Gå til innhold

Click of death - Gjenopprettingsmuligheter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Muligheten din er backup. Det har du vel neste gang, du har vel lært nå.

 

Siste vei ut kan være frysetrikset.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1562836

Har lært leksa mi, kjører nå en NAS i RAID 1 for litt mer sikkerhet skulle det skje igjen. :wee: Men nå gjenværer det å skaffe tilbake mine 1TB~ filer. Å fryse ned disken høres fristende ut for en ASAP løsning, men vil helst ha litt garanti for at jeg får de tilbake.

 

Elkjøp og Lefdal har vel begynt et samarbeid med IBAS, hvor de tilbyr rimelig (1300,-) gjenoppretting.

 

Ellers er det mulig å teste et annet kontrollerkort tilhørende samme disk, men dette kan være vanskelig å få tak i.

Hmm, ifølge selgeren ved min Elkjøp hørtes det bare ut som de kunne bruke programvare for å redde data, men verdt et forsøk å dra drit. Takk for tips.

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte for ca. 2 år siden å redde en disk som ikke ble funnet av Windows. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1462673 Den ble koblet til USB og funnet i Linux, brukte et program som heter ddrescue. ddrescue finnes ferdig lagt inn i enkelte distroer for feilsøking. Forsøket var ikke vellykket, men jeg har ved en senere anledninger gjort dette med suksess.

 

Ellers så er det stort sett ikke lengre noen mulighet til å bytte kretskort på moderne disker. Et forsøk vil mest sannsynlig føre til mer skade :)

Lenke til kommentar

Husk at RAID ikke er det samme som backup. Det er det mange som har fått smertelig erfare. :p

Hva er sjansen for at et RAID faller sammen? :hmm: Vil uansett ta rådet og skaffe ekstra disker i fremtiden.

 

Jeg forsøkte for ca. 2 år siden å redde en disk som ikke ble funnet av Windows. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1462673 Den ble koblet til USB og funnet i Linux, brukte et program som heter ddrescue. ddrescue finnes ferdig lagt inn i enkelte distroer for feilsøking. Forsøket var ikke vellykket, men jeg har ved en senere anledninger gjort dette med suksess.

 

Ellers så er det stort sett ikke lengre noen mulighet til å bytte kretskort på moderne disker. Et forsøk vil mest sannsynlig føre til mer skade :)

Vel, disken er mekanisk skadet så tviler på at jeg i det hele tatt får brukt programmet. Vært i dialog med Elkjøp og de kan ikke gjøre noe i det hele tatt og refererte meg bare til IBAS...som igjen koster 10 laken. :hrm: Fikk i det minste rådet om at en innboforsikring kan minske beløpet for gjenoppretting.

Lenke til kommentar

Man skal aldri si aldri, men noen ganger så går det ikke. Hvis du like vel ikke tar kostnaden med IBAS, så er det kanskje verdt et forsøk (Avhengig av hvor verdifullt innholdet er, det blir mye å sette seg inn i og lese seg opp på før man forsøker). Da jeg drev på leste jeg masse om dette, og det var ofte at diskene var "døde" både for BIOS og Windows, men data gikk å redde :)

Lenke til kommentar

Har sjølv mista data i raid. Sannsynlegheita vil eg påstå er rimeleg stor, fordi det er så mange faktorer som spele inn. F.eks, mister du ein disk, så må raidet resynkroniserast. Og blir det oppdaga ein feil i denne resynkroniseringsprosessen så kan det hende du aldri greier å bygge raidet ditt opp igjen.

 

Du er heller ikkje beskytta mot tilfeldig sletting.

 

Ekstern backup er sterkt å befale, spesielt når det har blitt så billig idag. 1TB for 10 dollar månaden? Det har alle råd til...

Lenke til kommentar

RAID beskytter mot hardwarefeil. RAID hjelper deg ikke ved filsystemcrash, hijack-virus, tyveri, overspenning/lynnedslag og lignende.

 

En tabbe flere gjør er å kjøpe to (eller flere) helt like disker helt samtidig og setter i RAID. Hvis de da er fra en dårlig batch og én av de ryker er det større sansynlighet for at de andre tar kvelden kort tid etterpå. Gjerne før man får erstatta den ødelagte disken og gjennoppbygd data. Grunnen er at harddiskene da vil ha samme svakhet, bli belasta like mye, holde samme temperatur, utsatt for samme vibrasjoner og så videre.

Lenke til kommentar

RAID beskytter mot hardwarefeil. RAID hjelper deg ikke ved filsystemcrash, hijack-virus, tyveri, overspenning/lynnedslag og lignende.

 

En tabbe flere gjør er å kjøpe to (eller flere) helt like disker helt samtidig og setter i RAID. Hvis de da er fra en dårlig batch og én av de ryker er det større sansynlighet for at de andre tar kvelden kort tid etterpå. Gjerne før man får erstatta den ødelagte disken og gjennoppbygd data. Grunnen er at harddiskene da vil ha samme svakhet, bli belasta like mye, holde samme temperatur, utsatt for samme vibrasjoner og så videre.

Godt argument, jeg har faktisk to like Seagate Barracudas(samme som døde) i RAID 1, vil du anbefale at jeg kjører de som individuelle disker istedet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...