Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nettopp fått førerkort, trenger råd ang bil


Bosnia91

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er da en som nettopp har fått førerkortet, eller har ikke fått det ennå men kommer i posten nå til uken hehe, uansett jeg er da på utkikk etter en bil, vi har to biler men de bruker foreldrene mine til jobb og hvis jeg skal kjøre noe sted selv så må jeg helst bruke den gamle Passaten og ikke den nye Mazdaen, da skal det iallefall være nødstilfelle om jeg skal få kjøre Mazdaen.

Som sagt jeg er på utkikk etter en bil for meg selv, jeg har funnet en deltids jobb ved siden av skolen med planer om å jobbe 2-3 dager i uken og eventuelt helg så sant det ikke kommer i veien for skolen og jeg hadde tenkt å spare opp penger for å kjøpe min egen bil.

Da jeg kun skal jobbe deltid og ikke mer enn 2-3 dager i uken så kan jeg ikke se på for dyre biler heller men jeg har heller ikke lyst på en bil til 10.000-15.000kr som trenger å fikses eller som risikerer å måtte bli fikset ikke så lenge etter at den er kjøpt.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52652031&searchclickthrough=true

 

Kunne tenkt meg en sånn bil siden den er ikke så altfor gammel og den har en del utstyr som følger med, men prisen blir litt for stiv for en i min situasjon, jeg lurer da på om noen har noe forslag til lignende biler til en mer fornuftig pris, tenkte i første omgang max 25.000kr men jeg kan vurdere å strekke meg til 30.000kr om det ikke finnes noe noe i den prisklassen jeg ser etter, vil da helst at det skal være diesel, om det er manuell eller automat gir har ikke så mye å si for jeg kan kjøre begge.

 

Alle tips og hjelp tas vennlig i mot, om dere vet om noen biler som kunne passet meg eller har noe råd generelt så setter jeg pris på det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antaglivis ca like mye fiksing på en bil til 10-15 000 som på en til 25-30 000, vet aldri der. Se etter en bil som i det minste er EU-godkjent en stund framover og sjekk forsikringsprisene før du bestemmer deg, kan være en del forskjell i pris på ulike biler. Sikkert også lurt å se etter en bil som har ålreite sommer og vinterdekk slik at du slipper å kjøpe noe der med det første. Kan fort balle på seg med noen ekstrakostnader og gitt at vinteren er like rundt hjørnet og mulighetene for å kjøre ut er noe større så ville jeg satset på en bil til rundt 15 000.

Lenke til kommentar

Antaglivis ca like mye fiksing på en bil til 10-15 000 som på en til 25-30 000, vet aldri der. Se etter en bil som i det minste er EU-godkjent en stund framover og sjekk forsikringsprisene før du bestemmer deg, kan være en del forskjell i pris på ulike biler. Sikkert også lurt å se etter en bil som har ålreite sommer og vinterdekk slik at du slipper å kjøpe noe der med det første. Kan fort balle på seg med noen ekstrakostnader og gitt at vinteren er like rundt hjørnet og mulighetene for å kjøre ut er noe større så ville jeg satset på en bil til rundt 15 000.

 

Tja kan vel hende det og, men etter å ha vært rundt på Finn.no og sett rundt så merket jeg at de fleste biler som var 15.000kr eller billigere enten var delebiler, var ikke EU godkjent eller måtte fikses en god del, tenkte derfor at det er litt greiere å se på en litt dyrere bil men som faktisk er i orden og EU godkjent i det minste.

