Gå til innhold

– Apple-kunder er de mest fornøyde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

jeg synes det er tragisk

 

Hva er det du synes er tragisk?

 

at Apple ikke er mer imøtekommende mot kundene sine

 

Er det fordi de "ikke er mer imøtekommende" mot kundene sine at de scorer høyest på kundetilfredshet?

 

 

Jeg er usikker på om de scorer høyest på kundetilfredshet. Det de derimot gjør er å score høyest på en spørreundersøkelse med gitte kriterier der vi ikke vet eksakt hva det er spurt om og hvordan svarene fordeler seg. At noen velger å presentere det som "kundetilfredshet" er vel ikke akkurat presis vitenskap.

 

Men at noen er kjipe mot kundene sine er ikke det same som at de vil score dårlig i en slik undersøkelse.

 

Vi vet jo for eksempel alle at Google har en tendens til å ta seg litt vel store rettigheter med den informasjonen vi legger igjen i det vi bruker deres søkemotor, men allikevel er de med god margin verdens mest populære søkemotor. Betyr det at Google ikke er kjipe mot brukerne sine?

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om de scorer høyest på kundetilfredshet. Det de derimot gjør er å score høyest på en spørreundersøkelse med gitte kriterier der vi ikke vet eksakt hva det er spurt om og hvordan svarene fordeler seg. At noen velger å presentere det som "kundetilfredshet" er vel ikke akkurat presis vitenskap.

 

Men at noen er kjipe mot kundene sine er ikke det same som at de vil score dårlig i en slik undersøkelse.

 

Vi vet jo for eksempel alle at Google har en tendens til å ta seg litt vel store rettigheter med den informasjonen vi legger igjen i det vi bruker deres søkemotor, men allikevel er de med god margin verdens mest populære søkemotor. Betyr det at Google ikke er kjipe mot brukerne sine?

Så det du sier er at vi bare kan legge ned alt som heter kundeundersøkelser da, siden resultatet aldri vil være "presis vitenskap". Eller er det bare når Apple scorer høyt i en slik undersøkelse at vi ikke skal stole på den? Jeg skal garantere deg at hadde en produsent av en Android telefon ligget på topp på kundetilfredshet hadde den blir fremlagt som et vitenskapelig faktum av samtlige eplehatere og ikke en kjeft hadde betvilt dens innhold.

 

At google sin søkemotor er verdens mest brukte kommer vel av at den er den beste. Jeg tror ikke den gjengse bruker som søker føler at google er kjipe mot dem.

 

Samtlige store selskap har misfornøude brukere / kunder på et eller annet plan. Men det er om å gjøre å ha færrest mulig av dem i forhold til antall fornøyde. Det er jo nettopp denne differansen en brukerundersøkelse vil gi svaret på.

Endret av Runar
Fjernet unødvendig sitering.
Lenke til kommentar

Du siterte mitt innlegg veldig spesifikt og forsøkte, ved å innvende direkte mot det jeg skrev, å snevre inn mitt utsagn til å gjelde hvorvidt man er låst til Android i stedet for hvorvidt man er låst til hardwareprodusenten.

Neida, jeg har ikke prøvd å snevre deg, jeg er helt enig med deg i at Android er åpnere i forhold til skifte av merke. Det er en risiko som er spesielt forbundet med iOS at hvis Apple driter skikkelig på draget så sitter man der uten alternativer.

 

Jeg la bare til en tilleggsinformasjon om at selve operativsystemet er man fortsatt bundet opp til i samme grad ved kjøp på alle 3 systemene. Jeg har ikke på noen som helst måte (med vilje) sagt at ditt innlegg gjaldt noe annet enn hardwareprodusenten.

 

Nei, det gjør den ikke, du forsøker å begrense diskusjonen til det, innlegget du svarte på hadde ikke et så snevert utgangspunkt.

 

AtW

Neida, det hadde ikke det, men mitt innlegg hadde et så snevert utgangspunkt. Det var derfor jeg håpte du kunne utdype når du mente jeg hadde feil. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Så det du sier er at vi bare kan legge ned alt som heter kundeundersøkelser da, siden resultatet aldri vil være "presis vitenskap".

