Gå til innhold

Fokus problem med nye Canon 70-200 Usm!


Anbefalte innlegg

Hei

Fikk akkurat i dag Canon 70-200 F4 USM

Og jeg har problemer hvis jeg setter en liten gjenstand på et bord (i dette tilfellet en bubble-head). Jeg prøver både manuell og AF, men objektet kommer fortsatt ikke i fokus?

Når jeg beveger fokus ringen i MF begge veier er det fortsatt ingen mulighet til å se objektet klart?

Og den knappen på siden der det står 1,2 M--- og 3,2 M ---. Hva betyr det? Har det noe å si?

 

Mvh Heisenberg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Fikk akkurat i dag Canon 70-200 F4 USM

Og jeg har problemer hvis jeg setter en liten gjenstand på et bord (i dette tilfellet en bubble-head). Jeg prøver både manuell og AF, men objektet kommer fortsatt ikke i fokus?

Når jeg beveger fokus ringen i MF begge veier er det fortsatt ingen mulighet til å se objektet klart?

Og den knappen på siden der det står 1,2 M--- og 3,2 M ---. Hva betyr det? Har det noe å si?

 

Mvh Heisenberg.

 

Den knappen kan absolutt ha noe med dine fokusproblemer å gjøre, for den har med nærgrensen til objektivet å gjøre. Ved 1,2 så har du nærgrense på 1,2 meter, ved 3,2 så har du en nærgrense på 3,2 meter.

 

Mest sannsynlig så vil jeg tippe at du rett og slett er for nære motivet ditt.

Da blir det som du plasserer en gjenstand rett foran dine egne øyne, den vil du mest sannsynlig heller ikke klare å fokusere synet ditt på.

 

Ellers så skal jo dette være et meget godt objektiv, men selvsagt så kan feil forekomme.

Forsøk å gå lengre unna motivet ditt og prøv igjen, ellers så må du rett og slett levere tilbake til butikken slik at de kan sende det inn for kalibrering. Det er relativt vanlig at det bør kalibreres/micro justeres for å tilpasses til etthvert kamera, men det skal jo ikke ha det utg.pkt objektivet ditt har, såfremt du rett og slett ikke er for nære motivet ditt da

Lenke til kommentar

 

Den knappen kan absolutt ha noe med dine fokusproblemer å gjøre, for den har med nærgrensen til objektivet å gjøre. Ved 1,2 så har du nærgrense på 1,2 meter, ved 3,2 så har du en nærgrense på 3,2 meter.

 

 

 

Hei og takk for svar!

Det var nok bare det som var problemet at jeg var for nærme objektet.

Når du sier nærgrense på 1,2 og 3 ,2 meter, vil det si hvis jeg er over 1 meter unna det jeg skal ta blde av skjal jeg bruke det. Og hvis jeg er over 3 meter unna skal jeg bruke det andre valget?

Håper dere forstår spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar

Dette har mest med hvor rask og effektiv AF vil være, avhengig av hvor "langt" AF må flytte seg mellom valgt nærgrense og uendelig.

 

Nærgrensen har også med hvilken forstørrelse et objektiv kan gjengi på bildebrikken. Jo nærmere nærgrensen du kommer, jo større forstørrelse kan objektivet gjengi.

 

Bruk 1,2 når du er relativt nærme ditt motiv (men likevel lengre borte enn 1,2m som er nærgrensen), og bruk 3,2 når du skal ta bilder av noe som er lengre unna.

Lenke til kommentar

Dette har mest med hvor rask og effektiv AF vil være, avhengig av hvor "langt" AF må flytte seg mellom valgt nærgrense og uendelig.

Enig, fokushastighet er hovedpoenget på med bryteren. Normalt ville jeg satt bryteren til 1.2 for å få størst mulig fokusområde. Hvis du skal ta actionbilder på avstander over 3m setter du bryteren til det for å få raskere fokus (og hvis det er det du vanligvis tar bilde av vil jo 3m blir "normalinnstillingen"). Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en sånn bryter fordi teleobjektivet alltid går inn mot nærgrensa når det ikke finner fokus, for deretter å gå ut igjen. Så om du vet at det du fokuserer på ikke er nærere enn 3 m så slipper du vente på at det går helt inn før det går ut mot uendelig. Er en irriterende greie. Jeg har slått av fokussøk om kameraet ikke finner det med en gang. Så jeg kan hjelpe det selv manuelt, trikset mitt er å alltid ha prefokus på nesten uendelig når jeg fotograferer med tele, det foregår jo som regel raskt mtp dyr/fugler - og de kommer som regel ikke nærmere. Blomster og sånne stillestående ting (portrett av mennesker..) har tiden liten betydning. Men dette er bare mine erfaringer, ikke noen påstand om at "sånn er det!".

Lenke til kommentar

Ville selv generelt satt nevnte bryter på 1,2m - og ville kun satt den på 3,2m i de tilfellene du opplever at fokusmotoren jager unødvendig mye i dårlig lys og du tar bilder av noe som er lenger unna enn 3m.

 

Og ellers har alle objektiver en nærgrense - en grense hvor de ikke kan fokusere tettere på. Prøver du å ta bilde av noe tettere på enn nærgrensen skal du hekker bruke et annet objektiv eller gå over til hjelpemidler som mellomringer eller nærfokuslinse. Makroobjektiv har for eksempel nærgrense veldig tett på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...