Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC slår seg automatisk på


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min stasjonære PC med Windows 8.1 slår seg ofte på automatisk om natta fra dvalemodus (tilfeldig tidspunk). Dette har jeg hatt problemer med før, med både Windows XP, 7 og 8, og litt forskjellig maskinvare. Jeg hadde samme problem med en maskin for kanskje 12 år siden, men den gang tror jeg ikke dvalemodus ble brukt.

 

Nå som maskinen slår seg på oftere enn vanligvis, synes jeg det er på tide å finne ut av problemet. Siden maskinen er i bruk hele dagen med arbeid oppe hele tiden, har jeg ikke anledning til å teste dette annet enn om natta akkurat nå, men bygger ny maskin om 1-2 uker, og da blir det tid. Noen ganger slår den seg selv på få minutter etter at jeg har slått den av.

 

Wake-on-* bruker jeg ikke, og dette er avslått i BIOS.

 

Jeg har brukt samme PSU (Thermaltake Toughpower 850W) kanskje i rundt 6-7 år, så jeg lurer på om kanskje den kan ha noe med problemet å gjøre.. Ser ikke helt bort i fra at hovedkortet (MSI P67A-C45 (B3)) kan ha noe å gjøre med dette også.

 

Noen tanker om dette?

 

Takk for all assistanse dere kan tilby!

Endret av ahw_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring Tom Strømnæss!

Hehe. Siden du nevner akkurat dette, kan jeg også si at jeg har erfart mange uforklarlige ting gjennom min oppvekst, og en del problemer har ikke engang fagpersoner kunne forklare på fornuftig vis.

 

Jeg har forresten bodd på 3-4 forskjellige steder siden første gang jeg fikk problemet, så problemet ser ut til å forfølge meg. :)

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Etter det jeg har erfart tidligere så er problemet usb :)

En mus eller gjerne tastatur som sender signaler selv om maskinen står i dvale.

 

Dette har jeg merket med win7, men skal ikke se bortifra at dette kan være et problem med win 8 også.

Prøv dette

Takk! Skal se på dette. Synes å huske at jeg slo av LED'en på en av musene fordi den lyste opp konstant.. Ellers har jeg en del koblet på USB, bla. EIZO-skjerm, eksternt lydkort, og ekstern HDD. Kanskje en Bluetooth-dongle også.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Etter det jeg har erfart tidligere så er problemet usb :)

En mus eller gjerne tastatur som sender signaler selv om maskinen står i dvale.

 

Dette har jeg merket med win7, men skal ikke se bortifra at dette kan være et problem med win 8 også.

Prøv dette

 

Nå har det gått en stund etter at jeg fulgte begge disse rådene, og problemet forsvant helt. Tusen takk!

 

Jeg har nå byttet PC, flyttet OS'et rett over og alt av USB-dingser; har problemet oppstått på nytt.

 

Automatisk vedlikehold er fortsatt avslått, og det er ingen aktive «wake timers», dermed konkluderer jeg med at det mest sannsynlig er minst én USB-enhet som har skylden, og at problemet vil løses igjen når jeg på nytt deaktiverer oppvåkning for alle USB-enhetene.

 

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Problemet har nå plutselig kommet tilbake! :realmad:

Jeg slo nettopp av PC-en (dvale/hibernation), så slo den seg på igjen etter noen sekunder. Da jeg stod opp i går var den allerede påslått.

Problemet begynte igjen etter at siste stor-oppdatering ble installert til Windows 10 (oppgraderte fra Windows 8).
 

>powercfg /lastwake
Wake History Count - 1
Wake History [0]
  Wake Source Count - 0

>powercfg /devicequery wake_armed
NONE

>powercfg /waketimers
Timer set by [SERVICE] \Device\HarddiskVolume2\Program Files (x86)\Common Files\Acronis\Schedule2\schedul2.exe (AcrSch2Svc) expires at 20:59:00 on 16.11.2015.

Automatisk vedlikehold er avslått:
post-224066-0-97054600-1447659798_thumb.png

Klokka var 7:53 da jeg sjekka klokka etter å ha logget inn i Windows, og her står det at automatisk vedlikehold ble kjørt kl. 7:52:
post-224066-0-14472500-1447659804_thumb.png

«Wake Timers» er avslått:
post-224066-0-72971600-1447659807_thumb.png

 

Alt av Wake/Power-On er avslått i BIOS. ErP er avslått, så kanskje jeg kan skru på dét (men jeg vil i fremtiden få bruk for WOL uten at PC-en starter tilfeldig).

 

Idéer? :hm:

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...