 

Hvorfor kan vi ikke bare få vite hvilke spørsmål som ble stilt, hvordan svarene fordelte seg, og eventuelt andre ting som har betydning for undersøkelsen?

 

Slik de gjør det her blir det jo like lite matnyttig som når man presenterer underøkelser av kvalitet på biler basert på feilstatistikker, og en "feil" kan være en defekt lyspære.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan vi ikke bare få vite hvilke spørsmål som ble stilt, hvordan svarene fordelte seg, og eventuelt andre ting som har betydning for undersøkelsen?

Ofte er det fordi de fulle rapportene selges for å finansiere undersøkelsen. Men hvis du tviler på svarene er det jo stort sett bare å ta en titt på andre undersøkelser. De viser stort sett det samme. De som jeg personlig synes er mest interessante er de som viser enkeltmodeller. Samsung har en ulempe som merke og det er at de har en del billigere modeller som statistisk sett trekker ned snittet for merket totalt sett. Jeg kan linke videre til disse som eksempel:

http://appleinsider.com/articles/14/05/09/apples-iphone-destroys-samsung-in-south-korean-customer-satisfaction-rankings

http://bgr.com/2014/04/24/apple-vs-samsung-customer-satisfaction/

http://www.forbes.com/sites/roberthof/2013/07/31/samsung-smartphones-edge-apples-iphones-in-customer-satisfaction-survey/

http://au.ibtimes.com/articles/552921/20140520/apple-iphone-5s-lg-g2-samsung-galaxy.htm#.VCSIGGTWWB8

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Uansett, så er ditt problem at iPhone6 for tiden får mye bedre rangering i tester i ulike nettaviser enn iPhone 5S gjorde.

 

Hvordan er det mitt problem?

 

MVH en som ikke kan huske sist et nytt produkt ikke ble foretrukket over forgjengeren.

Det er ditt FORKLARINGSPROBLEM at et nytt produkt som Galaxy S5 ikke foretrekkes foran et 7 måneder eldre produkt som iPhone 5S.

Takk forresten for at du understreker poenget mitt.

Ok, så jeg er herved forpliktet til å forklare deg hvorfor dette skjer?

 

...du er med andre ord også enig i at det ikke helt henger på greip...

Nei, du er ikke forpliktet til å fikse opp i ditt forklaringsproblem. Det er nemlig helt frivillig for deg å ordne opp i dine problemer. Det er bare at det som er så trist med forklaringsproblemer i offentlige fora er at alle forventer at du kommer med en god forklaring, eller så dummer du deg ut. Men som sagt, det er likevel heeeeeeelt frivillig.

Ditt problem er at du ikke kan forklare hvorfor den eldre iPhone 5S foretrekkes av sør-koreanerne fremfor den 7 måneder nyere Galaxy S5, på tross av at du påstår at nyere produkter automatisk vil foretrekkes fremfor gamle. Siden du enda ikke har klart å komme med noen forklaring, så får jeg hjelpe deg litt; sør-koreanerne fortrekker iPhone 5S foran galaxy S5 fordi førstnevnte er å foretrekke fremfor sistnevnte.

Så enkelt er det med den saken, og noe annet klarer ikke du å bevise.

Lenke til kommentar

Nå roter du deg skikkelig inn i det her. Denne statistikken viser IKKE at 7 av 8 mac-eiere kjøper seg en windows-PC samtidig som de kjøper seg en mac. De har med andre ord en gammel Windows-PC og en ny Mac.

 

Feil igjen.

For det første så er det ingen her som har påstått at Mac-eiere kjøper en Windows-PC SAMTIDIG som de kjøper en Mac. Dette er ren stråmannsargumentasjon fra deg. For det andre så viser statistikken KUN at 7 av 8 Mac-eiere også eier MINST en Windows-PC i tillegg. Dette betyr statistisk at 7 av 8 Mac-eiere eier en eller to eller tre eller…osv...Windows-PC'er i tillegg til Mac'en.

Når det gjelder hvem som er i best stand til å sammenligne de to OS'ene mht kvalitet, så vil jeg tro at 7 av 8 Mac-eiere er i best stand, siden de har bedre erfaring med BEGGE OS, i motsetning til de som kun eier Windows-PC og ingen Mac.

Enig?

