Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

GTX 970 fungerer bare på 1024x768


Anbefalte innlegg

Jeg oppgraderer en gammel PC og har støtt på problemer jeg ikke finner ut av. Her er oppsettet:

 

Hovedkort: EX-58-UD5 LGA 1366

Prosessor: I7-920-D0 @ 4.2GHZ 200Bclk

RAM: Corsair Dominator 48GB (6x8GB) CL10 1600mhz

Grafikk: EVGA GTX 970 OC

PSU: Corsair HX 850W

OS: Windows 8.1

 

Børstet støvet av denne for en måned siden. Satt inn nytt skjermkort og oppgraderte til 24GB RAM (3x8GB).

 

Fungerer bra og scorer fint over 10000 i 3Dmark Fire Strike.

 

Problemet oppsto da jeg satt inn ytterligere 24GB. Da sluttet skjermkortet å virke, og gir maks oppløsning på 1280x1024 eller 1024x768. I enhetsbehandling kommer Windows med denne meldingen: "Windows har stoppet denne enheten fordi den har meldt om problemer. (Kode 43)"

 

GPU-Z viser 0 på GPU Clock, memory og Boost, og Bus interface PCI-E 2x16 @ 16 1.1. Ellers vises all informasjon om skjermkortet.

 

Jeg har reinstallert driveren uten hell. Har også prøvd å mate både pci-e og ram med mer spenning i BIOS, uten at det hjalp.

 

Temperaturene mine ligger på max 50c på hovedkort og 68C etter lang tid med Intel Burn test

 

Tar jeg ut 3x8GB ram er alt tilbake til normalt.

 

Noen som kan hinte meg i riktig retning, for dette skjønner jeg ingenting av....

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan fort vært at 48gb funker med visse sammensetninger, men pga at man ikke har testet grundig nok til å si at det er full støtte for dette på hovedkortet.

 

Har støtt på enda mer absurde inkompadibilitets-issues, da at Hovedkort X ga problemer dersom det var parret med Z antall GB ram dersom du hadde variant Y lydkort i pcie slot #3.

 

Er ikke sikkert, men noe tyder på at kombinasjonen der ikke er spiselig for hovedkortet...

Lenke til kommentar

Det kan fort vært at 48gb funker med visse sammensetninger, men pga at man ikke har testet grundig nok til å si at det er full støtte for dette på hovedkortet.

 

Har støtt på enda mer absurde inkompadibilitets-issues, da at Hovedkort X ga problemer dersom det var parret med Z antall GB ram dersom du hadde variant Y lydkort i pcie slot #3.

 

Er ikke sikkert, men noe tyder på at kombinasjonen der ikke er spiselig for hovedkortet...

Noe er ikke helt spiselig ja. Men hvordan finner jeg ut akkurat hva som er problemet? Tenker å oppgradere til en 6-kjerners Xeon X5650. Kanskje den vil gjøre en forskjell?

Lenke til kommentar

 

 

Hehe, Da tar du ut 24 GiB problemet løst :green:

Ja. Det er jo det jeg gjør. Tenkte å leke litt med RAMdisk, men jeg har egentlig ikke bruk for så mye ram :)
Det er fint og ha noe å bruke pengene på :)

Ja, men det skal legges til at jeg kjøpte minnebrikkene brukt og at det er en gammel PC. Så jeg bruker egentlig ganske lite :)

Lenke til kommentar

 

 

Hehe, Da tar du ut 24 GiB problemet løst :green:

Ja. Det er jo det jeg gjør. Tenkte å leke litt med RAMdisk, men jeg har egentlig ikke bruk for så mye ram :)

 

Det blir vel ikke noe til ramdisk. Ta ut rammen og benytt deg av 24gb, holder i massevis til de aller fleste oppgaver.

 

Selvfølgelig! 24gb holder i lange baner. Men jeg får en helt egen glede av å oppgradere denne gamle maskina. Hovedkortet er fra 2008 og jeg liker at det fortsatt kan måle seg. Nå har jeg minnebrikkene liggende og de gjør enda mindre nytte om de ikke sitter i maskina. Snart får jeg en 6-kjerners prosessor også, så da er maskina makset ut.

 

Ingen som har noen smarte ideer?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...