Gå til innhold

Høyere temperatur med ny kjølepasta?


allak

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bygde meg for et par år siden en pc med en Intel core i5 3570K prosessor. I stedet for å bruke kjøleren som fulge med kjøpte jeg denne kjøleren(Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler)

https://www.mpx.no/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kjler/657097

 

Nå la jeg på ny kjøklepasta i går kveld, ettersom jeg har fått med meg at dette burde jeg gjøre med jevne mellomrom. Jeg brukte den samme tuben som for 2 år siden, den virket flytende å fin, men har den mistet egenskapene, eller har jeg lagt på for lite/mye? For nå er "core-emperaturen" steget med ca 10grader under prime95 test, sammenlignet med da den var ny.

 

Blir prsosseroren mer sliten etter et par år, eller ligger problemet på kjølepasten eller eventuelt andre årsaker?

 

(Max temperatur ligger nå fra ca 57 grader på den "kaldeste" kjernen til ca 65 grader for den "varmeste" etter 1 time med prime 95 .....)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Bygde meg for et par år siden en pc med en Intel core i5 3570K prosessor. I stedet for å bruke kjøleren som fulge med kjøpte jeg denne kjøleren(Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler)

https://www.mpx.no/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kjler/657097

 

Nå la jeg på ny kjøklepasta i går kveld, ettersom jeg har fått med meg at dette burde jeg gjøre med jevne mellomrom. Jeg brukte den samme tuben som for 2 år siden, den virket flytende å fin, men har den mistet egenskapene, eller har jeg lagt på for lite/mye? For nå er "core-emperaturen" steget med ca 10grader under prime95 test, sammenlignet med da den var ny.

 

Blir prsosseroren mer sliten etter et par år, eller ligger problemet på kjølepasten eller eventuelt andre årsaker?

 

(Max temperatur ligger nå fra ca 57 grader på den "kaldeste" kjernen til ca 65 grader for den "varmeste" etter 1 time med prime 95 .....)

 

10 grader økning er for mye og ta igjen, selv om pastaen må kjøres inn opp til 200 timer. Mest sannsynlig en dårlig påføring.

 

Endret av papusan
Lenke til kommentar

Flere og flere går bort fra prime og lignende programmer siden de klarer å få CPU-en kunstig varm. Ingen andre programmer på full last vil belaste så mye. Faktisk har jeg hørt om folk som har brent CPU på Prime, ofte i kombinasjon med adaptive voltage.

Adaptiv spenning er vel noe av det verste når det gjelder overklokking, da spenningen ikke justerer seg riktig i forhold til overklokkingen. Når man sjekker om man har en stabil kjøling, så ønsker man faktisk å belaste CPU så mye som mulig, her gjør prime95 en bra jobb.

 

Hvis man brenner CPU'en med prime95, så har man for svak kjøler i forhold til effektforbruk. Problemet kan også være dårlig VRM.

Lenke til kommentar

Burde innstilt en alarm på en gitt temperatur.

En alarm er ikke godt nok, dette vet jeg alt om etter 15 år med prosesskontroll :)

Man må konfigurere en aksjon ved en hendelse, og ikke bare informasjon, fordi det er ikke gitt at brukeren er tilstede når alarmtilstanden inntreffer. Automatisk shutdown av PC ved en gitt temperatur er tingen.

 

... som skal smøres ut til et tynt, jevnt lag.

Dette tar blokka seg av selv, det er ikke lurt å begynne å kline rundt med et VISA kort her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg smører det ut med "posemetoden", for så å presse kjøleren ned mot prosessoren og vri littegrann. Så løfter jeg den av og ser hvordan dekninga er. Er det punkter uten pasta klisser jeg på litt der og setter alt på plass.

Det skal ikke være nødvendig og løfte opp kjøleren for å sjekke dekningen av pastaen, da du ødelegger påføringen. Påfør en liten ert (riskorn) og bare skru til. Det er nok at du ser hvordan temperaturen er under div tester for og se om det ble vellykket. :green:

Lenke til kommentar

Har testa. Får bedre temperaturer med visakortteknikken og poseteknikken. Med riskornteknikken er det totalt gambling om du får dekka hele overfalten jevnt.

Risikoen med den teknikken er at du for luftbobler inne i kjølepastaen og at du påfører for mye.

http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-heat-sink-heat-spreader,3600-5.html

Endret av papusan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Påførte engang til i går kveld, liten ert midt på cpu, men fikk faktisk idenstiske temperaturer som før jeg gjorde dette for andre gang, altså ca 10 grader varmere enn da maskinen var ny.

 

Er det sannsynlig av jeg har påført "feil" igjen at jeg oppnår eksakte samme temperaturer, eller blir Cpu / kjøler etc dårligere etter et par år, og derav varmere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...