 

 

Videre er det jo slik at mac typisk er langt dyrere enn sine konkurrenter. Hva forventer du at utfallet skal bli dersom man har en 3 år gammel PC til 5k, og kjøper seg en mac til 15k?

 

Er det typisk slik? Det eneste jeg har sett bevis for er at skal man ha samme kvalitet og ytelse pr krone så vil en Windows-PC koste omtrent det samme som en Mac.

 

Hvilket "utfall" er du preiker om her, forresten?

 

Statistikken sier INGENTING om prisen på de PC'ene som Mac-eierne hadde. Det som du automatisk måtte anta av egen fantasi i ditt hode, men som statistikken ikke nevner noe om, får stå for din egen regning.

 

 

...og en som ikke har særlig bruk for en kraftig PC, men som allikevel legger 15-25k på bordet for en fancy maskin kan kjennetegnes ved... Ja, riktig, litt lite kontroll på eget forbruk ja. Og da er det vel ikke spesielt sannsynlig at vedkommende også impulskjøper noen mobiler, nettbrett osv heller?

 

Igjen kommer du med fantasifulle antakelser du ikke har noe slags grunnlag for å komme med. Statistikken jeg lenket til sier INGENTING om kontrollen på forbruket til personene. Det statistikken sier er at Mac-eierne typisk tjente MER enn Windows-PC-eierne. Det er derfor rimelig å anta at førstnevnte har bedre råd. Jeg har pr dags dato ikke sett NOEN undersøkelser som konkluderer med at Mac-eiere har dårligere kontroll på økonomoien enn Windows-PC-eiere. Tvert imot så tyder ting på det motsatte, ettersom annen statistikk viser at den gjennomsnittlige Mac-eier har både bedre utdannelse, bedre inntekt/økonomi enn den gjennomsnittlige Windows-PC-eier. Er det ikke rimelig å anta at folk med god utdannelse og god økonomi også har god kontroll på økonomien sin?

http://news.cnet.com/2100-1040-943519.html

God økonomi bidrar ofte til at man har bedre råd til å kjøpe flere mobiler, nettbrett osv.

Ikke sant?

Samme gjelder iPhone-brukere versus Android-brukere.

http://macdailynews.com/2013/11/13/android-users-poorer-shorter-unhealthier-less-educated-far-less-charitable-than-apple-iphone-users/

 

 

Men bevares, du må gjerne komme med beviser på de elleville påstandene dine. Jeg venter spent.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar

 

Statistikk viser at 7 av 8 Mac-eiere allerede eier MINST en Windows-PC, og derfor har et mye bedre sammenligningsgrunnlag enn de som IKKE eier en Mac har. I tillegg er Mac-eiere mer interessert i teknologi, skal man dømme utfra det faktum at de EIER dobbelt så mye teknologi enn Windows-eierne.

http://www.neowin.net/news/85-of-mac-owners-have-windows-too

Så hvis du eier en Mac og en PC så regnes du som en "Mac-eier som eier MINST en Windows PC" ?

Hvorfor er du ikke en "Windows PC-eier som også eier MINST en Mac"?

 

Den NeoWin-artikkelen sammenligner epler og bananer;

 

Hvis vi sier at 300 millioner amerikanske hjem har en eller flere personlige datamaskiner (PC eller Mac), så eier 12% av disse en Mac (eller flere), altså 36 millioner hjem. Det tilsvarende tallet for Windows-PC'er er ikke oppgitt i artikkelen, men det er ikke urimelig å benytte tallet 85% for andelen hjem som eier en PC (eller flere), altså 300*0,85= 255 millioner hjem.

 

85% av de som eier Mac - altså 36*0,85 = 30,6 millioner hjem - eier også en PC (eller flere).

29% av de som eier PC - altså 255*0,29 = 73,95 millioner hjem - eier også en Mac.

 

Det samme gjelder når man sammenligner inntekt og antall laptop'er.

 

Kort sagt, en stor prosentandel av noe "lite" er (ikke sjelden) mindre enn en liten prosentdel av noe "stort".

 

 

Tallene dine er riv rusk feile. Hvis Mac-andelen i USA er på 12%, så er Windows-PC-andelen på 85-88%. Av sistnevnte er det INGEN som eier en Mac i tillegg. Ergo er det slik at minst 85% av folk som eier en DATAMASKIN har en Windows-PC, og ingen Mac.

