneskene ville få det bedre uten Guds styre. dette var et angrep på Jehovas overherredømme. Adam og Eva satte seg opp mot Jehova, ja, de gjorde opprør mot ham og sa i virkeligheten: Vi trenger ikke Jehova som vår Hersker. Vi kan selv bestemme hva som er rett og hva som er galt.

 

Hvordan kunne Jehova få avgjort dette stridsspørsmålet om overherredømmet. Hvordan kunne han lære alle fornuftutstyrte skapninger at opprørerne tok feil og at hans måte å gjøre tingene på virkelig er den beste ? Noen sier kanskje at Gud ganske enkelt burde ha utslettet opprørerne og begynt på nytt med noen andre. Men han hadde erklært at det var hans hensikt at jorden skulle bli fylt med Adam og Evas etterkommere og han ville at de skulle bo i et paradis på jorden. Jehova gjennomfører alltid det han setter seg fore og dessuten ville han ikke ved å fjerne opprørerne i edens hage ha fått avgjort det spørsmålet som var blitt reist angående hans rett til å herske.

 

La oss illustrere dette med et eksempel. Tenk deg at en lærer forteller elevene hvordan de skal løse en vanskelig oppgave. En flink, men oppsetsig og respektløs elev påstår at lærerens måte å løse oppgaven på ikke er riktig. Han insisterer på at han selv vet om en mye bedre måte å løse oppgaven på og antyder derved at læreren ikke er dyktig nok. Noen av elevene tror at han har rett og de oppfører seg respektløst og kverulerende som ham. Hva skal læreren gjøre. Hvis han kaster dem ut, hvordan vil det da virke på de andre elevene. Vil de ikke lett tro at disse som har satt seg opp mot ham, har rett. alle de andre elevene i klassen han komme til å miste respekten for læreren og tro at han er redd for at det skal bli bevist at han tar feil. Læreren lar derfor urostifteren få vise klassen hvordan han vil løse oppgaven.

 

Jehova har gjort noe som ligner på det som denne læreren gjør. Vi må huske at opprørerne i edens hage ikke var de eneste som var berørt av det som skjedde der. Millioner av engler fulgte oppmerksomhet med. Den måten Jehova gikk fram på, ville i høy grad berøre alle disse englene og etter hvert alle fornuftutstyrte skapninger som kom til å leve på jorden. Hva er det så Jehova har gjort. Han har tillatt Satan å vise hvordan han vil herske over menneskene. Han har også latt menneskene få styre seg selv under Satans ledelse.

 

Læreren i illustrasjonen vet at de som har satt opp mot ham tar feil. men han vet også at hvis han gir dem mulighet til å prøve å bevise det de sier, så vil det være bra for hele klassen. Når de mislykkes ville alle de oppriktige elevene se at læreren er den eneste som er kvalifisert til å lede klassen. Jehova vet på lignende måte at de vil være bra for alle oppriktige mennesker og engler om de får se at Satan og de andre opprørerne mislykkes og at menneskene ikke kan styre seg selv. De vil lære den samme viktige sannhet som profeten Jeremia som sa: Jeg vet godt, Jehova ,at menneskets vei ikke står til ham selv. Det står ikke til en mann som vandre, å styre sine skritt. ( Jer 10: 23 )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt poeng, jeg hadde egentlig tenkt at Guds metoder var veldig avanserte siden han er Gud, men når du tar opp et så banalt poeng (dette med læreren og en kritisk elev) så faller jeg litt på "stigen" av hvilke metoder jeg antar Gud bruker. Dersom Gud er så banal som du forsøker å fortelle her, så er jo det egentlig bra, så har vi i alle fall mulighet til å forstå han bedre.

 

Grunnen til at jeg ikke tenker så banalt som det eksemplet du gav om læreren og eleven, er fordi det er en menneskelig måte å lære elever på hvordan de tar feil og det er ikke så vanlig å tenke på Gud som bruker slike menneskelige metoder som å la være å kaste eleven ut, for å vise de andre at han faktisk hadde rett.

 

Det er en veldig banal metode, så jeg tror ikke mange religiøse tenker så banalt om Gud, men om dette virkelig er tilfelle, at Gud faktisk ER så menneskelig og banal som dette, så er det bare positivt.

