Gå til innhold

Forferdelig FPS drop i BF4


Anbefalte innlegg

Hei jeg sliter med å kunne kjøre Battlefield 4 med en stabil FPS, jeg har prøvd alt av tweaks og unpark cpu cores osv.. fps'en dropped ned til 40-50 selv med alt av grafikk instillinger på lavest, dette i de fleste mapsa uansett player size.

 

Noe som er rart da skjermkortet mitt skal takle BF4 på high-ultra lett med god fps..

 

Hva kan forårsake dette? På andre forum leser jeg at å bytte til windows 8.1 kan fikse dette å gjøre alt stabilt, men jeg vet jo ikke.

 

 

 

PC Specs:

 

Windows 7 Ultimate 64bit

8gb ram

AMD FX 6300 3.50 GHz

MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB PhysX

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei jeg sliter med å kunne kjøre Battlefield 4 med en stabil FPS, jeg har prøvd alt av tweaks og unpark cpu cores osv.. fps'en dropped ned til 40-50 selv med alt av grafikk instillinger på lavest, dette i de fleste mapsa uansett player size.

 

Noe som er rart da skjermkortet mitt skal takle BF4 på high-ultra lett med god fps..

 

Hva kan forårsake dette? På andre forum leser jeg at å bytte til windows 8.1 kan fikse dette å gjøre alt stabilt, men jeg vet jo ikke.

 

 

 

PC Specs:

 

Windows 7 Ultimate 64bit

8gb ram

AMD FX 6300 3.50 GHz

MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB PhysX

 

Pass først på at du ikkje bruker mere videominne enn 2GB. Man får en god del bedre ytelse med Windows 8.1 i Bf4, og AMD FX 6300 er en forferdelig dårlig CPU i forhold til intel sine desverre.

 

http--www.gamegpu.ru-images-stories-Test

Lenke til kommentar

Pc'n er relativt ny, hvordan vet jeg om GPU bruker mer enn 2gb minne? hvordan kan jeg stoppe dette?

 

Legg inn msi afterburner

http://www.guru3d.com/files-details/msi-afterburner-beta-download.html

 

Eller last ned GPU-Z: http://www.techpowerup.com/gpuz/

 

Med disse programmene kan du se hvor mye minne som brukes av skjermkortet.

 

For å øke ytelsen i battlefield 4, så er overklokke cpu noe av det beste. Deretter overklokke skjermkortet. BF4 elsker høy cpufrekvens og generelt cpukraft. Man kan få opp til 15-20% bedre ytelse med Windows 8.1 i bf4 pga støtte av nyere directX.

 

Sett instillingene i bf4 til Low først, deretter øker du litt etter hvert til du blir fornøyd med flyten. Lykke til :D

Lenke til kommentar

FX 9 serie cpu med den høyeste frekvensen du har råd til, om du ikkje liker å overklokke :)

 

Jeg har svart i en av dine tråder før, altså i sommer:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1617027&hl=

 

JEg sa da:

:wee:

 

først og fremst kast amd cpuen i søppla om du vil ha lite fps drops i bf4. Kjøp en intel 4690k og et ASRock Fatal1ty Z97X Killer hovedkort. Da prøver du med det skjermkortet du har først. Jeg er veldig sikker på at spillet går veldig mye bedre.

Om ikkje dette er godt nok, så kan du kjøpe et skjermkort som er bedre. Cpu har veldig mye å si i Battlefield 4.

Her er tråden når du skulle kjøpe pc:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1528502

Du blir anbefalt å spare litt penger så du hadde råd til noe intel greier, men ender opp med AMD greier. Sorry, men noen prøvde å stoppe deg :hm:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det er nok ikke minnet til skjermkortet det står på her. 3GB blir først begrensning over 4K-oppløsning + MSAA, og bare ved å gå ned til High på teksturer så faller minnebruken med nærmere 1GB. Så bare å kjøre på "high" og normale oppløsninger (som GTX 760 kan takle) så vil ikke minnemengden by på problemer.

 

Som nevnt så er det nok CPUen som er problemet, og er i BF4 den viktigste komponenten for å holde ytelsen stabilt høy. Spesielt siden det ikke hjelper stort å endre på grafikken (hjelper mest for å minske detaljnivået til GPUen).

 

Så kort sagt, å kjøpe ny CPU er i grunn det beste du kan gjøre.

Problemet er jo AMD-platformen, som har "mange", men svake kjerner. Og selv om BF4 er god på å utnytte alle kjernene, så vil det være i situasjoner hvor det er lav parallellitet at du typisk får ytelsedropp. Og da er det mest ønskelig med høy ytelse på få tråder. Aka. Intel sin styrke.

 

Har du 2000kr å bruke, så er egentlig det "eneste" reelle alternativet:

AMD FX-9590 Det klarer å score rimelig greit i enkelttrådoppgaver takket være sin svært høye frekvens. Samt at du får to ekstra kjerner for der det er høy parallellitet. Det er også AMD sin kraftigste CPU.

 

Men det kommer med en nedside:

1. Den knapt kan overklokkes, da den allerede more or less er å regne som en ferdig overklokket CPU. Men er man ingen overklokker, så er nok dette prosessoren for deg.

2. Den krever en god kjøler (bruker nesten 3 ganger mer strøm enn din nåværende), og en STOR viftekjøler, eller vannkjøler med minst dobbel radiator er å anbefale.

 

Ser for meg at du kan øke bunnlinja på FPSen med minst 30 %, og kanskje til og med helt opp mot 60 %. Alt etter som (spesielt ved lav grafikk).

 

Sist men ikke minst så er jo Windows 8 kjent for å gjøre det en del bedre i BF4. Spesielt når BF4 var ganske nytt så var det en stor "snakkis". Om det er like ille på Win7 den dag i dag vet jeg ikke. Jeg vet at jeg oppgraderte hovedsakelig pga. dette.

 

Edit:

Du har egentlig gått for den verste komboen. For om du hadde hatt et AMD-skjermkort, så kunne du alternativt kjørt mantel, som tar den værste støyten bort fra prosessoren, og har vist seg å gi en god ytelseøkning på svake prosessorer. :hm: Ikke at det hjelper deg noe nå lengre.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...