Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ZyXEL 2812 settes i bridge-mode med IP telefoni


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal frigi ZyXEL-driten fra sine routeroppgaver da den over lengre tid har forsømt disse. Ustabil nettilgang, vanvittige ping-spikes og ustabilt Wifi er bare noe av problemene denne møkkahaugen kan by på. (Beklager kraftuttrykkene, men er rimelig lei nå..)

 

Dette er i utgangspunktet ikke noe problem da jeg har forstått det slik at det bare er å sette den i bridge-mode, koble til ny router på WAN-siden, legge inn PPPoE info på den nye routeren og så er det tut og kjør.

 

Problemet melder seg derimot når det er koblet til IP-telefon til ZyXEL-en. Er det noen her som kan gi meg en smørbrødliste på hvordan jeg skal sette opp dette slik at tlf fortsatt vil virke? Mener jeg har hørt noe om at det må legges inn faste IP-adresser, port-forwarding og annet styr?

 

Nye routeren er forøvrig en Netgear Nighthawk AC1900.

 

Takker en masse for gode svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott tråd!

Ser at det står "Husk å forwarde portene i Asus routeren til PC-en(e) som portene skal forwardes til."

Vil det si at jeg må forwarde alt som kobles til Netgear-routeren i framtiden? Høres litt tungvindt ut?

Og hvis jeg setter Netgear-en som AP, vil jeg ikke da fortsatt ha samme problem med ZyXEL-en fordi den fortsatt tar seg av routing? Da med unntak av ustabil Wifi.

Lenke til kommentar

Hva slags nett har du, og hvilken versjon av FW har du på Zyxelen? Jeg har kjørt samme routermodem selv, både som modem, router og WiFi, kun som modem og router, og kun som modem (i bridge). Selv med alle funksjoner på den fungerte den fint, selv med 2 gjestenett i tillegg til hovednett, og oppmot 40 samtidig tilkoblede enheter (inkl leieboere). Stabil og grei, og god rekkevidde, og jeg får 50/12 på 40/10 VDSL-linje.

 

Jeg ville startet med å oppgradere Zyxelen til nyeste versjon herfra: http://stup.telenor.net, tatt en full reset av den, og satt den opp på nytt. All oppgradering gjøres alltid med kablet nettverk, ikke over wifi eller WAN. Etterpå hadde jeg slått av trådløst på den, og satt opp den andre routeren som et rent AP. Fast IP til den får du ved å lage en reservasjon i DHCP-scopet på Zyxelen, eller ved å gi den en fast IP utenfor scopet. Når du først er i gang, oppgrader din andre router til nyeste versjon, og resett den også før du setter den opp. Dersom du setter opp Netgear som AP, trenger du ikke å tenke på forwarding eller noe annet, da ligger alt som har med routing å gjøre i Zyxel. Husk å koble sammen Zyxel og Netgear i LAN-til-LAN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...