 

Det fins mange muligheter og mange svar, men jo mer man ser og hører fra Gud, jo ferre muligheter og ferre svar blir det med årene. Det er det som er det virkelige problemet.

 

Om du er en ny-kristen som bare har fått én sjokolade av Gud sålangt, så er alle muligheter og alle svar åpne.

 

Men har du hatt 2 tusen lørdagsfester med Gud, og hatt 500 tusen samtaler med han, så reduseres de potensielle svarene og de potensielle mulighetene som er, for jo mer vet du om han. Det er DET som er problemet.

 

Den problemstillingen du setter ovenfor om læreren og studenten, er en av de problemstillingene som "faller i skyen", dvs. det blir bare hypotetisk. Man kan ikke vite, med mindre Gud har gitt deg noe veldig håndfast der.

Endret av +orc
Lenke til kommentar
Men nei, de tviholder og hemmeligholder på nesten alt som er, hva mener de at vi skal foreta oss ang. djevelen og demoner, når de nekter å fortelle oss hva det er for noe? :)

 

Hvis man føler alt sammen er helt fjernt, er det en god ide å be ofte om helliggjørelse. Til slutt kan det være at Gud svarer på ønsket.

Bibelen legger i grunnen vekt på faste og bønn.

Lenke til kommentar

Det fins igrunn to ting man kan gjøre. Man har en hjerne, man kan enten kaste den ut av vinduet og stole på Gud, eller man kan forsøke å ta den i bruk. Og det er alt jeg forsøker å gjøre ang. Gud. Jeg bruker den gudegitte hjernen, og hvis han ikke liker det så må han for all del ta den tilbake igjen. Hvis han mener at hjernen er ubrukelig, så får han ta den tilbake igjen. Men når jeg er kritisk, så er det fordi han har gitt meg en hjerne. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har igrunn to valg i mitt liv. Jeg kan tenke for meg selv, eller jeg kan dele tankene med andre. Om jeg tenker tankene, men lar være å dele dem betyr ikke at jeg tar vekk dette frie spillerommet til fienden, tankene mine ligger enda der, forskjellen er bare at jeg deler tankene.

 

Det frie spille rommet er bare en illusjon sånn sett, det spiller ingen rolle om du tenker tankene eller om du skriver dem ned på et virtuelt ark.

 

Når de tankene først ER der i en eller annen form, spiller det ingen rolle hvilken form du representerer dem i, bare du ikke praktiserer noe enda.

Endret av +orc
Lenke til kommentar

På en måte har du helt rett i dette, men du bør likevel ikke bagatellisere den påvirkningskraften du har på andre mennesker, og det ansvaret du har for dem.

I Bibelen står det f.eks. "Den som forfører en av disse mine minste..."

Vi bør derfor tenke oss om før vi formidler noe til andre.

Lenke til kommentar

DET er jeg veldig klar over, og jeg vurderer det ganske ofte om jeg vil forføre noen, noen ganger så går jeg tilbake og endrer innlegg fordi det har en sjanse for å forføre noen. Hittill har jeg endret på 4 innlegg i dette forumet av den årsaken at jeg kan forføre noen. :hmm:

 

For de av de som leser på forumet så må de vite at en ikke skal ta noe for å være sant. Her på forumet samles folk som har meninger som de vil diskutere. Diskusjonen i seg selv taler for seg at man ikke skal spise alt rått. Og det gjelder selvfølgelig mine innlegg også, det jeg sier er ikke under noen omstendigheter sannhet, men bare meninger. Og de vil mest sannsynlig også forføre, så en advarsel lagt frem på forhånd. (Ikke spis rått)

Endret av +orc
Lenke til kommentar

Men hvorfor har Jehova latt lidelsene få fortsette i så lang tid. Og hvorfor hindrer han ikke at det skjer så mye vondt. Tenk igjen på læreren i illustrasjonen. Det var to ting han ikke gjorde. For det første hindret han ikke den oppsetsige eleven i å prøve å bevise sin påstand. For det andre hjalp han ham ikke med å gjøre det. Tenk nå på to ting som Jehova også har bestemt seg for ikke å gjøre. For det første har han ikke hindret Satan og dem som har stilt seg på hans side, i å prøve å bevise at de har rett. Det har derfor vært nødvendig å la det gå en tid.