Var dette vanskelig å forstå?

Det at statistikken jeg lenket til har kalt Mac-eiere for Mac-eiere på tross av at 7 av 8 av disse tilfeldigvis også eier MINST en Windows-PC i tillegg er for klarhetens skyld, men likevel ganske rimelig å gjøre. Det at de kaller resten for Windows-PC-eiere når de faktisk ikke eier en Mac men kun Windows-PC er også ganske klart og rimelig.

Lenke til kommentar

 

Nå roter du deg skikkelig inn i det her. Denne statistikken viser IKKE at 7 av 8 mac-eiere kjøper seg en windows-PC samtidig som de kjøper seg en mac. De har med andre ord en gammel Windows-PC og en ny Mac.

 

Feil igjen.

For det første så er det ingen her som har påstått at Mac-eiere kjøper en Windows-PC SAMTIDIG som de kjøper en Mac. Dette er ren stråmannsargumentasjon fra deg. For det andre så viser statistikken KUN at 7 av 8 Mac-eiere også eier MINST en Windows-PC i tillegg. Dette betyr statistisk at 7 av 8 Mac-eiere eier en eller to eller tre eller…osv...Windows-PC'er i tillegg til Mac'en.

Når det gjelder hvem som er i best stand til å sammenligne de to OS'ene mht kvalitet, så vil jeg tro at 7 av 8 Mac-eiere er i best stand, siden de har bedre erfaring med BEGGE OS, i motsetning til de som kun eier Windows-PC og ingen Mac.

Enig?

 

Nei, det er innlysende at de to maskinene ikke er kjøpt på samme tidspunkt. Dessuten er det omtrent like innlysende at brorparten av disse har hatt en Windows-PC før de kjøpte Mac (ellers ville andelen Mac vært konstant over mange år). Det betyr at når de kjøpte Mac-en stod de plutselig med en gammel PC og en ny Mac. Hvordan kan sammenlikningen mellom et gammelt utslitt vrak av en PC som kanskje har en 2 generasjoner gammel Windowsversjon og en eskeny Mac med siste OS ha relevans for å vurdere hva som er det beste OS-et?

 

Og hvordan gjør det at man eier en PC eller en Mac den samme personen kompetent nok til å gjøre en kvalifisert vurdering av operativsystemene? Kreves det spesielle kvalifikasjoner for å kjøpe en Mac? Dette blir jo som når en eller annen "teknologiforståsegpåer" får tak i en ny iphone eller Androidtelefon og legger ut en video der han/hun blar febrilsk gjennom app-lista for så å konkludere med hvor rask telefonen er.

 

 

 

Videre er det jo slik at mac typisk er langt dyrere enn sine konkurrenter. Hva forventer du at utfallet skal bli dersom man har en 3 år gammel PC til 5k, og kjøper seg en mac til 15k?

 

Er det typisk slik? Det eneste jeg har sett bevis for er at skal man ha samme kvalitet og ytelse pr krone så vil en Windows-PC koste omtrent det samme som en Mac.

 

Hvilket "utfall" er du preiker om her, forresten?

 

Statistikken sier INGENTING om prisen på de PC'ene som Mac-eierne hadde. Det som du automatisk måtte anta av egen fantasi i ditt hode, men som statistikken ikke nevner noe om, får stå for din egen regning.

 

La oss gå ut i fra at markedsdekningen totalt sett i USA er 100%. Videre går vi ut i fra at statistikken er pr husstand og at gjennomsnittlig husstand er ca 4 medlemmer. Da snakker vi altså om ca 8 millioner husstander som har både Mac og Windows-PC. Det er vel da rimelig å anta at disse fordeler seg relativt likt som det totale salget av både PC og Mac fordeler seg. Ergo, hver PC hadde en nypris ikke altfor langt fra halvparten av hver Mac.

 

 

...og en som ikke har særlig bruk for en kraftig PC, men som allikevel legger 15-25k på bordet for en fancy maskin kan kjennetegnes ved... Ja, riktig, litt lite kontroll på eget forbruk ja. Og da er det vel ikke spesielt sannsynlig at vedkommende også impulskjøper noen mobiler, nettbrett osv heller?

