Gå til innhold

Høyere temperatur med ny kjølepasta?


allak

Anbefalte innlegg

Påførte engang til i går kveld, liten ert midt på cpu, men fikk faktisk idenstiske temperaturer som før jeg gjorde dette for andre gang, altså ca 10 grader varmere enn da maskinen var ny.

 

Er det sannsynlig av jeg har påført "feil" igjen at jeg oppnår eksakte samme temperaturer, eller blir Cpu / kjøler etc dårligere etter et par år, og derav varmere?

Hvilken kjølepast bruker du ?

Kjøleren blir i hvert fall ikke dårligere, såfremt den ikke er blitt oppskrapet. Tror heller ikke cpu er blitt dårligere av bruk. Det er nesten verre med for mye enn for lite pasta på din cpu, så bruk minst mulig. Ta og innvister i en tube Gelid Extreme for den er kurant.

Når jeg skal påføre ny kjølepasta bruker jeg legge tuben med pasta i en pose og legger posen i et glass med ca 55 grader varmt vann før påføringen til den blir god og varm. Da blir pastaen mykere og det blir lettere og skvise ut pastaen når du strammer til heatsinken. Dette er spesielt viktig med en pasta med tykk konsistens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for svar!

 

Synes du 63 grader, som er det varmeste er for varmt, eller hvor går "grensen" for det akseptable?

Det er en meget bra temp. Min 3770K @4200 ligger nå på core 0 61c, c 1 66c , c 2 66c , c 3 65c på en nh-c14 kjøler på 1000rpm. Kjører 24/7 100% belastning. Temp inne er nå 28.3c.

PS: Beste program å teste temp er folding, både cpu og gpu.

Å svi en cpu i dag er vanskelig, klokker seg ned ved max temp. Anbefalt temp fra intel på min cpu er 67c, når den når 98-105 så klokker den ned.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Har i kveld prøvd på nytt med ny pastatube fra mpx, men neida, bare en grad bedre....... Nå har jeg slått meg til ro med at temperaturen er ok, etter tilbakemelding her, men jeg sliter med å forstå hvorfor cpu er ca 10 grader varmere enn når maskinen var ny....

 

Hvor mye har selve kjøleren og si? Har det noe å si at det er litt støv på viftebladene?

 

Kan prime95 blitt tøffere til å kjøre CPU, på de to siste åra?

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Har i kveld prøvd på nytt med ny pastatube fra mpx, men neida, bare en grad bedre....... Nå har jeg slått meg til ro med at temperaturen er ok, etter tilbakemelding her, men jeg sliter med å forstå hvorfor cpu er ca 10 grader varmere enn når maskinen var ny....

 

Hvor mye har selve kjøleren og si? Har det noe å si at det er litt støv på viftebladene?

 

Kan prime95 blitt tøffere til å kjøre CPU, på de to siste åra?

Er du sikker på att du kjører samme versjon av prime95 som tidligere ? Det er flere versjoner enn det som vises på denne tabellen. Det er nemmelig stor forskjell på ny og gamle versjoner av prime95... De gamle versjonene belaster ikke prosessor like mye som nye utgaver av Prime95. Se på denne tabellen !!!post-317445-0-74904700-1411006327_thumb.png Jeg tror kansje dette er problemet ditt.

Endret av papusan
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar !

 

Det er meget mulig at det er to forskjellige versjoner dom har vært brukt. Jeg har formatert maskinen i mellomtiden og lastet ned prime95 på nytt, og da sannsynlig en nyere versjon som belaster cpu tyngre!

Så etter tilbakemeldinger om at temperaturen ser bra ut, høyeste temperatur 63 grader, slår jeg meg til ro med det, om ingen andre har motstridende meninger?

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar !

 

Det er meget mulig at det er to forskjellige versjoner dom har vært brukt. Jeg har formatert maskinen i mellomtiden og lastet ned prime95 på nytt, og da sannsynlig en nyere versjon som belaster cpu tyngre!

Så etter tilbakemeldinger om at temperaturen ser bra ut, høyeste temperatur 63 grader, slår jeg meg til ro med det, om ingen andre har motstridende meninger?

Er du ute etter lavere temperatur på din prosessor enn det du har nå, er indigo Extreme eller Liquid Ultra ev (Liquid Pro) flytende metall kjølepasta eneste alternativet utenom en mye bedre kjøler. Da jeg har en overklokket Laptop (i7-4930mx 4x4.3ghz) som man ikke kan bytte kjøler på, var det eneste alternativet for meg Liquid Ultra. Med Liquid Ultra på min Alienware Laptop senket temperaturen med 12 grader celsius under load i forhold til Gelid Extreme kjølepasta. Gelid Extreme er vel en av de beste kjølepastaene du kan få kjøpt i dag. Ta en titt på disse linkene: http://www.coollaboratory.com/en/products/liquid-ultra/ http://www.hardware.no/artikler/ek-tim-indigo-xtreme/111366

Lenke til kommentar

Legge "ert" på og skru synes jeg lite om, hver gang jeg demonterer er 20% uten pasta eller 20% uten og tykt ellers.

