Gå til innhold

Fujifilm X30 - X20 får ein avløysar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært ganske fornøyd med min X10, men dette så lovende ut! Vippbar skjerm, Wifi og EVF er bra, men spesielt bedre batteri. Utrolig hendig kamera å ha med seg, gir bra bilder i svakt lys, men viktigst: helt lydløst!!

Men det spørs nok om jeg ikke heller selger DX-utstyret og kjøper en XT-1, det er enda mer fristende nå...

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i den andre tråden:

F32 har også skrevet om det. Jeg har hatt X10 og testet X20. Det gleder meg at de har endret på fotoapparatets største ankepunkt: Søkeren. Elektronisk søker, litt bedre bildebrikke og fortsatt manuell zoom gjør meg virkelig VIRKELIG glad - og jeg tror jeg vet hvilket kamera som blir mitt neste kompaktkamera.

Lenke til kommentar

Dette skal jeg også ha. Kan hende jeg kan klare meg med X30 + X-E2 og litt fastoptikk. Er spent på hvordan sensoren yter. Får sjekke litt omtaler av X20 (er vel tilnærmet samme sensor).

 

Kombinasjonen knallgod EVF + vippeskjerm i en forholdsvis kompakt kropp er det som tiltaler meg mest. Sammen med et godt zoomobjektiv så klart.

 

Jeg kunne dog tenkt meg hakket større sensor. F.eks 1". For å unngå et større objektiv kunne gjerne rekkevidden blitt skrenket noe inn. F.eks 28-80mm-ekvivalent fremfor 28-112mm.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg har selv testet ut X10 - det var og er et nydelig kamera, og jeg tror at både X20 og X30 er klare forbedringer. Vippeskjerm og EVF er de to tingene jeg savnet på X10.

 

Når det gjelder sensor-ytelsen, så mener jeg huske at testerene av X20 var noe lunkne til den nye sensoren - den var ikke mye bedre enn den i X10; i hvertfall når det gjelder støy.

 

Jeg har et flickr-album med bilder tatt med X10; og jeg ser at jeg ikke turde å gå over ISO 800 der.

Lenke til kommentar

Jeg kunne dog tenkt meg hakket større sensor. F.eks 1". For å unngå et større objektiv kunne gjerne rekkevidden blitt skrenket noe inn. F.eks 28-80mm-ekvivalent fremfor 28-112mm.

Ja, eg hadde ei 28-80 mm-linse på speilreflekskameraet mitt. Linsa var så som så, men zoom-området var heilt ideelt til "dagleg" bruk.

Lenke til kommentar

Jeg tenker litt anderledes når det gjelder optikk på kompaktkamera med zoom; jeg ønsker meg området 24-120mm da 28mm ofte ikke er vidt nok og 70-80mm er i hvertall ikke langt nok.

 

Jeg tror ikke det er så mye å hente ved å gå opp til 1" sensor fra 2/3" sensor. Da er det bedre å bytte til en forbedret teknologi med mindre støy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er jeg eier av et Fujifilm X30 i sort/sølv utførelse. For et fantastisk kompaktkamera. Vel, kompakt og kompakt fru blom. Det er lite nok for meg, og stort nok til at man har fått på plass en 3" skjerm og EVF, samt nok av knapper og hjul til god kontroll.

 

Det leverer nok ikke best bildekvalitet i klassen. Fujifilm har vært ganske konservative på de aspekter som angår bildekvalitet. Sensoren er visst som på X20, og objektivet er også tilsvarende som på X10 og X20. Men til å ha en 2/3"-sensor, så yter det ganske bra, også i vanskelige lysforhold. ISO 1600 er absolutt brukbart. Så brukbart at jeg kan sette Auto-ISO til å være 100-1600. Selv 3200 funker, særlig til sort/hvitt.

 

Det kameraet virkelig gir er fotoglede. EVF'en er veldig bra. Det samme er vippeskjermen. Gleder meg til å bli bedre kjent med kameraet.

Endret av Andreasfe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde X20 i 5-6 mnd og solgte det og kjøpte Ricoh GR ( som forøvrig var knallbra ) - solgte så GR'en og kjøpte en billig og brukt Fuji X100 for jeg savnet MYE med X20 både følelsen i bruk og dynamikk/farger i filene til Fuji. Veldig fornøyd med X100.

 

Vil si X20 var ett knallbra kamera. Fikk nå lyst på en X30 :) Men da blir det å beholde X100 også. Tror de utfyller hverandre med sterke og svake sider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...