Gå til innhold

[Løst] LED diode til å aktivere relè?


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Strøm over lysdioden finner jeg oppgtt til max 30mA. Har desverre bare mulitmeter her med amperetang, blir vrient og dårlig resultat med så lite strøm, men kan ta med ett fra jobb i morgen og måle i serie med lysdioden. Spenning før BC547 er 4.97v spenning etter er 4,93v så det var ikke store spenningsfallet. Dette er målt slik den opprinnelige tegningen er.

Lenke til kommentar

Okai, du får ta å gjøre det. :)

Mellom base og emitter da? (spenningen)

 

Går ut fra at du mente over kollektor og emitter når du sa (før og etter)?

 

edit: hvis releet slår ut også på 3V (3V/125 Ohm = 24mA) Så du kan teoretisk sett ha releet i serie med dioden uten noe problem. Selv om det er mulig du må ha litt høyere forsyningsspenning (trenger å vite hvilken spenning dioden operer på). Vet ikke om dette er lett for deg å ordne?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Spenning over lysdiode måler jeg til 1,965v.

 

Er greit å kjøre opp spenningen, det er jo bare å bytte ut 7805 transistoren med 7808, men da må jeg ha høyere verdi på motstandene. 7808 må jo evt bestillest da...

 

Angående spenningsmålingen, før og etter transistor som jeg kalte det er jo som du nevner, kollektor og emitter.

 

Mellom base og emitter: 3,523v

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Okai. Ikke fryktelig ille. BC547 skal jo klare 100mA kontinuerlig og 200mA peak gjennom kollektor.

Det bør jo holde til lille 6mA gjennom dioden og et relee i parallell (40mA kontinuerlig og kanskje 2-3 ganger dette i peak?). Trenger nok ikke være i serie en gang etter hva jeg kan se, så slipper du justere opp spenningen.

 

Altså slik:

post-79251-0-19839800-1409596371.png

Eller er det noe jeg har missforstått?

 

Edit: om du justerer opp spenningen så kan det hende du må endre motstandsverdiene. Selv om de virker ganske lave fra før av, og ikke nødvendigvis krise etter hva jeg umiddelbart ser. (diodene kjører jo nå bare på ynkle 6mA)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det var slik du tegner jeg i utgangspunktet hadde tenkt dette, men vannet leder ikke nok strøm til å aktivere relèet. Setter jeg +5v på base så fungerer det, men ikke med vannsensor. Derfor er det blitt foreslått LTV817 som en ekstra bryter for relèet. Venter spennt på svar om dette fungerer :)

Lenke til kommentar

Hvor mange volt ligger over releet når du kobler det slik? Så vi vet ca ballparken hvor mye mer gain du trenger, eller hvor mye høyere forsyningsspenning.

 

I et slikt tilfelle så kan det nok løse seg greit med en seriekobling og litt høyere forsyningspenning ja. :)

 

(eller øke gain med darlingtonkonfigurasjon, men blir vel dyrere og mer komplisert). Gitt at det bare er å endre spenningsregulatoren. (går ut fra at du har mer enn nok spenning fra trafoen?)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

stiger fra 0,6 men legger seg sakte opp mot 0,83v. men som sakt så virker dette fint om man ser bortifra vannsensoren her... BC547 klarer fint å aktivere relèet med sterkere signal inn på base.

Lenke til kommentar

Det er såpass ille ja. Hmm, nå vet jeg ikke hvordan spennings VS strøm- "kurven" til sensoren er (går ut fra at den er langt fra linær), men er godt mulig det ikke holder med en liten spenningsøkning.

 

Med 0,83V (spenningen er nok som forventet noe lavere i oppstartsøyeblikket, da releet er en spole, og har da lavere motstand mens magnetfeltet øker), så trengs nok fortsatt minst en 4-5 ganger forsterkning (gain). Det er mulig en økning fra f.eks 5V til 8-9V gir deg 2-3 ganger strømøkningen, men om det er så mye som 4-5 eller mer tør jeg ikke si.

 

Så det KAN hende det funker å bytte ut motstanden til dioden med spolen (altså at spolen står i serie med dioden).

 

Funker ikke dette, ja så må du rett og slett kjøre dobbelt opp med transistorer, eller på andre måter nevnt tidligere i denne tråden. (om det ikke går ann å gjøre noe med sensoren)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Sensoren er bare to ledninger i vannbad. Kommer disse for nærme ligger vannet mellom ledningene selv om vann nivået synker. Blir utvilsomt å gå for 77679857 sin metode dersom dette fungerer.

Lenke til kommentar

Det beste hadde gjerne blitt å bruke logikk-kretser av typen inverter/buffer, men da blir det jo en helt ny krets. De krever jo veldig lite strøm på inngangen, og ville nok ganske sikkert vippe over til høy utgang så fort elektrodene fikk kontakt i vannet.

Utgangen derfra er jo enten høy eller lav, så veldig enkelt å drive andre kretser videre. LED kan man drive direkte, mens et relé gjerne bør ha en transistor ekstra for å styres. Eller man kan finne en buffer med høy ut-strøm, eller parallell-koble flere buffere.

Lenke til kommentar

Er ikke feilen her først og fremst at transistorne står feil vei i forhold til spenning?

En NPN vil jo ofte ha en liten virkning i revers også, og om det er tilfelle her forklarer det mye.

En 547 trekker et lite relé uten problemer, gitt at det er nok base emitter spenning. HFE er høy nok til at det knapt går noen strøm.

Lenke til kommentar

Er ikke feilen her først og fremst at transistorne står feil vei i forhold til spenning?

En NPN vil jo ofte ha en liten virkning i revers også, og om det er tilfelle her forklarer det mye.

En 547 trekker et lite relé uten problemer, gitt at det er nok base emitter spenning. HFE er høy nok til at det knapt går noen strøm.

Skjema er vel i prinsippet ikke riktig nei, men som Andrull påpekte tidligere her så kan transistorene ha blitt montert motsatt sånn rent fysisk og derfor alikevel ha virket. Testet nå med 9V spenning, og målte i rent vann fra springen mellom 1-3mA strøm alt ettersom hvor mye av elektroden som var under vann. Så vil tippe det er under 1mA med 5V spenning, og det er bare med batteri og måleinstrument.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...