Gå til innhold

Bygget PC for første gang - varm prosessor


Mojo Pin

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har akkurat bygget min første PC med følgende komponenter:

 

- Hovedkort: MSI A88XM-E35, Socket-FM2+

- Prosessor: AMD A10-6790K Black Edition (med innebygget grafikk)

- Kjøler: Cooler Master Hyper TX3 Evo CPU Kjøler

- Minne: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB

- SSD: Samsung SSD 840 EVO 250GB BK OEM

 

Alt ser ut til å fungere bra, men jeg er redd prosessoren er for varm.

 

Temperaturen ligger rundt 55 grader i BIOS. Er ikke dette veldig høyt? Eller er det vanlig for prosessorer med integrert grafikk? Jeg har ikke funnet et godt program til å måle temperaturen i Windows, men jeg vil jo anta at den da er enda høyere enn i BIOS?

 

Hva er trolig årsaken?

 

Jeg har noen ideer, men er usikker på hva som er lurt å følge opp først:

 

- Jeg har ikke installert drivere eller oppdatert BIOS enda.

- Jeg trøblet litt med montering av kjøler. Den måtte av et par ganger før jeg fikk det til, og det ble dermed et noe grisete og ujevnt lag med kjølepasta til slutt. Den sitter heller ikke 100% midt på, men så godt jeg fikk til.

- Kan jeg ha montert kjøleren feil vei? Nå blåser vifta rett opp (jeg har lufting i toppen av kabinettet. Bør den heller blåse ned?

- Kan jeg ha koblet øvrige vifter feil? Jeg har to vifter i kabinettet, og begge er koblet til hovedkortet. Det er bare 3-pins-kontakter på viftene. Alle viftene går, og jeg kan kontrollere hastigheten på CPU-vifte og den ene kabinettvifta i BIOS.

- Jeg har ikke ryddet kabler ordentlig unna (vil vente med å stripse til jeg er fornøyd med temperatur)

 

 

Takker for all hjelp :)

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

- Jeg trøblet litt med montering av kjøler. Den måtte av et par ganger før jeg fikk det til, og det ble dermed et noe grisete og ujevnt lag med kjølepasta til slutt. Den sitter heller ikke 100% midt på, men så godt jeg fikk til.

 

Det kan være to årsaker til dårlig temperatur.

 

1. Bios er ikke oppdatert og leser temperatur feil (var et kjent fenomen med de første APUene)

2. Kjølepasta har blitt misbrukt ved for mange forsøk å montere kjøler.

Lenke til kommentar

Eller rett og slet feil påføring. Når du tar av CPUen så skal den være litt "klistret" til CPUen, og du vil se spor hvor kjøleren kom i kontakt. Men ikke mer enn en dråpe, slik at det danner et tykt lag.

 

Ujevnt lag høres ikke helt bra ut. Dog, kantene av CPuen er ikke fullt så viktig. Det er senter som er det viktigste, og der CPU-kjernen sitter.

Høres riktig at den skal blåse opp. Ingen vits å motvirke fysikkens gasslover, eller flowen i kabinettet. ^^

 

 

- Kan jeg ha koblet øvrige vifter feil? Jeg har to vifter i kabinettet, og begge er koblet til hovedkortet. Det er bare 3-pins-kontakter på viftene. Alle viftene går, og jeg kan kontrollere hastigheten på CPU-vifte og den ene kabinettvifta i BIOS.

Mulig vifta går ganske sakte? Oppgir BIOS turtall?

Lenke til kommentar

Takk for raske svar!

 

Jeg skal forsøke å oppdatere BIOS og installere drivere til chipset.

 

Pastaen ble påført som en ert midt på prosessor. Har vel egentlig bare tatt av kjøleren én gang, og kjente at den satt ganske godt klistret til prosessoren. I tillegg måtte jeg vri litt på kjøleren for å få den mest mulig midt på.

 

Jeg er bortreist noen dager, så får ikke sjekket turtall i BIOS. Men ja, det var oppgitt. Mener det lå rundt 1800 RPM. Hvis jeg kjørte dem på maks tror jeg de lå opp mot 2500. Viftene så ut til å være temperaturstyrt i BIOS, med 70 grader satt som maks. Ved å overstyre hastigheten kan jeg kanskje få temperaturen ned til 40-45 grader hvis alle viftene går for fullt.

Lenke til kommentar

Ok, det er jo beroligende å vite. Finnes det programmer som måler temperaturen nøyaktig? Jeg forsøkte SpeedFan, men det viste minus 48 grader. Og hva skjer hvis temperaturen blir altfor høy? Stopper den opp, eller kan den bli ødelagt?

Tja, realtemp funker enkelt og greit: http://www.techpowerup.com/realtemp/

 

Blir tempen for høy så klokker den seg ned (dårlig ytelse), og blir den enda høyere så skrur den av maskinen. Begge ting er kjipt, men den blir ikke ødelagt.

Lenke til kommentar

Test med amd overdrive i windows.. jeg bruker den på laptopen som har en A10 APU

 

http://www.amd.com/en-us/markets/game/downloads/overdrive

 

 

 

Ok, det er jo beroligende å vite. Finnes det programmer som måler temperaturen nøyaktig? Jeg forsøkte SpeedFan, men det viste minus 48 grader. Og hva skjer hvis temperaturen blir altfor høy? Stopper den opp, eller kan den bli ødelagt?