 

I de flere tusen årene som menneskene har levd på jorden, har de kunnet prøve alle former for selvstyre, det vil si menneskers styre. De har riktignok gjort framskritt innen vitenskap og på andre områder, men forholdene er blitt stadig verre når det gjelder urettferdighet, fattigdom, kriminalitet og krig. Nå er det blitt bevist at menneskenes styre har vært mislykket. For det andre har ikke Jehova hjulpet Satan med å herske over denne verden. Hvis Gud hadde hindret alvorlige forbrytelser, for eksempel, ville han ikke da i virkeligheten ha støttet opprørernes sak? Ville ikke Gud da ha fått det til å se ut som om menneskene kan styre seg selv på en vellykket måte? Hvis Jehova hadde gjort dette, hadde han støttet opp under en løgn. Men det er umulig for Gud å lyve. ( Heb 6:18 )

 

Hva så med all den skade som har skjedd i løpet av det langvarige opprøret mot Gud. Vi må huske at Jehova er allmektig. Derfor kan han rette opp igjen alt det som har skjedd og det er også det han skal. Som vi allerede har lært, skal de store miljøødeleggelsene bli rettet opp igjen ved at jorden blir et paradis. Virkningene av synden bli fjernet for dem som viser tro på Jesu gjenløsningsoffer og alt det vonde som døden har ført med seg, vil bli gjort godt igjen når de døde blir oppreist. Gud skal bruke Jesus for denne måten å gjøre ende på Djevelens gjerninger. Jehova skal sørge for at alt dette skjer på akkurat det rette tidspunktet. Vi kan være glad for at han ikke har grepet inn tidligere for hans tålmodighet har gjort det mulig for oss å lære sannheten å kjenne og å tjene han. Nå, før han griper inn, søker han aktivt etter oppriktige tilbedere og hjelper dem til å utholde de lidelsene de blir utsatt for denne problemfylte verden.

 

Noen spør kanskje: Kunne ikke alle lidelsene ha vært unngått hvis Gud hadde skapt Adam og Eva på en slik måte at de ikke kunne gjøre opprør. Som nevnt i kapittel 5 ble menneskene skapt med en fri vilje. Har du tenkt over hvor verdifull denne gaven er? De utallige dyrene som Gud har skapt følger stort sett instinkter. Og mennesker har laget roboter som kan programmeres til å følge alle kommandoer. Men hadde vi likt at Gud hadde skapt oss uten en frivilje. Nei, vi er glad for å ha frihet til selv å velge hva slags person vi vil være, hva vi skal bruke livet til, hvilke venner vi skal ha og så videre. Vi setter pris på å ha en viss frihet og det er det Gud ønsker at vi skal ha. Jehova er ikke interessert i at vi skal tjene ham av tvang. Spørsmålet er derfor. Hvordan vil du bruke din frie vilje, som Jehova har gitt deg ? Satan, Adam og Eva brukte sin frie vilje på den verst tenkelige måten. de vendte Jehova Gud ryggen. Du har mulighet til å bruke din frie vilje på den aller beste måten. Du kan stille deg på Jehovas side, slik millioner av andre har gjort. De som gjør det, gleder Gud ved at de på en aktiv måte er med å bevise at Satan er en løgner og forkaster Satan som hersker.

 

www.vakttårnet.no

Endret av fatal1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men det er umulig for Gud å lyve. ( Heb 6:18 )

 

___________________________________

Sludder med råke på!

 

"

1 Kong.22:23

" Altså er det en løgneånd, Herren har lagt i munden på alle dine profeter her, for Herren truer dig med ulykke."

2 Kr.18:22

" Altså er det en løgneånd, Herren har lagt i munden på dine profeter her, for Herren truer dig med ulykke.

Jer.4:10

" Men jeg sagde: Ak, Gud Herre!

Du forførte dette folk og Jerusalem, da du sagde: »Der bliver fred!« Nu har vi sværdet på struben."

Ezek.14:9

Men bliver profeten lokket til at tale selv, så er det mig, Herren, der har lokket denne profet.

Eng: i the Lord have deceived that prophet."

