Gå til innhold

Frimurere, hva er det som er så hemmelig? Hvorfor eksisterer disse klubbene?


Anbefalte innlegg

Det har i lang tid plaget meg at frimurere finnes. Hva er poenget med disse gruppene? Disse møtene? hva snakker de om? Hva handler disse rare merkelige sermoniene om? Og disse uniformene som ser helt latterlige ut? Og disse skuespillene fra historien, hvorfor gjør de dette?

 

 

hva er det for slags hemmeligheter de har?


De avslører ikke alt de driver med og jeg lurer på hvorfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mye litteratur om frimurere.

Bl.a. en norsk bok;

http://www.dagbladet.no/2009/10/09/nyheter/innenriks/frimurerlogen/ritualer/bok/8496762/

 

Det er ikke riktig å si at det er en kult. Det har flere likheter med religion, men samtidig er det hele taushetsbelagt. Samholdet internt er litt ekstremt for min del, og når lojaliteten går ut over sivile utenfor brorskapet blir det litt for ekstremt for min del.

Lenke til kommentar

Lojaliteten blir fort samfunnsfiendtlig når den er ritualisert så sterkt. Det er hele poenget med det. Mange selskaper og grupperinger bruker mildere varianter av det som teambuilding. Da er man innenfor det akseptable.

Symbolikken i ritualene er ganske betenkelige sett fra et psykologisk perspektiv. Trenger ikke å lengre enn dagblad-linken i post #2 for en liten smakebit.

Lenke til kommentar

Er vel en grunn til de rike blir rikere og de fattig fattigere, finnes utallige grupper som dette.

 

Er nettverk det handler om, jeg kjenner til en håndverker som fikk en fot innen frimurerlosjen, plutselig rullet det inn jobber offentlig og privat.

 

Politi og advokater osv er det jo en haug av innen de her gruppene, demokratisk er det vertfall ikke.

 

Vi har grupper på større nivåer som Bilderberg Group

http://en.wikipedia.org/wiki/Bilderberg_Group

Erna var vel der rett før hun ble statsminister, og Jensen var der også.

 

Dessverre har ordet konspirasjonsteori blitt ett mantra, for å mane bort mye av den ubehagelige virkeligheten, mye pga vi har slike som Baltazar94 som blander fakta sammen galskap i et forsøk på desinformere og underminere de som kommer med seriøse ting som kan ha en base i sannhet og kun sies for å informere andre til kritisk tankegang.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel en grunn til de rike blir rikere og de fattig fattigere, finnes utallige grupper som dette.

 

Er nettverk det handler om, jeg kjenner til en håndverker som fikk en fot innen frimurerlosjen, plutselig rullet det inn jobber offentlig og privat.

 

Politi og advokater osv er det jo en haug av innen de her gruppene, demokratisk er det vertfall ikke.

 

Vi har grupper på større nivåer som Bilderberg Group

http://en.wikipedia.org/wiki/Bilderberg_Group

Erna var vel der rett før hun ble statsminister, og Jensen var der også.

 

Dessverre har ordet konspirasjonsteori blitt ett mantra, for å mane bort mye av den ubehagelige virkeligheten, mye pga vi har slike som Baltazar94 som blander fakta sammen galskap i et forsøk på desinformere og underminere de som kommer med seriøse ting som kan ha en base i sannhet og kun sies for å informere andre til kritisk tankegang.

 

Det er vel på siden av debatten, men det første du skriver er helt feil. De fattige i dag ville vært styrtrike i tidligere tider. Både de rike og de fattige blir rikere, men de rike mest av de to. Det eneste som gir deg rett er hvis fattigdom måles etter hvor mye mindre man har - men da er det kun beinhard kommunisme som er redningen (minus at lederne selvsagt også må leve på dette viset), da det ellers alltid er noen som har mer enn andre - enten det er flaks eller dyktighet som ligger til grunn.

Lenke til kommentar

 

Er vel en grunn til de rike blir rikere og de fattig fattigere, finnes utallige grupper som dette.

 

Er nettverk det handler om, jeg kjenner til en håndverker som fikk en fot innen frimurerlosjen, plutselig rullet det inn jobber offentlig og privat.

 

Politi og advokater osv er det jo en haug av innen de her gruppene, demokratisk er det vertfall ikke.

 

Vi har grupper på større nivåer som Bilderberg Group

http://en.wikipedia.org/wiki/Bilderberg_Group

Erna var vel der rett før hun ble statsminister, og Jensen var der også.

 

Dessverre har ordet konspirasjonsteori blitt ett mantra, for å mane bort mye av den ubehagelige virkeligheten, mye pga vi har slike som Baltazar94 som blander fakta sammen galskap i et forsøk på desinformere og underminere de som kommer med seriøse ting som kan ha en base i sannhet og kun sies for å informere andre til kritisk tankegang.

 

Det er vel på siden av debatten, men det første du skriver er helt feil. De fattige i dag ville vært styrtrike i tidligere tider. Både de rike og de fattige blir rikere, men de rike mest av de to. Det eneste som gir deg rett er hvis fattigdom måles etter hvor mye mindre man har - men da er det kun beinhard kommunisme som er redningen (minus at lederne selvsagt også må leve på dette viset), da det ellers alltid er noen som har mer enn andre - enten det er flaks eller dyktighet som ligger til grunn.

 

 

 

1% mennesker har 95% av pengene eller noe sånt husker ikke eksakt statistikk, det er IKKE riktig at vi skal ha det sånn.

Man trenger ikke være kommunist eller anarkist for å se det.

Endret av DaniNichi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det betyr ikke at de resterende 99%'ene er FATTIGE selv om andre har langt mer.