Tja, realtemp funker enkelt og greit: http://www.techpowerup.com/realtemp/

 

Blir tempen for høy så klokker den seg ned (dårlig ytelse), og blir den enda høyere så skrur den av maskinen. Begge ting er kjipt, men den blir ikke ødelagt.

 

 

Takk, skal sjekke ut programvaren!

 

En ekstra detalj om kabinettviftene mine. Begge har 3-pins-kontakter, men på hovedkortet har jeg kun to viftetilkoblinger (ved siden av CPU-vifte), hvorav den ene er 4-pins. Den ene vifta er derfor koblet til kun "3 av 4 pinner". Den virker fint, og jeg kan styre hastigheten. Men er det egentlig greit å koble vifta slik?

Lenke til kommentar

Høres riktig at den skal blåse opp. Ingen vits å motvirke fysikkens gasslover, eller flowen i kabinettet. ^^

Stockvifta til Intel blåser ned. Noe jeg stusset litt på. Kommentar?

 

---- ~ ----

 

Prossessoren øker strømforbruk "når den er i bruk". I realiteten starter den imidlertid på max forbruk, og så skrur OS ned strømforbruket når den ikke er i bruk. Det er svært sannsynlig at BIOS ikke gjør dette, så tempen du ser der er tempen når prosessor er i bruk på max klokkehastighet. Derfor er det helt uproblematisk at den er 55 grader. Sjekk heller tempen i Windows.

 

Prosessoren din har max-temp på 74 °C, så da er det ikke noe problem at viftestyring går gradvis på opp til 70 grader.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Stockvifta blåser vel i denne sammenhengen innover, ikke ned.

 

Fordel for passive kjøleribber og RAMbrikker rundt, tar minst mulig plass, og passer alle kabinettformer like bra.

 

Men vil være mye dårligere på å sende varmluften ut, og vil ikke utnytte naturlige luftatrømmer i kabinettet.

 

Det er uansett ikke et spørsmål for RS, da den ikke kan blåse innover mot HK, kun opp/ned/siden.

Lenke til kommentar

Test med amd overdrive i windows.. jeg bruker den på laptopen som har en A10 APU

 

http://www.amd.com/en-us/markets/game/downloads/overdrive

 

Jeg testet dette programmet for å måle temperaturen i Windows. Temperaturen hoppet veldig mye, og var oppe i 83 grader i idle (!!). Jeg startet på nytt i BIOS, og der lå temperaturen på 55 grader. Kan temperaturen virkelig falle 28 grader på 10 sekunder, eller er det programmet som ikke klarer å lese av temperaturen riktig? Viftene gikk rolig, og det var ingenting som tydet på en så høy temperatur.

 

Jeg skal prøve å oppdatere BIOS når jeg kommer hjem over helgen. Kan dette gjøres via Windows, eller må jeg gjøre det via usb-stick?

Lenke til kommentar

10 sekunder er da laaaang tid i elektro- og termo-verdenen. I praksis så falt nok prosessoren i

 

Det er ikke noe i veien for at tempen kan både øke og synke 40-50 grader på noen få sekunder, ja selv dette er lang tid. Her i gården så kan den gå fra -10 grader til 80 grader på 1-2 sekunder, og grunnen til at det tar så lang tid er nok heller pga. treghet i målingen. Det er ikke på grunn av målefeil, men fordi det rett og slett går så raskt om man belaster en prosessor.

 

Husk: Prosessorer er svært små saker, med enorm varmeutvikling. Selve kjernen til en moderne prosessor (f.eks haswell) er på bare 177mm^2 (ca 1,3cm x 1,3cm om den hadde vært kvadratisk). Og av dette, så står en kjerne for under 1/10-del av dette. Ja, vi snakker ganske nærme til 1mm x 1mm bred, og enda mindre høy, som blir som et lite sandkorn. Og med boost så kan en slik kjerne fort stå for en 20W. Ganske sykt egentlig.

Et kanskje mer kjent eksempel for å sette det i sammenheng: Lyspære.
Tråden i lyspærer går jo opp fra romtemp til 2500-3000 grader på ikke stort mer enn et sekund. Og faller fort et par tusen grader på et sekund eller to ned igjen.

 

 

 

Temperaturen hoppet veldig mye, og var oppe i 83 grader i idle (!!)

83 grader er ganske mye. Var dette uten at PCen jobbet med noe som helst? Hvis den hopper en del, så betyr det ofte at du belaster den med en del forskjellig. I bakgrunnen eller ikke.

Uansett så er 83 grader kun akseptabelt om det var under full last. Ville nok prøvd å montere kjøleren på nytt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det var ingen programmer som kjørte, heller ikke i bakgrunnen. Task manager viste minimal bruk av prosessorkraft. Jeg kjente på "foten" av kjøleren (den som dekker prosessoren), og den var ikke spesielt varm. Burde ikke denne kjennes veldig varm ut hvis prosessoren holder 83 grader? Og dessuten er jo 70 grader satt som max i BIOS, men alle viftene gikk rolig. Tyder ikke dette på at temperaturen er lavere enn hva programvaren sier?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...