Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kor raskt skal ein switch overføre data


Anbefalte innlegg

Har ein Cnet switch (CNSH-800 8 porters 100/10Mbps N-Way Switch, switchen har full duplex). Har ein router (netopia) kobla til switchen og 3 datamaskiner kobla til switchen. Opplegget her i gården er at me er to karer som har kvar vår datamaskin, i tillegg har me ein tredje datamaskin som me har spleisa på, som er ein lagringsplass og nedlastingsstasjon. Alle datamaskinene bruker Windows XP pro, 7200rpm harddisker nokre med 2mb andre 8 mb cache.

 

Det eg lurer på er kor rask overføring mellom datamaskinene skal gå. Ein fil på rundt 700mb tar omtrent 5-6 minutter å overføre frå ein datamaskin til ein annan. Personlig hadde eg trudd at det skulle gå raskare, og lurte på om det er nokre innstillingar som kanskje hindrar hastigheita eller om det er noko andre årsaker.

 

Lurer på kor raskt andre overfører data frå ein datamaskin til ein annan, og om nokon har tips om forbetring av hastigheita.

 

Mvh.

 

Beelsebub

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

700 MB/5 min = ca 2,3 MB/s. En 100 Mbit-linje kan teoretisk overføre litt under 12,5 MB/s. Gode switcher (vanligvis dyre) vil komme opp i ca 10-11 MB/s, men du bør fortsatt klare 7-8 med en billig. Så vidt jeg husker er min Cnet også, og jeg får litt over 7 MB/s med den, så det burde gått fortere. Om det hjelper å stille på noe vet jeg ikke. Når jeg har hatt lave hastigheter på lokalnett har det vanligvis hjulpet å bytte switch eller nettverkskort.

Lenke til kommentar
700 MB/5 min = ca 2,3 MB/s. En 100 Mbit-linje kan teoretisk overføre litt under 12,5 MB/s. Gode switcher (vanligvis dyre) vil komme opp i ca 10-11 MB/s, men du bør fortsatt klare 7-8 med en billig. Så vidt jeg husker er min Cnet også, og jeg får litt over 7 MB/s med den, så det burde gått fortere. Om det hjelper å stille på noe vet jeg ikke. Når jeg har hatt lave hastigheter på lokalnett har det vanligvis hjulpet å bytte switch eller nettverkskort.

Nettverkskortet er det ikkje, samme problemet har eksistert uansett kva maskiner som har vert kobla til. Kanskje ein ny switch er svaret på problemene

Lenke til kommentar

Nettverkskortet er det ikkje, samme problemet har eksistert uansett kva maskiner som har vert kobla til. Kanskje ein ny switch er svaret på problemene

Kablene da?

Er de av skikkelig kvalitet og koblet etter skjema?

Har følgt intruksjonene når det gjelder å koble sammen dataene, kablene skal vere i skikkelig kvalitet, kjøpte dei gjennom flexi-data.

Lenke til kommentar

Vi har nesten identisk hardware hjemme hos oss, samme switch og samme ADSLløsning, og jeg har selv erfart at det er SMB protokollen som er problemet.

 

Winblows nettverkskataloger kommer sjelden opp i over 4 Mbyte/sek, så sett opp en FTP-løsning også (ingenting iveien for å kombinere begge to)

 

Med Cute FTP på workstation laster jeg over filer fra FTP server i stua med 10-11 MByte/sek, selvsagt avhengig av diskload av andre årsaker på både min maskin og serveren. (Hvis f.eks to av oss henter filer samtidig, blir harddisk aksesstid og cpu kraft et problem)

Lenke til kommentar
Med den samme switchen har vi i alle år fått 9-10MB/s så switchen skal greie det.

Hvilke os brukes, og hvilke disker blir brukt ?

Win xp pro, 7200 rpm både 2 og 8 mb cahe disker, står forresten i fyrste innlegg.

 

Trur eg skal prøva meg på ein FTP løsning som vart beskreve av medlemmet Torbjørn

Lenke til kommentar
Vi har nesten identisk hardware hjemme hos oss, samme switch og samme ADSLløsning, og jeg har selv erfart at det er SMB protokollen som er problemet.

 

Winblows nettverkskataloger kommer sjelden opp i over 4 Mbyte/sek, så sett opp en FTP-løsning også (ingenting iveien for å kombinere begge to)

 

Med Cute FTP på workstation laster jeg over filer fra FTP server i stua med 10-11 MByte/sek, selvsagt avhengig av diskload av andre årsaker på både min maskin og serveren. (Hvis f.eks to av oss henter filer samtidig, blir harddisk aksesstid og cpu kraft et problem)

Funka fint det, ligger mellom 8-10 mbyte i sekundet. Takker for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...