Gå til innhold

Spm om skjermkort i SLI


warioman

Anbefalte innlegg

Nå skal vel det kortet som er best av de to klokke seg ned til å bli likt kort nr 1, men om de er identiske tviler jeg på, da de har forskjellige kjølere osv.

Ja det vet jeg. Jeg tenkte på at jeg skulle klokke litt opp det ene kortet, slik at begge havner på om lag 1250Mhz. Lurer på hvordan jeg gjør det, jeg gjorde det da jeg kun hadde ett kort, men er usikker på hva jeg gjør nå som jeg har 2 :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MSI afterburner har en knapp på første siden inne på settings. Hvor du kan bestemme om frekvensen skal gjelde alle kortene (huket av fra før). "synchronize" - et elle annet.

 

Men som sagt, du ser jo på grafen om frekvensen er forskjellig når du bencher og spiller.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

MSI afterburner har en knapp på første siden inne på settings. Hvor du kan bestemme om frekvensen skal gjelde alle kortene (huket av fra før). "synchronize" - et elle annet.

 

Men som sagt, du ser jo på grafen om frekvensen er forskjellig når du bencher og spiller.

Ja, jeg ser at det ene kortet har litt høyere frekvenser enn det andre. Begge kortene jobber på spreng i Heaven 4.0

Det eneste er at det ene kortet var oppi 93 grader. Hvor mye kan jeg belaste kortet for ikke å være redd?

Lenke til kommentar

Hvilken frekvens har du satt i MSI afterburner, og hva oppgir GPU-Z av frekvenser på kortene?

Litt av problemet kan være at boost-funksjonen ikke helt kan kontrolleres av deg som bruker. Eller om du justerer opp det ene kortet mer enn det andre, for å kompansere. Men heller ikke det er optimalt alltid.

 

Optimale ville vært å bruke lik BIOS på de to. Da vil de følge hverandre likt.

 

Ps: Du vil få en del mer microstutter om frekvensen ikke er lik, og en gang så var jeg i en situasjon hvor det ene kortet klokket seg litt ned (et par hundre MHz vel og merke) og selv om FPS'en var ganske god (70-80 FPS), så føltes spillet som om det var 20 FPS. Så selv om det er en liten forskjell, så kan det gi en del kjipere opplevelse.

Lenke til kommentar

Hvilken frekvens har du satt i MSI afterburner, og hva oppgir GPU-Z av frekvenser på kortene?

 

Litt av problemet kan være at boost-funksjonen ikke helt kan kontrolleres av deg som bruker. Eller om du justerer opp det ene kortet mer enn det andre, for å kompansere. Men heller ikke det er optimalt alltid.

 

Optimale ville vært å bruke lik BIOS på de to. Da vil de følge hverandre likt.

 

Ps: Du vil få en del mer microstutter om frekvensen ikke er lik, og en gang så var jeg i en situasjon hvor det ene kortet klokket seg litt ned (et par hundre MHz vel og merke) og selv om FPS'en var ganske god (70-80 FPS), så føltes spillet som om det var 20 FPS. Så selv om det er en liten forskjell, så kan det gi en del kjipere opplevelse.

 

 

Det ene kortet er fabrikkoverklokket, så jeg måtte klokke det ned litt for å matche det andre. Når viser de så å si identisk core clock(rundt 1150), og helt identisk memory clock. I MSI afterburner hvertfall. Var disse frekvensene de var på når de ble kjørt i heaven.

Hadde dette varmeproblemet med et tidligere zotac kort også.

Lenke til kommentar

Hvilken frekvens har du satt i MSI afterburner, og hva oppgir GPU-Z av frekvenser på kortene?

 

Litt av problemet kan være at boost-funksjonen ikke helt kan kontrolleres av deg som bruker. Eller om du justerer opp det ene kortet mer enn det andre, for å kompansere. Men heller ikke det er optimalt alltid.

 

Optimale ville vært å bruke lik BIOS på de to. Da vil de følge hverandre likt.

 

Ps: Du vil få en del mer microstutter om frekvensen ikke er lik, og en gang så var jeg i en situasjon hvor det ene kortet klokket seg litt ned (et par hundre MHz vel og merke) og selv om FPS'en var ganske god (70-80 FPS), så føltes spillet som om det var 20 FPS. Så selv om det er en liten forskjell, så kan det gi en del kjipere opplevelse.

