Gå til innhold

Samsung NX1 endelig lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjempenyhet etter min mening. Rå spesifikasjoner!

 

Helt enig, og det hadde vært morsomt om Samsung kunne få et lite gjennombrudd på speilløse, mer konkurranse kommer alltid kundene til gode.

 

Å sammenligne med 7D MkII er interessant, men bortsett fra 16-50 F2.0-F2.8 og den nye 50-150 F2.8 har ikke Samsung så mye å stille opp med på optikkfronten. Det er riktignok flere bra objektiver med fast brennvidde opp til rundt 100mm, men for å bli tatt alvorlig i semiproffmakedet - i hvert fall for sport og dyr/fugler - må det nok en del ekstra objektiver til.

Lenke til kommentar

Et veldig bra kamera. Fint å se at Samsung topper med alt de har i et speilløst, de har jo ingen andre toppmodeller å beskytte som f.eks CaNikon og Sony.

15 fps er rått, selv om det sies at det bare er 12 bit raw, men det gjenstår å se hvor effektiv AF er. Hjelper ikke med rask fps dersom fokus ikke sitter.

Har NX1 en eller annen form for tracking, face-rec/farge e.l.?

Lenke til kommentar

ATW: I tidligere diskusjoner om speilløs vs dslr er det veldig få som har hevdet at speilløse aldri vil nå igjen dslr på af-hastighet. Nå er kanskje tiden inne for å si at det første speilløse har nådd igjen dslr (toppmodeller vs toppmodeller). NX1 får sikkert følge av flere i årene fremover. Uten at det betyr døden for dslr. Begge typer vil nok leve side om side i laaang tid fremover.

 

se#: Samsung hadde en 300mm f/2,8 prototype på Photokina. Det er tydelig at de bygger opp sortimentet sitt i proffklassen, men at det ikke er gjort over natta. Kanskje pressetribunene på neste OL/VM får innslag av Samsung-kameraer?

Lenke til kommentar

ATW: I tidligere diskusjoner om speilløs vs dslr er det veldig få som har hevdet at speilløse aldri vil nå igjen dslr på af-hastighet. Nå er kanskje tiden inne for å si at det første speilløse har nådd igjen dslr (toppmodeller vs toppmodeller). NX1 får sikkert følge av flere i årene fremover. Uten at det betyr døden for dslr. Begge typer vil nok leve side om side i laaang tid fremover.

 

se#: Samsung hadde en 300mm f/2,8 prototype på Photokina. Det er tydelig at de bygger opp sortimentet sitt i proffklassen, men at det ikke er gjort over natta. Kanskje pressetribunene på neste OL/VM får innslag av Samsung-kameraer?

 

Jeg oppfattet ikke det som en holdning delt av veldig få, (ihvertfall ikke relativt sett til antall deltakere i tråden), og det er ikke bare de som mente det aldri ville skje heller, men også endel med i overkant pessimistiske estimater. Nå er det selvfølgelig naturlig å ta feil om fremtiden, det er ikke så lett å spå, men litt "hva var det jeg sa" kan være moro allikevel :)

 

Forøvrig gikk salget av speilrefleks ned nesten 50% de første halvår her i norge (mot 5% på speilløse), og speilløses andel øker stadig. Spørs litt hva man mener med "leve side om side", at det vil finnes DSLR lenge tror jeg også, men jeg tror det vil bli redusert til en nisje raskere enn endel tror.

 

AtW

Lenke til kommentar

Samsung presenterer den nye NX1-sensoren sin, S5KVB2, med uvanlig kraftige ordelag: Samsungtomorrow og Businesswire.

 

- Første BSI-type APS-C sensor

- 65 nm Cu-prosess vs typisk 180 nm Al-prosess hos konkurrentene (stemmer det?)

- Energiforbruket og varmeutviklingen er dramatisk redusert grunnet BSI, kobber og 65 nm

- Vesentlig lavere støy enn tilsvarende sensorer grunnet BSI, kobber og 65 nm

- Ca 30% bedre lysabsorpsjon i periferien (de sikter sikkert til chief ray angle og dermed objektiver med veldig stor blender)

- Bedre skarphet grunnet BSI

- NX1 er spesifisert til 15 fps full readout 6480*4320 foto, og i videomodus: 24 fps 4096*2160, 30 fps 3840*2160 og 60 fps 1920*1080.

- Sensoren er råere spesifisert, med hele 30 fps full readout 6512*3663 og 120 fps 1920*1080.

 

Håper Samsung tar opp kampen med Sony og Toshiba i salg av sensorer til andre kameraprodusenter. Nå skal jeg ta Samsungs pressemateriale med en klype salt, men noen ting som hastigheter er uomtvistelige konkurransefortrinn. Basert på dette kan jeg godt tenke meg en sånn sensor i mitt neste kamera, men avventer selvsagt tester. Jeg er veldig spent på om DXO-resultatene støtter opp under påstandene om lysabsorpsjon og støy. DR og full well capacity sier Samsung dessverre ingenting om.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en annen utførlig preview, men ingen test med bilder:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/samsung-nx1/samsung-nx1A.HTM

 

Lukkeren er kun spesifisert til 150 000 operasjoner, dermed leder nye EOS 7D II med 50 000.

Buffer er ukjent, det antydes 30 RAW, mens JPG er det kun minnekortets størrelse som stopper. (Klarer det å fylle opp et 64GB minnekort på 10 minutter?)

Mulighet for intelligent automatisk lukker (bevegelsestyrt) er vel også nytt på markedet?

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Frobe: "kun" 150 000 får det til å høres ut som lite. Det er plenty for de fleste. De fleste pressebrukte 3-4 år gamle kamera jeg ser på bruktmarkedet har gått mindre enn 100 000. Det er stort sett timelaps-fantastene som sliter lukkerne helt ut.