Tysk: so habe ich, der HERR, diesen Propheten betört

2 Th.2:11

" Derfor sender Gud vildfarelsens magt over dem, så de tror på løgnen,"

Lenke til kommentar

Mange mennesker har i sin fortvilelse sagt: Hvis det finnes en Gud, hvorfor tillater han da all denne sorg, lidelse og ondskap, har de mistet troen på Gud. Hvis vi ikke skal bli ateister, agnostikere eller fritenkere på grunn av mangel på kunnskap, må vi gå til Guds skrevne Ord bibelen.

Ifølge Bibelen sa Satan Djevelen at selv det mest rettskafne menneske ville fornekte Gud hvis ikke alt gikk slik det ønsket og hvis det som onde mennesker gjorde, førte til at det mistet sin lykke.

 

Da Guds åndesønner ved en anledning var samlet til et møte i himmelen kom også Satan Djevelen etter å ha fart og flakket omkring på jorden. Jehova Gud henledet da Satans oppmerksomhet på en mann nede på jorden, Job som var annerledes enn alle andre mennesker for han var en ulastelig og rettskaffen mann som fryktet Gud og vek fra det onde. Dette imponerte ikke Satan for han sa at Job var en gudfryktig mann fordi han levde et liv i velstand under Guds beskyttelse. Men , fortsatte Satan, rekk bare ut din hånd og rør ved alt som hans er. Da vil han visselig si deg farvel like i ditt ansikt. Gud ville ikke rekke ut sin hånd mot Job.

 

Hvorfor skulle han det. For å sette Job på prøve og for å bringe Satan til taushet tillot imidlertid Gud at Satan fikk hånd over alt det Job hadde. Men mot ham selv må du ikke rekke ut din hånd. Satan gikk så til angrep på Job ved å benytte seg av onde mennesker, sabeere, og kaldeere som med vold tok med seg Jobs buskap på mange tusen dyr. Lyn eller ild fra himmelen drepte hans 7000 får. En stormvind slo mot huset hvor hans sju sønner og tre døtre hadde et gjestebud og det falt sammen over dem og de ble drept alle sammen. Da Job i rask rekkefølge fikk høre om alle disse ulykkene gjorde han da som Satan sa at han ville komme til gjøre, nemlig si Jehova Gud farvel like i hans ansikt. ( Job 1: 1-21 )

Lenke til kommentar

Mange mennesker har i sin fortvilelse sagt: Hvis det finnes en Gud, hvorfor tillater han da all denne sorg, lidelse og ondskap, har de mistet troen på Gud. Hvis vi ikke skal bli ateister, agnostikere eller fritenkere på grunn av mangel på kunnskap, må vi gå til Guds skrevne Ord bibelen.

Ifølge Bibelen sa Satan Djevelen at selv det mest rettskafne menneske ville fornekte Gud hvis ikke alt gikk slik det ønsket og hvis det som onde mennesker gjorde, førte til at det mistet sin lykke.

 

Da Guds åndesønner ved en anledning var samlet til et møte i himmelen kom også Satan Djevelen etter å ha fart og flakket omkring på jorden. Jehova Gud henledet da Satans oppmerksomhet på en mann nede på jorden, Job som var annerledes enn alle andre mennesker for han var en ulastelig og rettskaffen mann som fryktet Gud og vek fra det onde. Dette imponerte ikke Satan for han sa at Job var en gudfryktig mann fordi han levde et liv i velstand under Guds beskyttelse. Men , fortsatte Satan, rekk bare ut din hånd og rør ved alt som hans er. Da vil han visselig si deg farvel like i ditt ansikt. Gud ville ikke rekke ut sin hånd mot Job.

 

Hvorfor skulle han det. For å sette Job på prøve og for å bringe Satan til taushet tillot imidlertid Gud at Satan fikk hånd over alt det Job hadde. Men mot ham selv må du ikke rekke ut din hånd. Satan gikk så til angrep på Job ved å benytte seg av onde mennesker, sabeere, og kaldeere som med vold tok med seg Jobs buskap på mange tusen dyr. Lyn eller ild fra himmelen drepte hans 7000 får. En stormvind slo mot huset hvor hans sju sønner og tre døtre hadde et gjestebud og det falt sammen over dem og de ble drept alle sammen. Da Job i rask rekkefølge fikk høre om alle disse ulykkene gjorde han da som Satan sa at han ville komme til gjøre, nemlig si Jehova Gud farvel like i hans ansikt. ( Job 1: 1-21 )

 

Herren gav, og Herren tok; Herrens navn være lovet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...