Gå til innhold

Anbefaling av PSU til "midt på treet" PC


Anbefalte innlegg

Har lest og hørt en del. Ser at de fleste enten går for billige f.eks Cooler Master 750W for 500kr eller noe som er på 1200W og koster 2000kr.

 

Desutten har jeg hørt at man helst ikke burde kjøpe modulær hvis man kan, men jeg finner få som ikke er det lenger.

 

Skal også bytte kabinett til Define R4.

 

Oppsett(mulig kommende):

 

i5 3770K & vanlig CPU-vifte

2x 120mm vifter(skal bytte kabinett)

1 HDD

1 SSD

1 DVD-ROM(brukes kun når ting tryner, ikke tilkoblet)

1 Geforce 550TI

 

Gamer ikke veldig mye, men er bekymret for støy.

 

Har tenkt å bytte ut 550ti som trekker lite, tenkte å bytte til 750ti, men venter på 960. SLI har jeg ingen planer om.

 

Hva kan dere anbefale? Logisk nok bråker PSuer med lavere effekt mindre og blir mindre varme.

 

Følgende har jeg sett på:

 

* Fractal Design Integra R2 750 W(ikke modulær, rundt 800kr)

* Corsair DX 750M(modulær, Plus Bronse, 750kr)

* Corsair 750W RM(modulær, Plus Gull, 990kr)

 

Leste om bronse, gull, platinum etc, men har det så mye å si!?

Lest positivt om Integra R2, bortsett fra at den er liten, så bråker den mye.

Leste om en av de Corsair på komplett, men folk har sagt at de også bråker mye og ryker fort.

 

Hva nå? Derfor trenger jeg hjelp. Siste PSU er en gammel traver fra 2006, tror ikke jeg burde være bekymret for mer støy :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cooler Master V serien er stillegående.

 

Les deg frem her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444 (oppdatert for 2 uker siden)

Da blir det Corsair, men burde jeg velge 750W eller holder 650W til mid-range kort?

 

Er denne siden troverdig? http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine Valgte det jeg har og valgte TITAN i stedet for 550ti, står at jeg ikke trenger å ha mer enn 505W!?

 

Edit: Sjekket Corsair sine med http://www.techpowerup.com/ fra tråden dere nevnte. Kommer veldig bra ut.

Endret av klakkelakk
Lenke til kommentar

Det handler om mer enn bare effekten. Jeg vil mye heller ha en gullsertifisert PSU som ligger på ~50% last ved spilling, enn en bronsesertifisert som ligger på 70% for å si det slik. Du har jo også byggkvalitet, kabler, "ECO-mode" (dynamisk vifte) osv .. Imo kan man spandere noen hundre ekstra på dette.

 

Nå så ikke jeg at TS ikke spiller så mye, og krever strengt tatt ikke så mange watt. Men prisen/kvaliteten på den jeg lenket til er relativt bra, man får mye for pengene. Et godt kjøp er et godt kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor i hele verden anbefale dere 750W+ strømforsyninger hvis man vil ikke bruke det.. Det gjøre ingen forskjell når han vil ikke spille nå eller gjøre kravende ting..

 

Bra 500-550 W er nok, spar en nå kan en kjøpe ny når en trenger det..

Fair enough det at han sier han ikke spiller mye og en gjennomsnittlig gaming pc idag med en mainstream intel eller amd cpu pluss ett relativt highend skjermkort drar ikke mer enn 500, kanskje 600W idag, men, han skriver han er bekymret for støy og da burde man spandere på seg en med litt høy watt styrke, ikke 1200W++, det er så hinsides waste for ALLE som bare skal spille hardcore whatnot spill, 1200W har vært så mye waste of money i mange år for mainstream folk.

Men som sagt, han er bekymret for støy og da lønner det seg å kjøpe en med litt høy watt og da gjerne en PSU som ikke slår på vifta før på ca 50% last og ved 50%-ish last så går ikke vifta fort og lager lite lyd og når den ikke går i det hele tatt så lager den jo da 0 lyd.