 

Igjen kommer du med fantasifulle antakelser du ikke har noe slags grunnlag for å komme med. Statistikken jeg lenket til sier INGENTING om kontrollen på forbruket til personene. Det statistikken sier er at Mac-eierne typisk tjente MER enn Windows-PC-eierne. Det er derfor rimelig å anta at førstnevnte har bedre råd. Jeg har pr dags dato ikke sett NOEN undersøkelser som konkluderer med at Mac-eiere har dårligere kontroll på økonomoien enn Windows-PC-eiere. Tvert imot så tyder ting på det motsatte, ettersom annen statistikk viser at den gjennomsnittlige Mac-eier har både bedre utdannelse, bedre inntekt/økonomi enn den gjennomsnittlige Windows-PC-eier. Er det ikke rimelig å anta at folk med god utdannelse og god økonomi også har god kontroll på økonomien sin?

http://news.cnet.com/2100-1040-943519.html

God økonomi bidrar ofte til at man har bedre råd til å kjøpe flere mobiler, nettbrett osv.

Ikke sant?

Samme gjelder iPhone-brukere versus Android-brukere.

http://macdailynews.com/2013/11/13/android-users-poorer-shorter-unhealthier-less-educated-far-less-charitable-than-apple-iphone-users/

 

 

Men bevares, du må gjerne komme med beviser på de elleville påstandene dine. Jeg venter spent.

 

 

Jeg er litt usikker på hvorfor du bekrefter det jeg skrev, men forsøker å formulere det som om jeg har skrevet noe feil. Greit nok, når du roter sammen begrepene forbruk og økonomi kan det gå litt galt, men det får du ta på egen kappe.

 

Jeg reiser mye, og det slår aldri feil, når sidemannen bretter opp sin Mac pro til over 20 lapper, så vet stakaren knapt hvordan han bruker den. Fomler og roter, før han/hun omsider klarer å finne e-posten sin. Om denne e-posten skulle inneholde et vedlegg... Gud bedre, da er helvete løs. Han spør meg hvorfor han ikke kommer på nett, og når jeg forklarer at han ikke er koblet til et trådløst nettverk, og at han må eventuelt søke etter et for å se om det er et i nærheten, så sier blikket "det der skjønte jeg ingen ting av, men takk for at du prøvde".

 

Hva slags kriterier tror du lå til grunn da han valgte akkurat den maskinen?

Lenke til kommentar

 

 

Så enkelt er det med den saken, og noe annet klarer ikke du å bevise.

 

 

Hva underøkelsen isolert sett sier bryr jeg meg ikke om, men du kan vel ikke i fullt alvor hevde at iphone 5s er forgjengeren til Samsung Galaxy S5?

 

Hvor påsto jeg det? Stråmannsargumentasjonen og fordummingen din kan du likegodt kutte nå med en gang.

Her er logikken, siden du åpenbart ikke har skjønt den.

Gamle iPhone 5S foretrekkes av sør-koranere foran det 7 måneder nyere produktet Samsung Galaxy S5.

iPhone 6 får idag stort sett bedre kritikker i uavhengige tester enn iPhone 5S gjorde da den var ny. Det er derfor rimelig grunn til nå å anta at iPhone 6 derfor foretrekkes i enda større grad enn det 5 år eldre produktet Samsung Galaxy S5 som det er naturligst å sammenligne med (siden disse ligger nærmest hverandre mht lanseringsdato).

Konklusjon: sør-koreanere liker iPhone bedre enn det sør-koreanske merket Samsung Galaxy.

 

Og før du svarer med enda mer jåss: det at en populasjon foretrekker iPhone 6 foran iPhone 5S pga at førstnevnte har nyere og bedre teknologi ser vi bort fra her. Vi tar her heller utgangspunkt i den gjennomsnittlige karakter som iPhone 5S fikk da den var testet og sammenligner den med den gjennomsnittlige karakter iPhone 6 får nå for tiden når den blir testet, da det er urettferdig å sammenligne produkter mht teknologi når disse ligger langt fra hverandre mht lanseringsdato.

 

Forresten, du har fortsatt et forklaringsproblem. Jeg venter spent på din forklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Så enkelt er det med den saken, og noe annet klarer ikke du å bevise.

