Gå til innhold

Spm om skjermkort i SLI


warioman

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har et MSI GTX 680 Twin frozr III og et Zotac GTX 680 AMP! som jeg skal sette i SLI. Jeg hører folk sier at hvis det ene kortet er litt raskere enn det andre(noe som er tilfellet her), så vil det raskeste kortet klokke seg ned til samme hastigheten som det andre.

 

Om jeg overklokker det kortet jeg har(MSI) til samme hastigheten som det andre har, så unngår jeg vel at det vil klokke seg ned?

Noe annet jeg bør tenke på i denne sammenhengen? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du bør tenke på er å sette skjermkorta langt frahverandre, slik at de får nok luft. Ellers blir de fryktelig varme.

Installerer du msi afterburner, så kan du sette lik hastighet på begge korta. De fleste gtx 680 kort klarer 1300mhz +, så her er det greitt å overklokke også.

Etter å ha sett på en guide, så satte jeg 132% på power, +150 coreclock og +500 memory clock. Virket til å funke greit, men kan jeg virkelig pushe den opp til 1300mhz? Brukte MSI afterburner btw!

Tror du min 750W strømforsyning vil klare å holde strøm til hele systemet mitt med den lille overklokken?(tenker da med begge kortene i maskinen).

Lenke til kommentar

 

Det du bør tenke på er å sette skjermkorta langt frahverandre, slik at de får nok luft. Ellers blir de fryktelig varme.

Installerer du msi afterburner, så kan du sette lik hastighet på begge korta. De fleste gtx 680 kort klarer 1300mhz +, så her er det greitt å overklokke også.

Etter å ha sett på en guide, så satte jeg 132% på power, +150 coreclock og +500 memory clock. Virket til å funke greit, men kan jeg virkelig pushe den opp til 1300mhz? Brukte MSI afterburner btw!

Tror du min 750W strømforsyning vil klare å holde strøm til hele systemet mitt med den lille overklokken?(tenker da med begge kortene i maskinen).

 

 

Ingen problem med 750w

Det er jo bare 1300mhz, for å se om det blir stabilt. Du kan også sette opp volt littegranne. "unlock voltage control"

Lenke til kommentar

Hvordan er det med internminne på kortet? Jeg har 2gb, og spiller bare i 1080P. Vil dette bli for lite for å maxe spill? Hva skjer om et spill bruker mer enn jeg har?

Skjermkorta stopper deg før minnet blir noe problem. BF4 må du opp på 1440p oppløsning for å bikke over 2GB.

 

Bruker spillet over 2GB, så får du evig fps drops, og det merker du ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Hvordan er det med internminne på kortet? Jeg har 2gb, og spiller bare i 1080P. Vil dette bli for lite for å maxe spill? Hva skjer om et spill bruker mer enn jeg har?

Skjermkorta stopper deg før minnet blir noe problem. BF4 må du opp på 1440p oppløsning for å bikke over 2GB.

 

Bruker spillet over 2GB, så får du evig fps drops, og det merker du ;)

 

Takk :)

Nå har jeg koblet i det andre kortet(som var inni helsike stort). Jeg gikk på "konfiguer SLI, Physx og Surround" og trykket på "maximer 3D innstillinger" og da stod det SLI aktivert. Gikk deretter inn på "behandle 3D innstillinger" og valgte "fremtving gjengivelse på annethvert bilde"(som jeg så i en guide).

 

Er det noe mer jeg må gjøre da? Jeg går ut ifra at siden Nvidia kontrollpanelet ser at jeg har 2 kort i maskinen, og lar meg velge annethvert bilde per sekund, så fungerer vel broa og kortene sammen da? Noen gode forslag til hvordan jeg kan teste at begge korta jobber som de skal?

Hvor mange % skal hvert av kortene jobbe når de får en skikkelig sak å bryne seg på som f.eks bf4?

 

Beklager mange spm, men SLI er nytt for meg :)

Lenke til kommentar

 

 

"behandle 3D innstillinger" og valgte "fremtving gjengivelse på annethvert bilde"(som jeg så i en guide).

Det er nok unødvendig, og driveren til Nvidia vet best hva slags metode som blir brukt i hvert enkelt spill. Det er heller ikke nødvendig for å få SLI til å fungere.

 

Når det står SLI aktivert så er SLI ready to go. Ikke noe mikkmakk.

 

Som regel i BF4, så vil de ligge på mellom 80-100 %. Dog, med noen drop pga. CPU flaskehals osv.. som oppstår underveis. Er du usikker på om SLI funker som det skal, så vil du se at den ene GPU'en sin utnyttelsesgrad er mye lavere enn den andre, om ikke eksisterende. Samt at den da som regel kjører på lavere frekvens (dette ser du i MSI afterburner/EVGA precisionX)

 

Furmark anbefales ikke å bruke. Vil belaste skjermkortet ALT for mye, mange ganger mer enn noe spill. Samme som Prime95, som potensielt kan ødelegge selv stock-CPUer over lengre tid.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

I værste fall er det vel bare å teste en gang med, og en gang uten. (eller bare se på FPSen de første sekundene med, og så de første sekundene uten SLI) Ja, eller se på "GPU utilisation".

 

Selv synes jeg heaven var litt kjedelig å bruke som benching, og brukes mest for stabilitetstesting.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

I værste fall er det vel bare å teste en gang med, og en gang uten. (eller bare se på FPSen de første sekundene med, og så de første sekundene uten SLI) Ja, eller se på "GPU utilisation".

 

Selv synes jeg heaven var litt kjedelig å bruke som benching, og brukes mest for stabilitetstesting.

Funker 3d mark vantage noe bra til dette?

Er heaven benchmark gratis? Hvis ikke hvor kan det skaffes?

Ser det ligger ute på guru3d, antar jeg kan laste ned der :)

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...