Selvsagt er det akkurat det at folk er fattige om ikke 99% så er det en stor andel, man må tenke i kontekst av hva samfunnet er og hvordan det er å leve i pr idag uansett.

 

Finnes masse fattige barn i Norge som ender deprimerte pga samfunnets ekstreme fokus på penger og kravet til kapitalistiske kjøpekraft.

 

Vi rævkjører jorda i et fokus på mye skal ha mer, og det sitter en elite på toppen å hauser inn alle pengene imens andre slaver for dem i India,Bangladesh etc å dør for deres griskhet.

 

At noen skal sitte bytte papir lapper og tjene milliarder er i seg selv galskap.

 

Penger er uansett bare en illusjon, og er ikke lenge til de fleste våkner til denne sannheten.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at for å bli med i den losjen så måtte folk tilbe et skjelett eller hodeskalle osv. Leste det et sted.

 

Er ikke verre en at du må inviteres av en som er i losjen og blir sjekket ekstremt nøye de har tilgang til alt gjennom sine medlemmer.

 

En kompis som jobbet der så en del som man kan anse som ganske skremmende ting, de har jo drakter, og brett med symboler osv ikke ofte min kompis blir satt ut av ting, på losjen selve bygget kan du som eks se et bilde øverste på bygget som er dekt i minst en kilo bladgull som sier nok.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

Frimurerne er en ganske interessant organisasjon i måten de er strukturert på. De fleste som er medlem er faktisk fra eliten (det vil si høye stillinger, som f.eks politikere og dommere). Det har vært flere konspirasjonsteorier om frimurerne, hvor det påstås at dem drar i snorene som får verden til å gå, altså at dem faktisk skal ha veldig god makt i det politiske system. Dette henger nok sammen med at det er så mange framtredende personer i denne "gruppen" (eller sekten om en vil) som har reel makt.

 

Det er også kjent at bl.a. George Washington, og flere andre prominente figurer fra USAs landsfedre var frimurere.

 

I en del av de kjente maleriene av Washington står han faktisk å holder eller viser til symboler fra frimurerne her er bl.a ett av dem:

 

George-Washington-Freemason-Hidden-Hand.

 

Jeg mener å huske at for å bli med i den losjen så måtte folk tilbe et skjelett eller hodeskalle osv. Leste det et sted.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hyggelig, men jeg må reformulere :) Hva slags symbol viser han til?

 

På bildet? Han har hånden sin innen for skjorten, noe som er et symbol, men aner ikke hva det betyr dog. :huh:

Lenke til kommentar

 

Hyggelig, men jeg må reformulere :) Hva slags symbol viser han til?

På bildet? Han har hånden sin innen for skjorten, noe som er et symbol, men aner ikke hva det betyr dog. :huh:

 

Gir meg assosiasjoner til Napoleon, men Washington var jo 37 år da Napoleon ble født, så om det er noen sammenheng, må det vel nesten være andre veien.

 

Carlo_Buonaparte.jpg

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Gir meg assosiasjoner til Napoleon, men Washington var jo 37 år da Napoleon ble født, så om det er noen sammenheng, må det vel nesten være andre veien.

 

Det må være et symbol eller noe, for det er jo ganske rart hvorfor han har hånden slik. Men ifølge litt googling er det ikke vært tegn til at Napoleon faktisk var Frimurer, men faktisk det motsatte. Han sa ifølge wikipedia dette:

 

"[Freemasonry is] a pile of imbeciles who assemble for good cheer and for the execition of many ridiculous follies. Nevertheless, they carried out good actions from time to time."

 

Samme symbolikk i alle disse bildene, hvis en scroller ned så ser en at Karl Marx, Stalin og Lenin også utførte dette symbolet.

 

http://www.whale.to/b/hand_sign.html

Jeg mener å huske at for å bli med i den losjen så måtte folk tilbe et skjelett eller hodeskalle osv. Leste det et sted.

Du tenker nok på Skull and bones:
Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

 

Er vel en grunn til de rike blir rikere og de fattig fattigere, finnes utallige grupper som dette.

 

Er nettverk det handler om, jeg kjenner til en håndverker som fikk en fot innen frimurerlosjen, plutselig rullet det inn jobber offentlig og privat.

 

Politi og advokater osv er det jo en haug av innen de her gruppene, demokratisk er det vertfall ikke.

 

Vi har grupper på større nivåer som Bilderberg Group

http://en.wikipedia.org/wiki/Bilderberg_Group

Erna var vel der rett før hun ble statsminister, og Jensen var der også.

 

Dessverre har ordet konspirasjonsteori blitt ett mantra, for å mane bort mye av den ubehagelige virkeligheten, mye pga vi har slike som Baltazar94 som blander fakta sammen galskap i et forsøk på desinformere og underminere de som kommer med seriøse ting som kan ha en base i sannhet og kun sies for å informere andre til kritisk tankegang.

 

Det er vel på siden av debatten, men det første du skriver er helt feil. De fattige i dag ville vært styrtrike i tidligere tider. Både de rike og de fattige blir rikere, men de rike mest av de to. Det eneste som gir deg rett er hvis fattigdom måles etter hvor mye mindre man har - men da er det kun beinhard kommunisme som er redningen (minus at lederne selvsagt også må leve på dette viset), da det ellers alltid er noen som har mer enn andre - enten det er flaks eller dyktighet som ligger til grunn.

 

 

 

1% mennesker har 95% av pengene eller noe sånt husker ikke eksakt statistikk, det er IKKE riktig at vi skal ha det sånn.

Man trenger ikke være kommunist eller anarkist for å se det.

 

 

Forholdet er vell 98% av verdenes befolkning jobber for 2%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...