Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte ut av Norge. Tax-free.


xSamuraix

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal flytte fra Norge til England og kommer før den tid (men innen en måned før avreise) til å kjøpe meg flere dyre ting som jeg trenger.

 

Har erfaring fra varehandel selv, og vet at man kan få taxfree-refusjon på disse varene, men finner ingen ting på toll.no som sier noe om min situasjon.

 

Håper noen kan oppklare dette litt mtp. hvordan jeg går frem.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Bestemmelsen Illus sikter til er det såkalte turistunntaket i merverdiavgiftsloven § 6-25. For å kunne påberope deg dette unntaket må du være turist, det vil si, du må være fast bosatt i utlandet på kjøpstidspunktet.

 

Skattedirektoratet uttalte allerede i 2000 at en person som er folkeregistrert i Norge ikke anses som bosatt i utlandet. Du må dermed være utvandret. Du vil heller ikke få refundert merverdiavgift for noe som ikke kan defineres som "reisegods", jfr. Finansdepartementets uttalelse 6. mai 1995.

 

 

Merk at dersom du kjøper ting på "taxfree"-vilkår i Norge må du oppgi dette når de samme gjenstandene importeres til UK, og du vil da bli ilagt både toll og VAT på gjenstandene ved immigrasjon til UK, se HMRC Notice 3 pkt. 5.1 og 5.2.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Nei. Bestemmelsen Illus sikter til er det såkalte turistunntaket i merverdiavgiftsloven § 6-25. For å kunne påberope deg dette unntaket må du være turist, det vil si, du må være fast bosatt i utlandet på kjøpstidspunktet.

 

Skattedirektoratet uttalte allerede i 2000 at en person som er folkeregistrert i Norge ikke anses som bosatt i utlandet. Du må dermed være utvandret. Du vil heller ikke få refundert merverdiavgift for noe som ikke kan defineres som "reisegods", jfr. Finansdepartementets uttalelse 6. mai 1995.

 

 

Merk at dersom du kjøper ting på "taxfree"-vilkår i Norge må du oppgi dette når de samme gjenstandene importeres til UK, og du vil da bli ilagt både toll og VAT på gjenstandene ved immigrasjon til UK, se HMRC Notice 3 pkt. 5.1 og 5.2.

 

@Krikkert: Har du noen konstruktive forslag til; en legal måte å komme seg rundt bestemmelsene på til sin egen fordel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...