 

Det høres veldig rart ut om Samsung skal ha laget tidenes råeste seriebildekamera uten å gi det en skikkelig buffer.

 

Bevegelse-aktivert lukker høres ut som noe Sony reklamerte for her om dagen + hendelse-deteksjon for lukkeraktivering.

 

PC Lynet: Ingen aliasing ved nedsampling til 30 fps Full HD. Så vidt jeg vet er dette den første APS-C sensoren i et forholdsvis normalt kamera som gir full utlesing i 30 fps og dermed er helt fri for line-skipping. Det kan gi svært lite videostøy i dårlig lys. Sonys A7s har vel lineskipping? I så fall, kanskje disse matcher på videostøy selv om A7s har en klar størrelsefordel.

Lenke til kommentar

Det høres veldig rart ut om Samsung skal ha laget tidenes råeste seriebildekamera uten å gi det en skikkelig buffer.

Bufferen er 30+ ryktes det, og det holder til 2 sek. Kvaliteten senkes desverre fra 14bit til 12bit i Continuous mode, men på et tidspunkt må jo også Samsung gå tom for buffer. 15*28 gir pene 420mb/s, men hvor mye reduseres størrelsen ved å gå ned i 12bit?

Lenke til kommentar

Ukomprimert er det lett å regne på:

 

12 bit/piksel * 6480*4320 piksler/bilde * 15 biler/sekund = 5,04 Gigabit/s = ca 630 MB/s

 

2 sekunder * 630 MB/s = 1,26 GB. Hvis bufferen er 1 GB så må minnekortet svelge unna 0,26 GB i løpet av de to sekundene, altså 130 MB/s minnekort. En moderne rambasert minnebuffer takler med letthet 630 MB/s inn + 130 MB/s ut.

 

Jeg så et bilde av menyvalget for seriebildefunksjon og der var det valgbar hastighet. Senker vi hastigheten til Canon 7D2 sin hastighet, 10 fps, og antar at NX1 øker til 14 bit/piksel så får vi:

 

14 bit/piksel * 6480*4320 piksler/bilde * 10 biler/sekund = 3,92 Gigabit/s = ca 490 MB/s.

 

Med like raskt minnekort burde det holde til ca 2,75 sekunder. Er det 12 bit/piksel ved 10 fps vil det etter mine beregninger holde i 3,25 sekunder.

Lenke til kommentar

PC Lynet: Ingen aliasing ved nedsampling til 30 fps Full HD. Så vidt jeg vet er dette den første APS-C sensoren i et forholdsvis normalt kamera som gir full utlesing i 30 fps og dermed er helt fri for line-skipping. Det kan gi svært lite videostøy i dårlig lys. Sonys A7s har vel lineskipping? I så fall, kanskje disse matcher på videostøy selv om A7s har en klar størrelsefordel.

Their sensor is able to do a full pixel readout at up to 30fps in 7K and so there’s no crop in 4K video mode.

Lenke til kommentar

Ukomprimert er det lett å regne på:

 

Samsung hadde sannsynligvis ukomprimerte RAW-filer tidligere, de var i hvert fall store nok til å romme ukomprimerte data, men hadde en liten variasjon i størrelse, muligens pga embeddet JPG. På NX20 var f.eks RAW-filstørrelsen på 35MB-37MB. På NX30 endret det seg, og med samme antall piklser varierte størrelsen fra knappe 24 til knappe 34MB, alt med samme motiv, men ulik ISO.

 

Vi kan vel regne med at NX1 også vil få komprimerte filer, og det vil redusere båndbreddekrav ved lagring en del i forhold til regnestykket ditt, særlig på lav ISO.

Lenke til kommentar

seriksen: Hvis de komprimerer før bufferen kan også kapasiteten i antall bilder økes en del.

 

Ja, har tenkt litt på det, særlig da 7D plutselig fikk mye bedre bufferkapasitet etter en firmwareoppgradering, men det er mye som skal skje idet bildet tas. Jeg gjetter på at de dumper det rett til buffer og så har egne prosesser for generering av JPG for preview og lagring til minnekort. Det er muligens ikke like effektivt som å gjøre alt i ett, men mye ryddigere programmeringsmessig IMO.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Skal bli interessant å se hvordan følgefokusen funker i virkelighetens verden, også i dårlige lysforhold samt med raske uforutsigbare mindre objekter uten hjul på. Det skal bli spennende å se om samsung her har klart dette bedre enn de andre produsentene av speilløse systemkamera (selv om de selv ser ut til å mene har løst dette, så viser rl-tester at å si at dette er det delte meninger om er å være veldig snill med produsentenes utsagn/skryt).

 

Interessant blir det og å se råfiler fra sensoren når isoen øker i dårlig lys.

 

Ellers er det vel mangel av lange objektiver som er det største problemet for et sportskamera fra samsung(?).

 

Et skråblikk fra siden av topic er og faktumet at både sony og samsung vil kunne ha en fremtid som store på kamera(salg) i og med at de også er kjente mobilprodusenter og mange yngre mennesker får lett en merketilhørighet som kan avgjøre fra hvilken produsent de kjøper kamera fra. Det samme ville skjedd dersom eplekåken bestemte seg for å produsere kamera ("ikamera" ditt og datt) - menigheten hadde neppe sveket eplet og kjøpt f.eks nikon eller canon.

 

Så ja, kameramarkedet er nok ved et regimeskifte etterhvert som yngre mennesker blir den største kjøpsgruppen. Hva som er de beste kameraene der og da vil alltid være subjektivt, men man skal ikke kimse av merketilhørighetens styrke og tyngde i potten.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...