Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva trenger jeg for å koble sub og forsterker.....


Q.Q

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Original spiller? Da må du ha strømkabel fra + og minus på batteri til pluss og minus på subben. (Batteriet sitter i bagasjerommet så det er like greit å trekke minus også direkte fra batteri). Så trenger du remote-kabel fra et sted i bilen hvor du har spenning når tenninga er på. Siden originalspiller ikke har linjeutgang må du koble deg på høyttalerkablene fra spilleren og inn på høynivåinngangene på subben. Har den ikke høynivåinnganger må du ha en høy-til-lavnivåadapter.

 

Du vet det er orignalmonterte subber under framsetene du også kan bytte ut?

 

Edit: Har selv E90 med ettermontert anlegg.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Du trenger strømkabler, tykkelsen kommer an på hvor langt det er mellom plassering av forsterker og batteri, og det kommer an på hvor stor forsterker du har. På den positive kabelen må det være en sikring så nærme batteriet som mulig. Dermed trenger du også sikringsholder. Og ikke glem kabelsko(ene) til batterisiden.
(Jeg foretrekker å kjøre både positiv og negativ til batteriet, men normalen er å jorde i nærmeste chassis. Da kan det tenkes at du også må oppgradere jordingskabelen fra batteri til chassis.)

 

Du trenger også signalkabel fra spiller til forsterker, samt en leder mellom spiller og forsterker, denne brukes til å slå av og på forsteker når du slår av og på spiller.

Lenke til kommentar

Du trenger strømkabler, tykkelsen kommer an på hvor langt det er mellom plassering av forsterker og batteri, og det kommer an på hvor stor forsterker du har. På den positive kabelen må det være en sikring så nærme batteriet som mulig. Dermed trenger du også sikringsholder. Og ikke glem kabelsko(ene) til batterisiden.

(Jeg foretrekker å kjøre både positiv og negativ til batteriet, men normalen er å jorde i nærmeste chassis. Da kan det tenkes at du også må oppgradere jordingskabelen fra batteri til chassis.)

 

Du trenger også signalkabel fra spiller til forsterker, samt en leder mellom spiller og forsterker, denne brukes til å slå av og på forsteker når du slår av og på spiller.

Som sagt så ligger batteriet i bagasjerommet så det er like greit å strekke minus dit.

Hvis han har original spiller så har han ikke remote-utgang og signalutganger og må hente disse fra andre steder.

 

Om du har sub med integrert forsterker eller egen forsterker så blir prinsippet det samme. Eneste du trenger i tillegg med separat forsterker er høyttalerkabel mellom sub og forsterker.

Lenke til kommentar

Du kan nok få en del bedre lyd uansett ved å bytte 6-tommerne under setet ut med 8-tommere. Dog er det små kabinetter og begrensa hva du kan få ut av de.

 

Hvis du tenker på remote-spenning så kan du koble deg inn på f.eks. sigarettenneruttaket. Det er kun på når tenninga er på.

 

Har du med eller uten iDrive?

 

Har uten.

Lenke til kommentar

Da kan du enkelt bytte ut spillern med en helt vanlig spiller. De koster ikke stort lengre. Du får da remote-utgang, linjeutganger og ofte egen sub-utgang. Samt stas som USB, aux, SD-kortleser eller lignende. Eneste du må ha i tillegg da er en CAN-buss-adapter (ISO-adapter). Koster vel rett under tusenlappen tror jeg. Jeg har en Pioneer-spiller og har ratt-adapter så kontrollene på rattet fremdeles fungerer.

 

Edit: Var ikke så dyrt som jeg trodde. http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8560&katid=228&id=

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Ikke trekk strømkabelen fra pluss på batteriet, og til suben, da vil du få en forferdelig during frem til suben takker for seg. Du skal selvsagt trekke pluss og jord til FORSTERKEREN ;)

Og jordingen mellom batteri og chassie skader aldri å oppgradere...

During har jeg aldri fått ved å koble en høyttaller til et batteri ( DC ) :)

Lenke til kommentar

For eksempel ja. Håper ikke du har tenkt å drive en subwoofer med den der dog. Var litt lite effekt. Den oppgitte effekten der er litt av en røverhistorie. :p

 

Vurderer å heller investere i bedre høyttalere og skifte ut subene under setene, men da er det ikke nødvendig å skifte ut spiller og forsterker osv? Si jeg skal ha 2 par med disse og 2 med disse, da kan jeg bare skifte ut elementene som allerede sitter der?

Lenke til kommentar

Problemene du har:

- Dørhøyttalerne er ikke standard størrelse. Du må ha adaptere. Desverre finnes ikke disse så du må lage de selv. Eller du kan kjøpe spesialtilpassede høyttalere.

- Bakhøyttalerne har ikke standard fester men noen 4"-elemeter passer ved å skjære bort ett av festene.

- Usikker på om de Ground Zero-høyttalerne passer helt perfekt. Muligens du må skjære bort noe av teppet og droppe grillen. Du vil da få masse dritt ned på elementene med mindre du klarer å lage noe gitter eller filter selv.

- Originalspilleren har veldig begrensa effekt så du får ikke så veldig god nytte ut av nye høyttalere.

 

Jeg har http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=16230&katid=1303 i dørene,

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=16233&katid=662 under setene og et par 4" Infinity coaxer bak.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Problemene du har:

- Dørhøyttalerne er ikke standard størrelse. Du må ha adaptere. Desverre finnes ikke disse så du må lage de selv. Eller du kan kjøpe spesialtilpassede høyttalere.

- Bakhøyttalerne har ikke standard fester men noen 4"-elemeter passer ved å skjære bort ett av festene.

- Usikker på om de Ground Zero-høyttalerne passer helt perfekt. Muligens du må skjære bort noe av teppet og droppe grillen. Du vil da få masse dritt ned på elementene med mindre du klarer å lage noe gitter eller filter selv.

- Originalspilleren har veldig begrensa effekt så du får ikke så veldig god nytte ut av nye høyttalere.

 

Jeg har http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=16230&katid=1303 i dørene,

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=16233&katid=662 under setene og et par 4" Infinity coaxer bak.

 

Men det kunne vel vært noe å kjøpt f.eks det du har linka og bare koble det opp og eventuelt skifta spiller osv senere?

Lenke til kommentar

Det går selvfølgelig an. Bytte spiller er veldig lett. Stort sett plug'n Play hvis du kjøper CanBus-adapter. Eneste du må hente selv er B+ til spilleren. Men den henter du lett ut fra sikringsboksen bak hanskerommet. Du trenger ikke klippe ledninger i det hele tatt. Bare koble seg rett på med en ringkabelsko.

 

Okei. Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...