Simen1 Skrevet 2. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2014 Men jeg er spent på begrunnelsen for hvorfor flere ønsker 144 Hz kontra 120 Hz. Jeg forstår at dere tenker mer er bedre, men har dere tenkt over om det finnes kilder som klarer å levere riktig framerate? Videoer er som regel fast framerate, så den eneste fordelen jeg kommer på er at 48fps-video vil se bedre ut enn på en 120 Hz-monitor. Men for spill er det ikke like enkelt. Spill har en intern frekvens for sin game-loop, som gjerne er et multiplum av 60 for å matche typiske skjermer. Dere vil neppe finne spill som kan variere denne hastigheten, som betyr at spillet enten må ha en svært høy intern hastighet for å matche alle(lcm(144,60)=720), eller så blir det hakking/stuttering for noen av hastighetene. Her kommer den spennende begrunnelsen. 144 Hz er maksimal oppdateringsfrekvens, ikke noe man må ha til en hver tid. Mottar skjermen 60 Hz så bør den sette oppdateringsfrekvensen til enten 60 Hz eller en hel multippel av det, 120 Hz, dersom man aktiverer sportsmodus eller hva de nå velger å kalle det. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 2. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2014 (endret) Selv skulle jeg helst hatt 3:2 format så det matcher bildene rett ut fra kameraet, men da må jeg nok vente lengre enn jeg lever. La til 144Hz i innlegget over. Lett fix. Fotografer i 16:9 Endret 2. oktober 2014 av Serpentbane Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2014 Når du fotograferer i 16:9 så cropper du vel egentlig bare bildet, da bildebrikken sjeldent/aldri er i 16:9? Men kan da alltids sette tre 16:9 skjermer på høykant for å oppnå ca. 16:9,5 så er man halveis til 16:10. ^^ Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2014 Men jeg er spent på begrunnelsen for hvorfor flere ønsker 144 Hz kontra 120 Hz. Jeg forstår at dere tenker mer er bedre, men har dere tenkt over om det finnes kilder som klarer å levere riktig framerate? Videoer er som regel fast framerate, så den eneste fordelen jeg kommer på er at 48fps-video vil se bedre ut enn på en 120 Hz-monitor. Men for spill er det ikke like enkelt. Spill har en intern frekvens for sin game-loop, som gjerne er et multiplum av 60 for å matche typiske skjermer. Dere vil neppe finne spill som kan variere denne hastigheten, som betyr at spillet enten må ha en svært høy intern hastighet for å matche alle(lcm(144,60)=720), eller så blir det hakking/stuttering for noen av hastighetene. Her kommer den spennende begrunnelsen. 144 Hz er maksimal oppdateringsfrekvens, ikke noe man må ha til en hver tid. Mottar skjermen 60 Hz så bør den sette oppdateringsfrekvensen til enten 60 Hz eller en hel multippel av det, 120 Hz, dersom man aktiverer sportsmodus eller hva de nå velger å kalle det. I spill stiller nok mange av oss inn passende bilderate, men hva med andre programmer? Vi skulle tro at den rare frekvensen 144 Hz var for filmbruk, selv om det finnes ytterst få spillefilmer i 48 Hz, men hvor mange avspillingsprogrammer endrer skjerminnstillinger ved bruk? Jeg kommer på XBMC, men det er til mediesenterbruk. Noe sier meg at det blir upraktisk å justere opp og ned frekvens etter formål. Jeg ser egentlig få fordeler med 144 Hz over 120 Hz, men jeg ser frem til 240 Hz som vil være ypperlig til alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå