Gå til innhold

Hvilken 4k skjerm til bildebehandling?


Anbefalte innlegg

Ok....tester 4k skjerm som kan 60Hz. Hvilken laptop kan levere det til ekstern skjerm?

 

Du trenger i utgangspunktet Displayport (Thunderbolt) eller HDMI 2.0. Så vidt jeg vet er det ikke HDMI 2.0 på noen laptop ennå (og ikke sikkert skjermen din støtter det heller). HDMI 2.0 er tilgjengelig på de nye skjermkortene Nvidia lanserte sist uke (GTX 970/980), men det hjelper i utgangspunktet ikke for en laptop.

 

Displayport (1.2) er imidlertid ganske vanlig på litt avanserte laptoper, og støtter normalt 4K, men at du får 60HZ er langt fra sikkert. På en del rimerligere varianter kan det også være et problem med at grafikkchipen ikke støtter 4K og da hjelper det ikke med Displayport. Du må også være oppmerksom på at grafikkchipen må gi 60Hz, det holder ikke at interfacet supporterer det.

 

Hart søkt litt og foreløpig har jeg ikke sett noen som lover 4K og 60Hz fra laptop, men de sier heller ikke at det ikke funker. Det er stort sett ekstremt tynt med informasjon om support for eksterne skjermer/hvilken versjon av DisplayPort/HDMI de faktisk supporterer.

 

Arbeidsstasjons-laptopene fra f.eks Lenovo og HP har skjermkort som skal klare dette, men det er ingen 100% garanti for at produsenten faktisk supporterer alle modus for skjermkortet. Hvis du ikke er heldig å treffe på noen som faktisk har prøvd din kombinasjon må du nok kontakte produsentene for å få en avklaring.

 

I følge en artikkel på Anandech er det noen MBP som gir 4K på 60 HZ.

 

Displaylink har forøvrig lansert ekstern grafikløsning (USB3) med 4K-støtte, men det er kun 30Hz. Kan imidlertid være en løsning for å få 4K på PC som ikke klarer 4K selv med 30Hz med eksisterende hardware.

 

Hva har du i dag, får du ikke full oppløsning selv med 30Hz?

Endret av se#
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ok....tester 4k skjerm som kan 60Hz. Hvilken laptop kan levere det til ekstern skjerm?

 

Det er stort sett ekstremt tynt med informasjon om support for eksterne skjermer/hvilken versjon av DisplayPort/HDMI de faktisk supporterer.

 

Arbeidsstasjons-laptopene fra f.eks Lenovo og HP har skjermkort som skal klare dette, men det er ingen 100% garanti for at produsenten faktisk supporterer alle modus for skjermkortet. Hvis du ikke er heldig å treffe på noen som faktisk har prøvd din kombinasjon må du nok kontakte produsentene for å få en avklaring.

 

Displaylink har forøvrig lansert ekstern grafikløsning (USB3) med 4K-støtte, men det er kun 30Hz. Kan imidlertid være en løsning for å få 4K på PC som ikke klarer 4K selv med 30Hz med eksisterende hardware.

 

Hva har du i dag, får du ikke full oppløsning selv med 30Hz?

 

 

Ja...tynt med info, og lite erfaring å hente fra leverandørene....

 

Må kanskje bare kjøpe en ex. Lenovo og finne ut av det selv.....men ny generasjon laptoper er på vei denne høsten/vinteren som visstnok skal takle 4k...

 

DisplayLink har en dings med DL-5500 chipset som jeg skal få tak i....US$ 69 på Amazon. Verdt et forsøk...

81Xkj5bvDSL._SL1500_.jpg

 

I dag benytter jeg en HP 3005pr med DL-3900 chipset som gir 2560 x 1440 @ 50Hz, som vist på venstre monitor i screendump med PSE...

hp-3005pr-usb-30-port-replicator.jpg

 

Takker for innspill og kom gjerne med flere... :)

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Displaylink med DL5500 gir deg kun 30HZ ved 4K, det står eksplisitt i pdf'en jeg linket til. Men det vil jo gi full 4K med PC'en du har. Jeg har brukt flere Displaylink-produkter og det har fungert forbausende bra, selv med bare USB2 (men da selvsagt ikke 4K). Sannsynligvis bruker de fleste USB "dockingstations" du finner på markedet Displaylink (den du har nå er jo et eksempel) så godt mulig du kan finne noe i Norge også, det gjeldre bare da å finne ut om de brukes iste versjon av Displaylinks chipset.

 

Men hva har du av PC i dag, sikker på at den ikke gir bedre oppløsning enn HP 3005pr? Når jeg bruker laptop kobler jeg alltid den beste skjermen til skjermkortet i laptopen og de dårligste til en docking med Displayport chiipset.

Lenke til kommentar

Displaylink med DL5500 gir deg kun 30HZ ved 4K, det står eksplisitt i pdf'en jeg linket til. Men det vil jo gi full 4K med PC'en du har. Jeg har brukt flere Displaylink-produkter og det har fungert forbausende bra, selv med bare USB2 (men da selvsagt ikke 4K). Sannsynligvis bruker de fleste USB "dockingstations" du finner på markedet Displaylink (den du har nå er jo et eksempel) så godt mulig du kan finne noe i Norge også, det gjeldre bare da å finne ut om de brukes iste versjon av Displaylinks chipset.

