Gå til innhold

Hjelp til innstilling av Panasonic LUMIX LX3


Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte meg nylig et digitalkamera av typen Panasonic Lumix LX3 etter å ha lest flere anmeldelser som priset kameraet opp i skyene. Kjøpte kamera over ebay så fikk naturligvis ikke testet det ut på forhånd. Kameraet er kjøpt for å ta med på en jorden-rundt reise. Jeg har et Canon EOS 1000D som jeg er svært fornøyd med og føler selv at jeg får tatt gode bilder med. Men har ikke vært i nærheten enda med mitt nye så søker hjelp.

 

På mitt Canon kamera pleier jeg å sette den på Av med blenderåpning på minimum, dette har pleid å ordne skarpe og fargefine bilder. Mitt nye Panasonic kamera er fargene helt annerledes, mer blasne og motivene ser rett og slett ufine ut.

 

For å illustrere forskjellen tok jeg to helt vanlige bilder av en bil utenfor. Ett med hvert kamera, har noen der ute noen tips til hvilke innstillinger jeg bør tweake for å få panasonic-kameraet til knipse bilder som likner Canon kameraet sine.

 

Dere kan jo gjette hvilket bilde som er tatt med hvilket kamera

 

post-141403-0-86975000-1409486103_thumb.jpg

post-141403-0-98955400-1409486144_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok jpg-prosessen i kameratene som er årsaken. Enkleste er nok og bruke raw-filer istedenfor jpg-filer og bruke er redigeringsprogtam til og gjøre bildene like.

 

Jeg bruker stort sett P på min LX3 og eksponeringskontrollen før og gjøre bildene lyset ellrt mørkere.

Du kan justere fargene i kameraet og bruke jpg-filer men det får noen andre forklare.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Å lagre bildene som .raw er nok uaktuelt da lagringsplass er et issue. Helst vil jeg slippe å redigere samtlige bilder i ettertid. Regner egentlig med at jeg ikke har fått til innstillingene enda for de bildene jeg tar står ikke i stil til de kritikkene kameraet har fått! Skal teste ut P-mode og eksponeringskontrollen (er det det samme som whitebalance)?

Lenke til kommentar

Det føles som om kvaliteten og "skarpheten" på bildet går ned hvis jeg skrur WB opp (altså varmere farger), kan dette stemme? Jeg liker veldig godt bilder der motivet er veldig i fokus, bakgrunn og annet kan gjerne være direkte uskarpt. Finnes det noen innstillinger, utover å skru ned blenderåpningen, for å oppnå denne effekten?

Lenke til kommentar

For å få mindre dybdeskarphet må du ha større blenderåpning - altså lavere blendertall.

Det hjelper også å gå tettere på - jo større blenderåpning og kortere fokusavstand, jo mindre dybdeskarphet.

 

Hvitbalansen skal ikke ha noe som helst å si for skarphet.

 

Kikk på å øke kontrast, oppskarping og fargemetning for å få mer "smell" i bildene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å få mindre dybdeskarphet må du ha større blenderåpning - altså lavere blendertall.

Det hjelper også å gå tettere på - jo større blenderåpning og kortere fokusavstand, jo mindre dybdeskarphet.

 

Hvitbalansen skal ikke ha noe som helst å si for skarphet.

 

Kikk på å øke kontrast, oppskarping og fargemetning for å få mer "smell" i bildene.

Takk for svar. Er litt grønn i det her, men ja, skrur ned blendertallet, men dette øker åpningen jeg forstår. Skal sette meg inn i kontrast, oppskaroing og fargemetning :)

Lenke til kommentar

Jeg liker veldig godt bilder der motivet er veldig i fokus, bakgrunn og annet kan gjerne være direkte uskarpt. Finnes det noen innstillinger, utover å skru ned blenderåpningen, for å oppnå denne effekten?

Det blir veldig vanskelig og få til på samme måte som du gjør med 1000D, hovedgrunnen er at sensoren til LX3 er veldig mye mindre en i 1000D. hvis du har samme innstillingene på begge kameraene vil 1000D "hypotetisk" gi en dybdeskarphet på 10cm. og LX3 kanskje 10 meter. Det du kan gjøre er og sette kameraet på lengste tele/zoom og motivet ganske nært og bakgrunnen langt unna.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...