Gå til innhold

[Løst] LED diode til å aktivere relè?


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Da har jeg snudd BC547 slik at emitter og kollektor har byttet plass. Nå fungerer det som *#%!# !! Driver lysdiode og rele som juling! Takk for hjelp! Dette ble gull :) Det er dette som er flott med forum, hjelpsomme folk med peiling :)

Lenke til kommentar

Flott det ordnet seg!

Fikk koblet opp en rask krets på jobben i dag med transistor, motstand og et rele.

Med et par ledninger ned i en bøtte med vann, var det ikke vanskelig å få opp mot maks strøm i kollektor/emitter på transistoren. 100mA gikk helt greit uten problem, så er tydelig at det var noe tull med kretsen du hadde ja.

Lenke til kommentar

Hadde ikke liggende noen 3V rele så jeg måtte bruke et på 5V. 5V driftspenning ble litt for lite, 9V fungerte fint, men siden det da blir liggende 8V over relespolen over lenger tid så valgte jeg å sette inn D1 bare for å forlenge levetiden til releet. Ser jo i ettertid at D2 da blir overflødig og kan fjernes uten noen konsekvenser.

 

PS: Har glemt å tegne inn 33 Ohms resistoren på skissen. Jeg gjorde testen MED denne resistoren.

Endret av 77679857
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har ikke montert denne sperrediodever relèspolen som du nevner, er den helt nødvendig? hvilke komponeter vil evt ta skade uten? For det ser foreløbi ut til at det fungerer flott uten

Lenke til kommentar

Spoler vil prøve å motvirke en hver endring av natur. Når en spole, som f.eks en motor, relee etc... plutselig mister strømmen ved at kretsen kuttes, så vil den motvirke endringen i strøm ved å øke strømmen (magnetfeltet kollapser), som igjen kan gi en økt spenning, høyere enn spenningsforsyningen, om strømmen ikke kan ledes noe sted. Dioden vil i et slikt tilfelle "kortslutte" spolen (være en liten motstand til spolen) slik at spolen trygt kan lades ut når strømmen taes.

 

Nå er det ganske lave strømmer og en lite spole vi snakker om, samt en transistor som tåler nærmere 10 ganger forsyningsspenningen, og det er nok ingen fare uten. Men i god elektronikkånd så er det de som slenger med en slik sak av god rutine.

 

Har sjelden gjort det, men så liker jeg å leve farlig. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...