 

Gni det ut tynt har fungert utmerket siden.

Bruk mykere pasta, litt større "ert", når du monterer; sørg for at du monterer kjøleren rett, og kanskje du burde stramme kjøleren litt mer.

 

But whatever floats your boats :)

Lenke til kommentar

Da jeg har en overklokket Laptop (en mye dårligere kjøleløsning enn stasjonær) er det veldig viktig med en god kjølepasta og en god påføring av den. Så jeg har testet flere forskjellige måter og gjøre det på og flere typer pasta. Jeg verifiserte med benchmark tester på hver og en påføring, og har kommet frem til at hvis du påfører for mye eller at du smør ut over pastaen med kredittkort eller pensel, blir resultatet mye dårligere enn andre måter og gjøre det på. Hvis jeg for eksempel ikke varmet opp tuben med Gelid Extreme før påføringen, ble resultatet 2 grader dårligere. Dette kommer sikkert av at stramme mekanismen på kjøleren til en Laptop ikke strammer like godt som en stasjonær pc heatsink, og det blir et for tykt lag. Det er klinkende klart at hvis pastaen blir mykere under oppvarming av den, blir det et mye tynnere lag pasta mellom cpu og heatsink som er det du ønsker. Det er også en kjensgjerning at en overklokket laptop prossesor er en del varmere, enn cpu som sitter på en stasjonær pc under heftig bruk. Jo varmere prosessor blir jo fortere nedbrytes kjølepastaen, og da er det en fordel med en pasta som ikke nedbrytes for fort slik som en pasta med for tynn konsistens. Det er påvist at de aller dårligste kjølepastaene har en mye tynnere (mykere) konsistens enn de aller beste som selges. Hvis dere ser på konsistensen mellom Noctua Nt-H1 og Gelid Extreme, ser dere at Gelid har en tykkere konsistens og da er den normalt også vanskeligere og påføre riktig. Da jeg selv bruker Liquid Ultra som er flytende metall pasta, blir det et veldig tynt lag mellom cpu og heatsink og det gir meg 10-12 grader celsius lavere temperatur under benchmark tester enn andre velkjente pastaer. Påfører dere kjølepasta med et kredittkort eller påfører med en pensel eller lignende kommer det til og bli luftlommer inne i kjølepastaen som ikke er så bra, luft er jo som kjent ikke noe godt varmeledende materiale og det skal man unngå. En veldig dårlig påføring og en dårlig kjølepasta, kan resultere i over 20 grader varmere prosessor under benchmark tester, da kan dere selv tenke på hva som vil skje når dere har testet samme pc tidligere med en god pasta og påføring. :green:

Her er et av eksemplene på dårlig påføring og dårlig kjølepasta: post-317445-0-12214500-1411248812_thumb.png

Endret av papusan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan du smører pastaen spiller ingen rolle. Alle disse "Gjør det på min måte eller dø" er bare tøys.

 

Det blir som å fortelle folk hvordan de skal helle vann oppi et glass.

 

Hele poenget med kjølepastaen er at alle de små porene blokka og varmeskjoldet til cpuen skal jevnes ut med pasta. Så lenge du får til dette og laget ikke er så tykt at varmeoverføringen blir dårlig, så spiller det da ingen rolle hvordan du sprer dette. Når man bruker visakort eller en teipbit på fingeren så gjør man bare det blokka gjør når man presser den nedpå. Forskjellen er at du selv kan se hvordan det sprer seg.

Mengde av pasta er det som har noe å si. Bedre å bruke litt for lite enn litt for mye.

 

Du kan ta 5 folk som har brukt hver sin metode i 15 år og resultatet vil være det samme.

 

Jeg bruker "dråpe-metoden" bare fordi det er enklest.

Endret av Tesshin
Lenke til kommentar

Hvordan du smører pastaen spiller ingen rolle. Alle disse "Gjør det på min måte eller dø" er bare tøys.

 

Det blir som å fortelle folk hvordan de skal helle vann oppi et glass.

 

Hele poenget med kjølepastaen er at alle de små porene blokka og varmeskjoldet til cpuen skal jevnes ut med pasta. Så lenge du får til dette og laget ikke er så tykt at varmeoverføringen blir dårlig, så spiller det da ingen rolle hvordan du sprer dette. Når man bruker visakort eller en teipbit på fingeren så gjør man bare det blokka gjør når man presser den nedpå. Forskjellen er at du selv kan se hvordan det sprer seg.

 

Mengde av pasta er det som har noe å si. Bedre å bruke litt for lite enn litt for mye.

 

Du kan ta 5 folk som har brukt hver sin metode i 15 år og resultatet vil være det samme.

 

Jeg bruker "dråpe-metoden" bare fordi det er enklest.

Det er en del kjente testsider på internett som har konkludert med følgende: Det er en høyere risiko for luftlommer ved påføringen av pasta med f.eks et kredittkort, og de anbefaler heller dråpe-metoden på en desktop prosessor og tynn-linje metode på en Laptop prosessor da den ikke har noen heatspeder.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...