Gå til innhold

Nye Tesla D har doble motorer og radar


Anbefalte innlegg

 

 

Tesla kaller det for "dual motor", og dual oversettes til dobbel på norsk, så ser egentlig ikke problemet. Ja, bort sett fra at de skriver "motorer". Ikke at det bør skape forvirring med mindre man er i kveruleringshumør.

Så "dual USB" er en ny type doble USB-kontakter og ikke to USB-kontakter?

Du oversetter feil. Og kverulerer mer enn meg. :tease::rofl:

Eneste oversettelsen i ordboka jeg selvsagt dobbeltsjekket i.

 

Det er du som snakker om at dobbelt er forvirrende, ikke jeg.

 

 

De jobber sammen, derfor dual. Hvis en går fremover og den andre bakover er det snakk om to.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når kommer en sasjonsvog til en rundt 250K og 600km rekkevidde?

Hva skal du med stasjonsvogn? Model S har jo bedre plass enn de fleste stasjonsvogner.

Hva skal du med 600km rekkevidde? Kjører du ofte så langt uten pauser?

Pris rundt 250K hadde vært selvsagt vært supert. Forhåpentligvis vil Tesla Model 3 koste rundt dette.

 

Ny versjon av den nye harrybilen ser jeg.

Hvorfor harry?
Lenke til kommentar

De jobber sammen, derfor dual. Hvis en går fremover og den andre bakover er det snakk om to.

Dual er greit, bortsett fra at det er engelsk. I følge ordbøker er "sense and collection" korrekt oversettelse av "sans og samling".

 

Citroën 2CV Sahara (1960-1971) hadda to motorer, en i hver ende, som jobbet sammen for å gi bilen firehjulsdrift (akkurat som i Tesla D). Jeg har aldri hørt dette bli omtalt som én dobbeltmotor.

 

Cizeta Moroder V16T (1991-1995) hadde en ekte dobbeltmotor, to åttere som var koblet sammen i girboksen og ga bilen en slags V16-motor. Denne hadde kun drift på bakhjulene. Disse motorene jobbet selvsagt også sammen, men i og med at de var sammenbygd i girkassen var dette en ekte dobbeltmotor.

 

Så dobbelt er definitivt ikke det samme som to separate. Dual betyr to separate i praksis (muligens unntatt i obskure ordbøker).

Lenke til kommentar

Jeg tørr anta det er fordi "alle" har en, for tiden.

På vegene i området her blir de kalt de nye "tyskerne".

Kjører som de vil, hvor de vil.

Prislappen bestemmer tydeligvis hvor mye man har rett til å utaggere seg i trafikken.

"Alle" har en? De er vel ca 5000 Teslaer på veiene, mot f.eks. over 100 000 golfer...

 

Jeg har ikke merket noe spesielt utaggerende Teslaer i trafikken - er det misunnelsen som gjør at du er så obs på disse? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ifølge CNN i morges skal bilen også kunne gjenkjenne skilt med fartsgrenser og automatisk justere hastighet i henhold til dem.

Ville være skeptisk til å automatisk justere hastigheten.

Har skiltgjenkjenning på min bil (BMW). Anvisning av fartsgrense fungerer ikke alltid like bra. F.eks plukker den opp skilt som gjelder på sideveier og avkjøringer. Du kjører i 80-sone og plutselig viser skiltgjenkjenneren et 30-skilt.

 

Ikke minst når snø kommer på skilt! XC70'en her sa plutselig at jeg kjørte i 180 sone (80 egentlig)

Lenke til kommentar

Fartsgrensegjenkjenning bør heller gjøres noe aka NFC som knyttes mot veien man kjører på.

Rett og slett noe som broadcaster for RV22 på disse koordinatene gjelder følgende fartsgrense for spesifik kjøreretning, som bilen så plukker opp ift. til sine GPS koordinater og kjøreretning. Disse kan enkelt festes på skiltene eller lysmaster i nærheten (om de trenger strøm).

Man kan sikkert også ha dette i en form for passiv løsning.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fartsgrensegjenkjenning bør heller gjøres noe aka NFC som knyttes mot veien man kjører på.

 

Rett og slett noe som broadcaster for RV22 på disse koordinatene gjelder følgende fartsgrense for spesifik kjøreretning, som bilen så plukker opp ift. til sine GPS koordinater og kjøreretning. Disse kan enkelt festes på skiltene eller lysmaster i nærheten (om de trenger strøm).