 

 

Hvordan kan jeg endre bios da? Hvordan kan jeg stille inn kortene til å yte akkurat samme frekvens?

Lenke til kommentar

 

Hvilken frekvens har du satt i MSI afterburner, og hva oppgir GPU-Z av frekvenser på kortene?

 

Litt av problemet kan være at boost-funksjonen ikke helt kan kontrolleres av deg som bruker. Eller om du justerer opp det ene kortet mer enn det andre, for å kompansere. Men heller ikke det er optimalt alltid.

 

Optimale ville vært å bruke lik BIOS på de to. Da vil de følge hverandre likt.

 

Ps: Du vil få en del mer microstutter om frekvensen ikke er lik, og en gang så var jeg i en situasjon hvor det ene kortet klokket seg litt ned (et par hundre MHz vel og merke) og selv om FPS'en var ganske god (70-80 FPS), så føltes spillet som om det var 20 FPS. Så selv om det er en liten forskjell, så kan det gi en del kjipere opplevelse.

 

 

Hvordan kan jeg endre bios da? Hvordan kan jeg stille inn kortene til å yte akkurat samme frekvens?

 

Tja, det høres jo ut som du har kommet ganske nærme. Men kan under forskjellig last/spill muligens ende opp forskjellig. Så for å være helt sikker på kan du f.eks flashe biosen på standard-kortet til det fabrikkoverklokkede, eller vice versa.

 

Finnes mange veier til roma, men denne virket lettere enn de andre: http://www.overclock.net/t/1211151/flashing-nvidia-bios-within-windows

Bare hopp over nbitor-delen, hvor du rett og slett bruker BIOSen du hentet fra det ene kortet du valgte i GPU-Z. Altså skal du fokusere på den delen til de tre første bildene, og siste bildet i guiden.

 

Ellers kan ma nselvsagt bruke en custom BIOS, som deaktiverer boost, øker power-limit osv.. som gjør det hele til litt mer "hardcore" overklokking.

Nizzen er nok mannen din her. Da han har hatt tre GTX 680'er, og har nok vært borti det meste her.

 

Angående varmeproblemet, så hørtes det litt mye ut. Ikke direkte skadelig eller noe, men gir ikke store rommet for overklokking. Er dette det øverste kortet? ELler får det på en annen måte ikke god nok sirkulasjon? Eller er det bare vifta som går for sakte (du kan stille den i MSI afterburner)

Lenke til kommentar

 

 

Hvilken frekvens har du satt i MSI afterburner, og hva oppgir GPU-Z av frekvenser på kortene?

 

Litt av problemet kan være at boost-funksjonen ikke helt kan kontrolleres av deg som bruker. Eller om du justerer opp det ene kortet mer enn det andre, for å kompansere. Men heller ikke det er optimalt alltid.

 

Optimale ville vært å bruke lik BIOS på de to. Da vil de følge hverandre likt.

 

Ps: Du vil få en del mer microstutter om frekvensen ikke er lik, og en gang så var jeg i en situasjon hvor det ene kortet klokket seg litt ned (et par hundre MHz vel og merke) og selv om FPS'en var ganske god (70-80 FPS), så føltes spillet som om det var 20 FPS. Så selv om det er en liten forskjell, så kan det gi en del kjipere opplevelse.

 

 

Hvordan kan jeg endre bios da? Hvordan kan jeg stille inn kortene til å yte akkurat samme frekvens?

 

Tja, det høres jo ut som du har kommet ganske nærme. Men kan under forskjellig last/spill muligens ende opp forskjellig. Så for å være helt sikker på kan du f.eks flashe biosen på standard-kortet til det fabrikkoverklokkede, eller vice versa.

 

Finnes mange veier til roma, men denne virket lettere enn de andre: http://www.overclock.net/t/1211151/flashing-nvidia-bios-within-windows

Bare hopp over nbitor-delen, hvor du rett og slett bruker BIOSen du hentet fra det ene kortet du valgte i GPU-Z. Altså skal du fokusere på den delen til de tre første bildene, og siste bildet i guiden.

 

Ellers kan ma nselvsagt bruke en custom BIOS, som deaktiverer boost, øker power-limit osv.. som gjør det hele til litt mer "hardcore" overklokking.

Nizzen er nok mannen din her. Da han har hatt tre GTX 680'er, og har nok vært borti det meste her.