 

 

Hva underøkelsen isolert sett sier bryr jeg meg ikke om, men du kan vel ikke i fullt alvor hevde at iphone 5s er forgjengeren til Samsung Galaxy S5?

 

Hvor påsto jeg det? Stråmannsargumentasjonen og fordummingen din kan du likegodt kutte nå med en gang.

 

 

...

 

Forresten, du har fortsatt et forklaringsproblem. Jeg venter spent på din forklaring.

 

 

Nå går du for langt i din frekkhet. Jeg skrev at jeg ikke kunne huske sist et produkt ikke ble foretrukket over sin forgjenger. Du kommenterte på dette ved å hevde at jeg hadde påstått at 5S dermed nødvendigvis skulle konsekvent foretrekkes foran sin noen måneder eldre konkurrent.

 

Jeg vet ikke hvorfor du hele tiden skal slette deler av sitater og fortelle folk at de har et forklaringsproblem basert på din egen forvrengte logikk som bygger på ting folk angivelig skal ha sagt, men som du selv har diktet opp.

 

Hvorfor holder du på slik? Dette bør du komme med en skikkelig forklaring på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er jo videns kjent at Apple er dårligst på service så hvordan de scorer høyt på denne undersøkelsen er meg en gåte!

Det er egentlig ikke en gåte.

Apple brukere og "andre" brukere er to totalt forskjellige folketyper.

Det er bevist flere ganger at de som er Appler brukere har ett religiøst sammspill med Apple. Du kan jo spør en som er kristen om han vil skifte tro....

En religiøs person vil for alltid være positiv ovenfor sin tro uansett hva det gjelder.

I dette tilfelle er det Apple som er "troen". Du kan ikke få en fast apple bruker til å si noe dårlig om Apple.

 

"Andre" brukere er mere bevist på hva de har og hva de vil ha. De har ikke problemer med å skifte varemerke om det de har nå ikke rekker opp til forventningene, eller om det kommer ett annet ut opå markedet som er bedre.

De har høyere krav og er mindre "trofast" mot ett varemerke.

Det er nesten slik jeg krever en unnskyldning, for mengden useriøst søppel som du har klart å presse inn her er direkte trist.

 

 

Hvis en Apple fann sier at han er fornøyd med telefonen så tror jeg han

hvis han prøver en annen som på papiret skal være bedre og han likevel sier at hans telefon er bedre , da er jeg mer tvilende til at det stemmer

 

hvis han sier at man får mer for pengene ved å kjøpe en Iphone en en annen ( best i forhold til pris ) da blir jeg enda mere tvilende

 

Det er jo rimelig godt kjent at når man kjøper en dyr telefon og ikke er helt fornøyd men den så skjuler man skuffelsen best mulig

 

en slik undersøkelse som det refereres til er begrenset til et utvalgt selskaper slik at man ikke får med alle .

De ha bare konkludert at Apple kunder er mest fornøyde blant en begrenset liste med selskaper

 

Du feiler allerede i første avsnitt. Et produkt blir ikke automatisk bedre selv om den bruker bedre hardware - alt er snakk om hvordan samspillet blir i sluttproduktet. Jeg forstår du liker å tro mye rart, og det skal du få lov til, men du trekker noen svært merkelige konklusjoner.

 

Fra en som foretrekker iOS, vet du hva problemet mitt er med Sony Z3? Z3 ser fantastisk ut, men den kjører ikke iOS, og det er en god grunn alene til jeg velger en iPhone. Jeg har ikke nødt til å begrunne hvorfor jeg foretrekker iOS, for noe så simpelt som hva folk liker og ikke liker må folk rett og slett respektere og forstå. I tillegg glemmer du også behovsanalysen - vi har ulike behov og krav til produktene vi kjøper.

Hvorfor gidder du svare? Kommentaren sier jo nok om ham allerede :)

Lenke til kommentar

I lys av den ovenstående diskusjonen har jeg lyst til å nevne en liten sak:

En vrangforestilling var innen psykologien opprinnelig definert av tre parametre.
- Personen er så overbevist at han eller hun blankt avviser alle vitenskaplig underbygde argumenter.

- Personen er overbevist om et forhold som er strider mot allmenn oppfatning.

- Personen er overbevist om et forhold som er åpenbart ulogisk.