Priser på forsikring har jeg ikke sett på enda men det tenkte jeg å ta senere da jeg ennå ikke vet hvilken bil som hadde passet og blir litt mye å sjekke forsikringspriser på alle forskjellige biler rundt omkring så jeg setter det på vent til jeg får satt meg en liste av mulige biler som kan passe for meg :)

Lenke til kommentar

Hvis du klarer å legge inn ~30K så kan du få en fremtrekker småbil som er rundt 10 år gammel med relativt lav kmstand (120 000). Typisk Toyota Yaris eller VW Polo, med manuell kasse og liten motor. Poenget mitt er vel at det kan være smart å få så ny bil som mulig, og da heller droppe ting som automatkasse, større motor eller typiske populære ungdomsbiler (alt dette vil jo dra opp prisen). Det kan jo også være smart å kjøpe et merke hvor delene er billige (man må jo alltids skru litt uansett biltype), og som allerede nevnt billig forsikring (ansvar holder vel her).

 

Det er kanskje litt kjedelig, men det kan nok være smart. Gamle diselmotorer kan være litt "traktor" også, så godt mulig at bensin er smartere i denne pris/aldersklassen.

 

Nå vet ikke jeg hva du skal bruke bilen til. Hvis du skal ha mye langkjøring bør du kanskje vurdere en større (tyngre) bil enn hva jeg skisserer, siden disse små bybilene ikke er noe gode på langkjøring.

 

PS: Og hvis du ikke trenger baksete får du jo postman pat biler på grønne skilter. Mer bil for penga :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hvis du klarer å legge inn ~30K så kan du få en fremtrekker småbil som er rundt 10 år gammel med relativt lav kmstand (120 000). Typisk Toyota Yaris eller VW Polo, med manuell kasse og liten motor. Poenget mitt er vel at det kan være smart å få så ny bil som mulig, og da heller droppe ting som automatkasse, større motor eller typiske populære ungdomsbiler (alt dette vil jo dra opp prisen). Det kan jo også være smart å kjøpe et merke hvor delene er billige (man må jo alltids skru litt uansett biltype), og som allerede nevnt billig forsikring (ansvar holder vel her).

 

Det er kanskje litt kjedelig, men det kan nok være smart. Gamle diselmotorer kan være litt "traktor" også, så godt mulig at bensin er smartere i denne pris/aldersklassen.

 

Nå vet ikke jeg hva du skal bruke bilen til. Hvis du skal ha mye langkjøring bør du kanskje vurdere en større (tyngre) bil enn hva jeg skisserer, siden disse små bybilene ikke er noe gode på langkjøring.

 

PS: Og hvis du ikke trenger baksete får du jo postman pat biler på grønne skilter. Mer bil for penga :)

Vel jeg bor litt ute på landet, rundt 1-1.5 mil fra sentrum, tar kanskje 10 minutter å kjøre inn dit, til skolen tenker jeg å ta buss da jeg ikke orker å betale for parkering i 8 timer mens jeg er på skolen, blir fort noen hundrelapper i uken bare på det, ellers når det gjelder kjøring så blir det nok bare til praksis plassen på Onsdager, til fotball trening og ellers til og fra deltids jobben, kanskje en tur bort til Svinesund men kommer litt an på bilen og, funker ikke akkurat å dra dit med en liten Polo når det skal kjøpes varer til hele familien for en måned så vil helst ha en litt større bil enn f.eks. Polo :grin2:

Blir nok mest det jeg skal bruke det til fram til sommeren når jeg forhåpentligvis får jeg lærlingplass, kanskje jeg drar til en venn i ny og ne men blir ikke ofte iallefall.

Om det er manuell eller automat har ikke så mye å si for min del, klarer fint å kjøre med begge to men om manuell drar ned prisen så går jeg fint for det, når det gjelder hvor stor motor så bryr jeg meg ikke så mye om det, skal jeg først vise meg fram i en bil så blir det iallefall ikke noe 'dritt bil' til 20.000-30.000kr, føler at hvis jeg først skal vise meg fram i en bil så må den nok koste opp mot en million først ;)

For å si det enkelt så vil jeg bare ha en vanlig bil som kjører og ikke trenger for mye oppussing, forventer så klart ikke en strøken bil til denne prisen og i tillegg lærer jeg litt om å fikse og ta vare på bil i samme slengen, er bare ikke interessert i restaurering, som nevnt så var jeg på finn.no og det jeg fant fra noen tusenlapper til opp mot 16.000-17.000kr var biler som enten måtte fikses en del på, ikke var EU godkjent eller som rett og slett måtte fikses før den kan kjøre, som student og deltids jobber så er jeg lite lysten på en bil som trenger flere timer med fikling og oppussing før den i det hele tatt kan kjøres.