 

Angående varmeproblemet, så hørtes det litt mye ut. Ikke direkte skadelig eller noe, men gir ikke store rommet for overklokking. Er dette det øverste kortet? ELler får det på en annen måte ikke god nok sirkulasjon? Eller er det bare vifta som går for sakte (du kan stille den i MSI afterburner)

 

Jeg endte opp med å sende kortet inn på garanti. Fikk heldigvis med kvitteringen fra selger. Jeg tok ut ene skjermkortet og lot det kortet stå alene i maskinen. Den klatret opp på hele 82 grader alene i kabinettet.

Msi kortet mitt med max overklokk blir ikke varmere enn 65, så her er det noe galt. Selv med Quad SLI i maskinen kan man ikke ha kort som driver og tuller på 90-95 grader sant?

 

Jeg prøvde til og med å klokke ned kortet, og deaktivere SLI slik at Msi kortet mitt ikke gjorde noenting. Likevel klarte dette Zotac kortet å bli 92 grader under 95-99% trøkk. Kortet hørtes også ut som et jetfly når det tok helt av. Var sikker på en stund at pcen min skulle fly sin vei.

 

Har hørt om flere som har hatt problemer med Zotac sine AMP! kjølere. De er sykt store, men kjøler på langt nær nok til å kompensere for størrelsen(og det gjelder kortene generelt). Msi twin frozr III kortet mitt er ganske liten og fin i størrelse og kjøler mye bedre etter min erfaring.

 

Var vel like greit å sende inn kortet? 82 grader alene i kabinettet, samtidig som det bråker mye pga viftehastigheten øker, kan jo ikke være slik det skal være.

Lenke til kommentar

Hvilken temp du får vil jo komme av hvilken temp-limit du har optimalisert for. Er den satt til å prøve å oppnå 82 grader, ja så blir den det, selv om den er alene. Så jeg vet ikke helt hva du har ordnet her.

 

Derfor jeg lurte på hvilket turtall viftene gikk på. Å la skjermkortet kjøre på 82 grader, for så å kjøre med lav lydstyrke (lavt turtall) er ganske vanlig praksis.

 

MEN. Er turtallet høyt, og tempen fortsatt høy, så er det ofte så store kjøleren har fått en støyt, slik at den ikke sitter skikkelig på GPUen. Da kan det nok kanskje være grunn for reklamasjonsrett, ja selv om det ikke nødvendigvis var produsenten sin feil.

Er turtallet lavt, så er det bare å skru det opp, om du synes tempen er litt høy. Både 290/290x, og GTX 470/480 kjører normalt sett på rundt 95 grader. Og kunne bli enda høyere til tider. Og det har vært vanlig på ganske mange skjermkort oppover i tiden. Uansett, vi får satse på at det ikke bare var vifteprofilen i MSI afterburner som er satt alt for lav. For ellers kan du risikere å måtte betale en del penger, eller "miste" kortet.

Lenke til kommentar

Hvilken temp du får vil jo komme av hvilken temp-limit du har optimalisert for. Er den satt til å prøve å oppnå 82 grader, ja så blir den det, selv om den er alene. Så jeg vet ikke helt hva du har ordnet her.

 

Derfor jeg lurte på hvilket turtall viftene gikk på. Å la skjermkortet kjøre på 82 grader, for så å kjøre med lav lydstyrke (lavt turtall) er ganske vanlig praksis.

 

MEN. Er turtallet høyt, og tempen fortsatt høy, så er det ofte så store kjøleren har fått en støyt, slik at den ikke sitter skikkelig på GPUen. Da kan det nok kanskje være grunn for reklamasjonsrett, ja selv om det ikke nødvendigvis var produsenten sin feil.

 

Er turtallet lavt, så er det bare å skru det opp, om du synes tempen er litt høy. Både 290/290x, og GTX 470/480 kjører normalt sett på rundt 95 grader. Og kunne bli enda høyere til tider. Og det har vært vanlig på ganske mange skjermkort oppover i tiden. Uansett, vi får satse på at det ikke bare var vifteprofilen i MSI afterburner som er satt alt for lav. For ellers kan du risikere å måtte betale en del penger, eller "miste" kortet.

Når kortet hadde 92 grader, skrudde kortet viftehastigheten opp på 80% og vel så det, men det ble ikke noe kjøligere av den grunn. Og da hørtes det som sagt ut som om pcen skulle fly sin vei.