 

Men hva har du av PC i dag, sikker på at den ikke gir bedre oppløsning enn HP 3005pr? Når jeg bruker laptop kobler jeg alltid den beste skjermen til skjermkortet i laptopen og de dårligste til en docking med Displayport chiipset.

 

Prøvde å bestille DL-5500 på Amazon, men det gikk ikke....kan ikke levere til min adresse :hmm:

Fant ingen i Norge som har den...

Prøver gjerne med 30Hz for å få 4k oppløsning.... ;)

 

Ekstern skjerm er koblet til en Acer Aspire 8950G

 

Prøvde Samsungs 28" med 4k på en eplemaskin...på Elkjøp....og det funka fett, men ikke med Samsungs fargeprofil.....

Med litt ekstra "rigging" koster den eplesylinderen bare kr. 82 000,- :eek:

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Prøvde å bestille DL-5500 på Amazon, men det gikk ikke....kan ikke levere til min adresse :hmm:

 

Amazon sender ikke data/elektronikk/foto til Norge. B&H og Adorama tror jeg ikke har noe problemer med det, B&H har div displaylink-produkter, men ingen med DL-5500 ennå. Vil tro det bare er tidsspørsmål før noe dukker opp der. Det vil garantert også komme fra de andre som lager Displayport-produkter i løpet av relativt kort tid.

 

For å få det raskt kan du sjekke om en av Amazon-butikken i Europa har det tilgjengelig, de selger jo til de fleste EU-land, f.eks Sverige og Danmark.

http://plugable.com/shops

 

Edit: Så det var et alternativ til, fra en tysk nettbutikk. Vet ikke om de sender til Norge.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

...B&H har div displaylink-produkter, men ingen med DL-5500 ennå. Vil tro det bare er tidsspørsmål før noe dukker opp der.

 

Edit: Så det var et alternativ til, fra en tysk nettbutikk. Vet ikke om de sender til Norge.

Ser ut som jeg er litt for tidlig ute... ;)

 

 

Ja, det stemmer nok. 4k er garantert mye bedre supportert om et halvt år. Jeg har sett litt på diverse alternativ for eget bruk og fant ut at det ikke var verdt innsatsen å oppgradere min stasjonære PC foreløpig. Har en skjerm som må byttes, men velger å vente til at ny PC er på plass. Men at du kan få det til å virke 100% i løpet av høsten virker sannsynlig.

Lenke til kommentar

Alternativ - kun til bildebehandling(NO games):

Philips 288P6LJEB/00 - kalibrert fra fabrikk
AOC U2868PQU


På vent:
Dell P2815Q - støtter ikke mer enn 30Hz
Asus PB287Q - ikke USB-hub
Samsung U28D590 - ikke negativ bøyevinkel
Acer 28" 4K LED CB280HK - kun 16,7 millioner farger - ikke USB-hub

Betraktninger:

http://forums.whirlpool.net.au/archive/2276876

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Philips SmartResponse og anbefaling av innstillinger?

 

Precise detail and clarity, with UltraClear 4K UHD Resolution...

 

SmartResponse 1ms refresh for fast gaming

SmartResponse is a exclusive Philips overdrive technology that when turned on, automatically adjusts response times to specific application requirements like gaming and movies which require faster response times in order to produce judder, time-lag and ghost image free images

 

 

post-226353-0-36428900-1413486280.jpg

post-226353-0-36428900-1413486280_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har vært igjennom tilsvarende vurderinger for å få en godt fungerende 4K løsning til bilde- og videoredigering. Endte opp med en stasjonær PC fra Komplett med GeForce GTX 970 skjermkort og ASUS 4K LED PB287Q skjerm. Denne kombinasjonen skal støtte 4K i 60 Htz og får gode vurderinger når det gjelder fargehåndteringen. PCen kommer neste uke, og jeg gir en oppdatering da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan det være en løsning å gå for en epledingz som Macbook Pro....istedenfor Windows?

 

Legger ved et skjermdump fra test med Philips 28" 4K LED 288P6LJEB/00

 

post-226353-0-66761400-1413728938.jpg

For å få et inntrykk av det lille utsnittet legger jeg ved skjermdumpet i sin helhet som er 6400 x 3600... :hmm:

 

 

post-226353-0-06201700-1416616757.png

post-226353-0-06201700-1416616757_thumb.png

Endret av flageborg
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

DisplayLink har en dings med DL-5500 chipset som ble fraktet inn fra USA og 40" er montert, så nå kan julekvelden bare komme...

 

Så du har fått tak i 40-tommeren til Philips allrede. Visste ikke at den var på lager en gang. Hva synes du om en så stor skjerm, må den stå lenger unna enn normalt? Uansett, flott at du har fått et oppsett som virker.

Lenke til kommentar

 

DisplayLink har en dings med DL-5500 chipset som ble fraktet inn fra USA og 40" er montert, så nå kan julekvelden bare komme...

Så du har fått tak i 40-tommeren til Philips allrede. Visste ikke at den var på lager en gang. Hva synes du om en så stor skjerm, må den stå lenger unna enn normalt? Uansett, flott at du har fått et oppsett som virker.

 

Ja, litt forsinket. Testen virker lovende... :xmas:

 

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/philips_bdm4065uc.htm

 

En armlengdes avstand holder greit.... :dribble:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...