 

Man kan sikkert også ha dette i en form for passiv løsning.

Fartsgjenkjenning dreier seg i dag om at myndighetene oppgir riktige fartsgrenser til kartene. Da tar selv GPS som jeg har i dag seg av dette.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Når kommer en sasjonsvog til en rundt 250K og 600km rekkevidde?

Hva skal du med stasjonsvogn? Model S har jo bedre plass enn de fleste stasjonsvogner.

Hva skal du med 600km rekkevidde? Kjører du ofte så langt uten pauser?

Pris rundt 250K hadde vært selvsagt vært supert. Forhåpentligvis vil Tesla Model 3 koste rundt dette.

 

Ny versjon av den nye harrybilen ser jeg.

Hvorfor harry?

 

Stasjonsvogn fordi jeg flere ganger i året kjører lange gjenstander.

 

Ja, jeg kjører ca annen hver måned distanser på 600km eller mer.

 

Når det kommer til pris så håper jeg at myndighetene ser på el-biler som en mulighet for å få redusert og totalt bygget om bilavgiftene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Lang rekkevidde er kjekt men jeg har klart meg helt strålende med en Leaf i 1 år nå. Selv på lange turer på 20-30mil har det gått uproblematisk. Beste kjøpet jeg noengang har gjort. Dog hadde det vært behagelig med lenger rekkevidde enn 15-17mil.

20-30 mil er ikke en særlig lang tur. Fra 50 mil og oppover snakker vi lang tur.

Lenke til kommentar

 

Lang rekkevidde er kjekt men jeg har klart meg helt strålende med en Leaf i 1 år nå. Selv på lange turer på 20-30mil har det gått uproblematisk. Beste kjøpet jeg noengang har gjort. Dog hadde det vært behagelig med lenger rekkevidde enn 15-17mil.

20-30 mil er ikke en særlig lang tur. Fra 50 mil og oppover snakker vi lang tur.

 

Det vil ikke by på noe problem om jeg kjører 50 fremfor 30. Jeg har bare ikke hatt behov for å kjøre så langt ennå.

Lenke til kommentar

 

Fartsgrensegjenkjenning bør heller gjøres noe aka NFC som knyttes mot veien man kjører på.

 

Rett og slett noe som broadcaster for RV22 på disse koordinatene gjelder følgende fartsgrense for spesifik kjøreretning, som bilen så plukker opp ift. til sine GPS koordinater og kjøreretning. Disse kan enkelt festes på skiltene eller lysmaster i nærheten (om de trenger strøm).

 

Man kan sikkert også ha dette i en form for passiv løsning.

Fartsgjenkjenning dreier seg i dag om at myndighetene oppgir riktige fartsgrenser til kartene. Da tar selv GPS som jeg har i dag seg av dette.

 

Som da er avhengig av at navi systemene oppdateres godt. Jeg har selv hatt dette på TomTom i mange år men innimellom er ikke dette oppdatert.

Lenke til kommentar

 

 

Fartsgrensegjenkjenning bør heller gjøres noe aka NFC som knyttes mot veien man kjører på.

 

Rett og slett noe som broadcaster for RV22 på disse koordinatene gjelder følgende fartsgrense for spesifik kjøreretning, som bilen så plukker opp ift. til sine GPS koordinater og kjøreretning. Disse kan enkelt festes på skiltene eller lysmaster i nærheten (om de trenger strøm).

 

Man kan sikkert også ha dette i en form for passiv løsning.

Fartsgjenkjenning dreier seg i dag om at myndighetene oppgir riktige fartsgrenser til kartene. Da tar selv GPS som jeg har i dag seg av dette.

 

Som da er avhengig av at navi systemene oppdateres godt. Jeg har selv hatt dette på TomTom i mange år men innimellom er ikke dette oppdatert.

 

Ja ... nå vet ingen hvor skiltene står, for de ble flyttet uten planlegging, og av miljøhensyn for å tilfredstille noen aktivister på stortinget. Miljøfartsgrenser kalles det.... :hm:

Lenke til kommentar

 

Gammel teknologi: Det har plenklipperen gjort i årevis. Ikke bare kjører den frem , men den klipper gresset før den parkerer igjen.

Jøss, så den nye Teslaen klipper plenen også!!(?)

 

Hehe, ja, når snøen kommer blir det veigrøftene også.

 

 

Radaren er heller ikke noe nytt:

 

GP_110B.jpg

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...