Temp limiten har jeg ikke rørt, så den står på default, som er maximum 100 og minimum 0. MSI kortet mitt har også den innstillingen, men når ikke i nærheten av den varmen. Det zotac kortet tørr jeg rett og slett ikke bruke i SLI, da det ble så varmt selv med viften på full dryling. Har et Cooler Master Haf X big tower btw, så jeg tror ikke det er kabinettet sin skyld(har det veldig ruddig inni der og).

 

Kortet ble rett og slett sakte men sikkert varmere og varmere, og ettersom jeg har lest, er aller høyeste "safe" temperatur på 98 grader på 680, så jeg turte ikke la kortet jobbe lengre da det bikket 93.

 

hovergrunnen til at jeg reagerte, var differansen mellom Msi kortet mitt og Zotac kortet. Msi kortet er 65 grader med Max overklokk(altså høyeste jeg klarte før artifactene kom, som var en del høyere enn fabrikklokken på zotac kortet var) på 99% dryling. den skrur heller ikke viftehastigheten høyere enn max 50%.

Så her er helt klart noe som må ha skjedd med det kortet, da jeg leser de fleste steder at 90-95 grader nærmer seg en faresone man ikke bør være i nærheten av. Vil jo ikke ødelegge/smelte kortet heller.

 

Men som du sier, så var turtallet på 80%++ og varmen gikk hvertfall ikke ned, men gradvis opp, så jeg turte ikke mer på 93 grader(den gikk sakte opp, men still). Ønsker jo å kunne spille spill som belaster begge kortene uten å måtte sitte å fortvilet følge med at tempen ikke overstiger et farlig nivå, da dette vil ødelegge spillmoroa helt.

 

Noe som er typisk min flaks, er at kortet sikkert oppfører seg helt fint når komplett får det, for så å bytte modus dersom jeg får det tilbake. Men jeg har tatt bilder ^^,

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Etter den mer detaljerte beskrivelsen, så er det nok garantert noe mer enn bare programvare-problem. ;)

Altså at det er noe feil med kortet. Måtte det være at kjøleren ikke har god kontakt, eller noe massiv "strømlekkasje" fra GPUen. :)

Ja det må være noe feil med det, spesielt siden MSI kortet mitt har 1/4 mindre varme. Hvis komplett erstatter kortet(som sikkert må gjøres), så er vel det nærmeste kortet jeg får tilbake et 760(skal vel yte likt som 680 ca?), som da igjen gjør at jeg ikke kan sette SLI, pga at jeg har et 680 fra før :/ Kjøpte jo det siste 680 i utgangspunktet for å kjøre SLI, så jeg kan vel bli fucked siden komplett ikke har flere 680'er inne for tiden ? :/

Lenke til kommentar

92 grader er da ingen temp :p mine 670 kort i sli. ligger på 95-97 grader etter en halvtimes spilling.

98 grader er absolutt max "safe" temp, og tror ikke det er helt normalt å ligge helt der oppe. Men vet du hvor mange grader du får på ett kort om det står alene i maskinen? Har du referanse kjøler eller 3dje parts kjøler? Tror du bør passe på å ikke smelte kortene ^^,

 

Mitt MSI 680 har 65 grader på max load med max overklokk(ca 1250Mhz), og det nådde ikke mer enn 70-75 i SLI. Viftehastigheten på kortet var max mellom 50-60% da.

Zotac kortet som jeg snakker om her, havnet på 82 grader alene i maskinen og 93 i SLI. Men det var ikke bare tempen som fanget min oppmerksomhet, det var også kjøleviftene som gikk opp i 80%++, og gjorde at det hørtes ut som om pcen min skulle fly sin vei. Dette var med unigin heaven benchmark 4.0 i ca 10-15 min. Kortet ble bare varmere og varmere, og jeg turte ikke mer når det bikket 93 grader.

 

Tror ikke det er helt normalt å kjenne kraftig varme komme ut av viften i sidedøra på kabinettet(altså fra viften som blåse på skjermkorta).

Har ringt komplett og flere PC karer, og alle ble forbauset og likte overhodet ikke tallet 93 jeg oppga til dem. Alle mente at slike temperaturer til vanlig ikke skal nåes. Trodde heller ikke det var mulig siden kjøleren på dette zotac kortet er gedigen, og den bråker mye.

Er nok noe som Andrull sier, sikkert en "strømlekkasje" eller noe feil med selve kjøleren.