Har egentlig for det meste tittet på Passater da vi har en hjemme og jeg har kjørt den en del med foreldrene så tenkte det er greit å velge en kjent bil, men jeg har ikke noe imot en annen bil om jeg finner en til bra og fornuftig pris :)

Når det gjelder bensin type, sånn som jeg tenkte så er jo diesel billigere så jeg kan fint få spart en del kroner på det framfor bensin, åssen er det bilen blir mer 'traktor' med diesel?

Forresten så vil jeg bare legge til at jeg ser etter bil i Østfold/Oslo område da jeg bor i Østfold, bare sånn i tilfelle noen kommer over en bil eller noe, blir litt langt å dra til Molde for en bil :rofl:

Lenke til kommentar

Eldre dieselbiler koster fort mer enn det smaker når ting begynner å ryke (turbo f.eks). Ikke tenk på størrelse, det høres ut som at du har mulighet til å låne en større bil (passat) de få gangene du trenger det. De eneste to tingene som har særlig betydning er driftssikkerhet og forsikringspremie. Sjekk f.eks. Toyota Carina E eller Corolla, eller andre 90-talls japsebiler.

Lenke til kommentar

Eldre dieselbiler koster fort mer enn det smaker når ting begynner å ryke (turbo f.eks). Ikke tenk på størrelse, det høres ut som at du har mulighet til å låne en større bil (passat) de få gangene du trenger det. De eneste to tingene som har særlig betydning er driftssikkerhet og forsikringspremie. Sjekk f.eks. Toyota Carina E eller Corolla, eller andre 90-talls japsebiler.

Jeg tenkte på det men jeg leste at siden de er så sjeldne i Norge så får man ikke tak i deler hvis noe skulle ryke og det blir fort en del kr å bestille deler fra utlandet så når det gjelder Japanske biler så er jeg litt usikker, en jeg hadde i klassen i fjor hadde en Corolla tror jeg, og han endte opp med å måtte betale over 16.000kr for å reparere bilen noen mnd etter at han kjøpte den.

Kan hende det var et bomkjøp av han men om det stemmer at deler til de Japanske bilene ikke er mulig å få tak i Norge så høres det litt risky ut for meg hvis en del plutselig må byttes.

Endret av Bosnia91
Lenke til kommentar

Audi og VW er gode biler, om noe ryker er det veldig mange som har delel til de, er mange av de rundtom her i landet. Audi og VW diesel drikker rundt 0.4-0.5 mila og de kan gå veldig godt om de blir tatt vare på.

 

Jeg har en til salgs til 18'000. Svær bil med masse plass til harry handel.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?editAd=true&finnkode=52410393

Endret av Marsruben
Lenke til kommentar

Er vel ikke et stort problem å få tak deler til de litt eldre japsene men det er jo naturlig at noen deler går ut av produksjon når det blir ferre biler igjen og derav for lite salg til å forsvare produksjonskostnaden.
Men det burde være fint mulig å få tak i bil til 10-15.000 som er eugodkjent og som er i grei nok stand. Kammerat av meg kjøpte en gammal ford som var nettopp euok og som trengte en fiks for å blir bra for 4.000 fiksen var å fiske kabelskoen til pluspolen på batteriet, den hadde han i halvannet år før han vraket den til fordel for en mercedes. Ikke hadde han noe trøbbel med bilen heller. Forrige bruksbilen jeg kjøpte meg betalte jeg 9000 for og den trengte jeg å bytte en temperatursensor pluss skifte olje på fram til jeg byttet den ut. Var en peugeot 405. Har sett flere biler i den prisklassen som utifra annonnsene skal være greie kjøp, men man må selvfølgelig undersøke bilen når man er å ser på den.
Denne her f.eks er jo eugodkjent i ca 2 år til og koster ikke mange kronene hadde reist å sett på den om jeg var deg. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52143306

