Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke godkjent bad i utleie leilighet.


tspe

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har leid her nå i fra juli fram til nå. Skal si opp leieforholdet nå i dag, hovedgrunn er at jeg skal flytte sammen med kjæresten.

 

Huseier har ikke utbredt det han har sagt, det jeg reagere mest på er badet. Han har lovet lenge om det skulle komme lite skap eller lys armatur over vasken på badet. Dette har ikke skjedd, jeg har ikke vært den som har mast heller. Det er fordi jeg er mye på farten i jobben min. Har snakket med en elektriker i dag og han mente at bade ikke var godkjent pga. av denne kabelen som henger ut i luften. Se bilde som vedlegg.

 

Har jeg krav om redusert husleie eller noe sånt. I leie kontrakten står det at det er med bad? Det er jo ikke godkjent.

 

/Tom

 

post-343695-0-91887100-1411573841_thumb.jpg

post-343695-0-58647000-1411573845_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Badet er der jo strengt tatt enda. Godkjent bad blir litt det samme som godkjent leilighet, bad er dessuten helt fint mulig å få godkjent uten sikret EL-punkt. Så hvorfor badet ikke skulle være godkjent stiller jeg litt spørsmål til.

 

Du kan nok kreve litt reduksjon i husleien for at feil ikke har blitt utbedret, men å spare store summer tror jeg ikke du skal satse på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I en privatrettslig sammenheng er spørsmålet om det foreligger en mangel, det vil si om du har avtalt at du skal ha et bad (det vil si et rom som ivaretar de funksjonene et bad skal ivareta) og så ikke har fått det.

 

Hvis du skal påberope deg en mangel må du derfor kunne vise til at badet ikke fungerer som bad, for eksempel fordi kabelen innebærer en uforsvarlig risiko sammenholdt med badets status som våtrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kabelen utgjør en berøringsfare, det strider med FEL §20, den er heller ikke tilstrekkelig sikret mot ytre påvirkninger, det strider med FEL §28.

 

Huseier vil uansett ikke være nødt til å gjøre noe før lokal tilsynsmyndighet (det lokale eltilsyn) har vært på kontroll og fattet et vedtak. Det vedtaket vil da være krav om utbedring med tidsfrist, først etter det vil det være aktuelt med tvangsmulkt.

 

Det er på det tørre (no pun intended) at det elektriske anlegget på badet utgjør en risiko for støt og ikke er i henhold til Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

 

 

(snipp)

Strengt tatt, så er det ingen her i tråden, antakelig heller ikke elektrikeren trådstarter har snakket med, som vet om ledningene faktisk er tilkoblet i boksen i andre enden, og dermed spenningsførende/berøringsfarlige.

 

 

Det finnes ett måleapperat for slikt og en sikring for å fjerne risikoen.

 

 

I utgangspunktet var ikke intensjonen min å starte en diskusjon om hvorvidt kabelen er spenningsatt eller ikke. Man må nesten anta den kan være tilkoblet i den andre enden, om den ikke er det så vil den uansett være stor sannsynlighet dyttet inn i en boks som er påsatt spenning (den samme veggboksen som bryter til taklys er tilsluttet).

Om den ikke skulle være det, så er den uansett ikke betryggende festet eller korrekt avsluttet. Dette vil da fortsatt være i strid med forskriften. Om enn ikke fare for støt så er den installasjonen der slik forskriften er utformet ikke i henhold til forskriften.

 

Å ta sikringen er heller ikke tilstrekkelig for å sikre mot utilsiktet berøring på permanent basis. Kabel skal enten fjernes eller avsluttes om den ikke er i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...