Lenke til kommentar

er Asus DCII kjøler på dem. mulig det ikke er helt normalt å ligge der oppe, har vel med et litt dårlig gjennomstrøm i kabinettet. men viftene står på auto og dem når ikke 100% før 93 grader eller noe. jeg vil anta at hvis asus mente 93 grader eller mer var skadelig så ville de ikke hadde den vifteprofilen.

har ikke testet med et kort i maskinen, men det ene kortet ligger på rundt 85 grader i spill som ikke støtter sli. dvs det andre kortet idler.

Lenke til kommentar

er Asus DCII kjøler på dem. mulig det ikke er helt normalt å ligge der oppe, har vel med et litt dårlig gjennomstrøm i kabinettet. men viftene står på auto og dem når ikke 100% før 93 grader eller noe. jeg vil anta at hvis asus mente 93 grader eller mer var skadelig så ville de ikke hadde den vifteprofilen.

har ikke testet med et kort i maskinen, men det ene kortet ligger på rundt 85 grader i spill som ikke støtter sli. dvs det andre kortet idler.

Kan jo være støv på dem også eller noe. 85 grader "alene" er jo ganske mye. Så lenge man klarer å holde seg under 90 er det vel ganske greit, men hvis ikke så er man i faresonen. Er ikke lange veien til overoppheting da.

Skulle hatt meg et Msi twin frozr II til, tror jeg hadde klart å få god temp da :p

Lenke til kommentar

 

er Asus DCII kjøler på dem. mulig det ikke er helt normalt å ligge der oppe, har vel med et litt dårlig gjennomstrøm i kabinettet. men viftene står på auto og dem når ikke 100% før 93 grader eller noe. jeg vil anta at hvis asus mente 93 grader eller mer var skadelig så ville de ikke hadde den vifteprofilen.

har ikke testet med et kort i maskinen, men det ene kortet ligger på rundt 85 grader i spill som ikke støtter sli. dvs det andre kortet idler.

Kan jo være støv på dem også eller noe. 85 grader "alene" er jo ganske mye. Så lenge man klarer å holde seg under 90 er det vel ganske greit, men hvis ikke så er man i faresonen. Er ikke lange veien til overoppheting da.

Skulle hatt meg et Msi twin frozr II til, tror jeg hadde klart å få god temp da :p

 

 

har sjekket støv, men er ikke noe som jeg kan se i hvertfall. jeg kunne sikkert også vært flinkere å rense støvfiltrene på kabinett viftene. lett å bli litt for lat der :p

men jeg har lest at det ikke er noen fare å ha så høye temp selv om det kansje minsker levetiden bittelitt. kortene klokker seg jo automatisk ned ved 97 eller 98 grader, samme er det jo med cpuer i dag. så er jo nesten umulig å ta livet av av brikkene, med mindre man moder volt ol ting da kansje.

Endret av Blaz3r
Lenke til kommentar

er Asus DCII kjøler på dem. mulig det ikke er helt normalt å ligge der oppe, har vel med et litt dårlig gjennomstrøm i kabinettet. men viftene står på auto og dem når ikke 100% før 93 grader eller noe. jeg vil anta at hvis asus mente 93 grader eller mer var skadelig så ville de ikke hadde den vifteprofilen.

har ikke testet med et kort i maskinen, men det ene kortet ligger på rundt 85 grader i spill som ikke støtter sli. dvs det andre kortet idler.

Du har ikke "litt dårlig gjennomstrøm i kabinettet" når 350W gir deg slike temps med slikt kjøleareal.

Du har ingen gjennomstrøm i kabinettet ditt da

Lenke til kommentar

 

er Asus DCII kjøler på dem. mulig det ikke er helt normalt å ligge der oppe, har vel med et litt dårlig gjennomstrøm i kabinettet. men viftene står på auto og dem når ikke 100% før 93 grader eller noe. jeg vil anta at hvis asus mente 93 grader eller mer var skadelig så ville de ikke hadde den vifteprofilen.

har ikke testet med et kort i maskinen, men det ene kortet ligger på rundt 85 grader i spill som ikke støtter sli. dvs det andre kortet idler.

Du har ikke "litt dårlig gjennomstrøm i kabinettet" når 350W gir deg slike temps med slikt kjøleareal.

Du har ingen gjennomstrøm i kabinettet ditt da

 

 

vel ingen kan det jo ikke være. 4 viter som suger inn og 3 som blåser ut. men jeg har dårlig gjennomstrøm pga mange hdd og kabler, men "ingen" blir å ta i :p ar antec 1200 btw

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...