Lenke til kommentar

Audi og VW er gode biler, om noe ryker er det veldig mange som har delel til de, er mange av de rundtom her i landet. Audi og VW diesel drikker rundt 0.4-0.5 mila og de kan gå veldig godt om de blir tatt vare på.

 

Jeg har en til salgs til 18'000. Svær bil med masse plass til harry handel.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?editAd=true&finnkode=52410393

 

Akkurat Audi A6 koster fort fryktelig mye når det begynner å klakke og knake i understellet, men det gjelder jo spesielt quattroene.

Lenke til kommentar

Skal du ha noe driftsikkert, eller et kupp til ditt budsjett bør du kjøpe noe med mangel lapp og skru litt selv.

 

Jeg kjøpte en 97mod Corolla E10 1,3 automat i 2011. Betalte 4000 for den via innbytte. Sånn som denne her bare med el.vindusheiser og hvite instrumentplater :w00t:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52463728&searchclickthrough=true

 

Bilen var ikke EU godkjent så jeg måtte bytte støtdempere bak, kontakter på starteren og bremser foran. Nedre bolten på Dynamoen var også borte. Jeg sausa også inn alle br.rørene med Tectyl. Etter dette har jeg bytta olja 3 ganger og etterfylt når lampa blinker.

 

Bilen min ble godkjent for 2 nye år forrige uke. Ingen feil på PKK. Jeg bytta riktignok skiltlys og hovedlyspærer i fjor. Litt svetting fra bunnpanne som kommentar.

 

Betaler 1300 i forsikring i året. Kun Ansvar.

 

Anbefales!

Lenke til kommentar

De siste japsebilene, fra 90 og oppover (Tidligere også) er regnet som de beste bilene som er, Japse biler er også veldig driftsikre. Er en grunn til at det kryr mye av de og mindre av de såkalte gamle merkene, dette er fordi kvaliteten på japsebilene overstiger konkurentene til de GRADER.

 

Jeg personlig liker Europeiske, tyske biler. Mest pga jeg har mest kjenskap til de og har midler til å få tak i veldig billige deler til de.

Endret av Marsruben
Lenke til kommentar

Gammelt japsestål har en lei tendens til å ruste, nå har jeg bare hatt japser fra midten av 80tallet og der er det hvertfall et problem, er usikker på de nyere, men min erfaring er at det er for det meste greit forutenom rust.

 

Med eldre Peugeoter så har jeg som regel ikke hatt noe særlig problemer, ikke noe mer enn det jeg ville forventet fra en bil til rundt 10-20.000

Denne her kan og være verdt å titte på http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52721581&searchclickthrough=true
Denne her har ligget ute i flere omganger før så kan være at det er mulig å prute en del på denne.

Lenke til kommentar

Tror det er mye smak og behag, og hva man er vant til, det at franske biler ikke er fult så populære gjør jo og at man kan gjøre gode kjøp.

Også er sittekomforen i franske biler ganske fantastisk sammenlignet med mye annet, hvertfall av det jeg har sittet i. Gjelder vel forsåvidt mest eldre biler, ser for meg at på nyere modeller så er det ikke så store forskjeller lengre. Hverken på det ene eller det andre.

Personlig så er jeg glad i både Peugeot og Toyota. Og av de jeg har vært borti så er det som regel mest trøbbel på japsene, riktignok flest MR2er så det kan være grunnen :p
Men største fienden til en hvilken som helst bil er eieren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...