 

I senere tid fant man ut at man hadde et problem. Siden "strider mot allmenn oppfatning" ikke nødvendigvis sier at man er alene om en viss oppfatning men kan være en del av en gruppe viste det seg at religion som prinsipp ville være en vrangforestilling. Man måtte derfor legge til en fjerde parameter som var et unntak, nemlig at forestillingen ikke skulle ha karakter som en religion.

 

Interessant nok kan man jo drøfte om et slikt unntak i det heletatt var nødvendig, men som sagt, dette er i lyset av ovenstående diskusjon, så la oss ta for oss slå fast at en mobiltelefonprodusent ikke er en religion og dermed ta for oss de tre øvrige parametrene:

1: Mange typer argumentasjon har vært forsøkt, for eksempel at aluminium ikke er et bedre materiale enn plast. Nå har det også kommet bevis på banen for nettopp dette, men dette faller for døve ører. Videre har funksjonalitet vært nr 1 argument for et visst OS for ca 7 år siden, men når de nå ligger sist av alle på dette området fortsetter allikevel noen å argumentere for dette OS-et på bakgrunn av nettopp dette. I de senere årene har tilhengerne av dette OS-et i tillegg dreid sin argumentasjon fra "brukervennlighet, tilgang på apper, funksjonalitet og kvalitet" til "den totale opplevelsen fordi et hvert faktisk konkret punkt som blir trekt frem møter raskt fellende beviser som viser at dette OS-et er aller sist av alle de aktuelle OS-ene som benyttes i mobiltelefoner i dag. CHECK

 

2: Dette OS-et og de tilhørende telefonapparatene har falt fra over 50% til omkring 11,5% markedsandel. Gruppen er med andre ord vesentlig mindre enn de større religionene i verden, og ingen av disse gruppene er allikevel store nok i seg selv til ikke å havne i kategorien "vrangforestilling" uten unntaket som ble tilført som den fjerde parameter. Den allmenne oppfatning er med andre ord at påstanden om at dette OS-et og disse apparatene er å foretrekke er urimelig. CHECK

 

3: En hver diskusjon som handler om de ulike OS-ene og telefonapparatene på markedet inkluderer en lang rekke målbare parametre. Dersom man ønsker å finne ut av noe konkret så kan man velge å forsøke å hugge hverandre i hodet, eller å lage en rimelig seriøs test som simulerer praktisk bruk. Som regel faller disse diskusjonene ut av all form for saklig argumentasjon (ref punkt 1) men det finnes allikevel målinger som gir et kategorisk resultat der det omtalte OS-et med dets tilhørende telefonapparater kommer ut med betydelige mangler. For å komme til motsatt konklusjon må man med andre ord konsekvent avvise logiske parametre. CHECK

Om vi dermed holder fast ved at en produsent av mobiltelefoner og/eller OS for slike ikke er en religion er det dermed rimelig å anta at overbevisningen om at en produsent som konsekvent kommer ut med store mangler skal være bedre enn sine konkurrenter er en vrangforestilling.

Lenke til kommentar

da er jo saken klar.

Apple fansen menr at de ikke trenger alle tilegne for det har Apple selv sagt

Andre ( som bruker Ansrpid eller WP) mener at det er kjekt å ha muligheten til å kunne utvide senere.

 

Det kan samelignes med når noen kjøper seg et hus

Noen hus for man ikke lov å gjøre endringer på , så hvis man hvi ha endringer så må man kjøpe et annet hus

 

du har det samme fenomenet når det gjelder musikkanlegg .

De er kjøpt for å vare i mange år uten utvidelser . da løpes det heller helt nytt anlegg

 

Men man vet jo ikke hvilket krav fremtiden vil bringe

 

Mens Apple tvinger deg til kjøp ny Iphone hvis du vil henge med så har de andre telefonene en mulighet til gradvis overgang

 

man kan også sameligne det med lapptopp vs stasjonær pc.

 

men samfunnet går jo den veien at noe som er neste nytt skal kastes fordi det mangler noen detaljer , man ikke tenkte på for noen år siden

 

 

På en måte så høres det ut som ledelsen i Apple har være på kurs i Kina.

( hvertfall når man hører om alt som kommer frem i media , samelignet med konkurrentene )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...