 

Kjenner jeg både må le litt og bli litt trist når folk kjøper 1200W med en mainstream cpu og ett skjermkort idag, trist å se folk bruke så mye penger på slikt når de kunne spart ca 1k også heller brukt det på en større SSD eller bedre skjermkort for den del, eller bedre skjerm, eller bare spart de.

 

Men man burde jo se seg ut noen PSUer også lese noen tester av de å se om de er stille etc, hvis han skal ha en musestill PSU så må han jo kjøpe en uten vifte og de fins, men ikke så ekstremt mange av de.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Jeg mener at det fornuftige i dag er å kjøpe en god PSU rundt 750-850Watt, selv om man ikke får bruk for så mye. Da vil man få en akseptabelt priset PSU som vil arbeide innenfor området den er mest effektiv og støye lite.

 

eks cooler master V serien eller EVGA Supernova G2. Corsair har valgt å gå for litt lavere kvalitet (utenom AX serien som er for dyr) og derfor mener jeg EVGA eller cooler master er bedre valg.

Lenke til kommentar

Det handler om mer enn bare effekten. Jeg vil mye heller ha en gullsertifisert PSU som ligger på ~50% last ved spilling, enn en bronsesertifisert som ligger på 70% for å si det slik. Du har jo også byggkvalitet, kabler, "ECO-mode" (dynamisk vifte) osv .. Imo kan man spandere noen hundre ekstra på dette.

 

Nå så ikke jeg at TS ikke spiller så mye, og krever strengt tatt ikke så mange watt. Men prisen/kvaliteten på den jeg lenket til er relativt bra, man får mye for pengene. Et godt kjøp er et godt kjøp.

 

Det stemmer at du får mer når du betale mer, men hva er forskjell i effekten mellom 5-10 % på 750 W og 10-20 % på 450-550 W.

 

Hvis han skal måle effektforbruk av hans pc han skal se kanskje max 20-50 W på idle og max 150-200 W på load, hvis han bytte skjermkort til 750ti-970 det skal være kanskje max 300 W på load.. So alltid ikke mer enn 50 % load for 550 W strømforsyning og du sparer Kr 300+.

 

Så klakkelakk, du kan kjøpe/leie effektforbrukmåler, måle det på idle, vannlig jobb på pc og i stres.. Så du vet hvilke størrelse av strømforsyning trenger du.

Lenke til kommentar

 

Det handler om mer enn bare effekten. Jeg vil mye heller ha en gullsertifisert PSU som ligger på ~50% last ved spilling, enn en bronsesertifisert som ligger på 70% for å si det slik. Du har jo også byggkvalitet, kabler, "ECO-mode" (dynamisk vifte) osv .. Imo kan man spandere noen hundre ekstra på dette.

 

Nå så ikke jeg at TS ikke spiller så mye, og krever strengt tatt ikke så mange watt. Men prisen/kvaliteten på den jeg lenket til er relativt bra, man får mye for pengene. Et godt kjøp er et godt kjøp.

 

Det stemmer at du får mer når du betale mer, men hva er forskjell i effekten mellom 5-10 % på 750 W og 10-20 % på 450-550 W.

 

Hvis han skal måle effektforbruk av hans pc han skal se kanskje max 20-50 W på idle og max 150-200 W på load, hvis han bytte skjermkort til 750ti-970 det skal være kanskje max 300 W på load.. So alltid ikke mer enn 50 % load for 550 W strømforsyning og du sparer Kr 300+.

 

Så klakkelakk, du kan kjøpe/leie effektforbrukmåler, måle det på idle, vannlig jobb på pc og i stres.. Så du vet hvilke størrelse av strømforsyning trenger du.

 

Det er dog svært få PSUer under 750W som er gode, som ikke koster rundt 850-1000, og da kan man like godt kjøpe en 750/850W til samme pris :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...