Gå til innhold

– iPhone 6 vil få enkel mobilbetaling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

slevfølgelig må Norge finne på en egen løsning som ikke støttes... latterlig..

 

Ikke noe problem for meg så lenge jeg kan velge en annen metode om jeg vil. Vet ikke hvordan det teknisk fungerer, men ser for meg at siden de fleste bankterminalene i dag allerede støtter NFC så er det en åpen standard som sender f.eks. kredittkortinfo til terminalen.

Lenke til kommentar

Utrolig rart om den norske løsningen er bundet til en enkelt trådløsteknologi. Betalingen burde vært en tjeneste som lå på toppen av en hvilken som helst underliggende teknologi, og ikke bundet til f.eks NFC.

 

Antar det er sånn, men at man har tatt et valg og ikke ønsker å gå inn på et utviklingsløp til.

 

Dette markedet er jo fortsatt vid åpent, og ingen løsninger er ennå i reell bruk, så ser ikke bort fra at en Apple-løsning kan slå igjennom uavhengig av DNB. Man trenger jo tross alt ikke bankstøtte for dette.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Utrolig rart om den norske løsningen er bundet til en enkelt trådløsteknologi. Betalingen burde vært en tjeneste som lå på toppen av en hvilken som helst underliggende teknologi, og ikke bundet til f.eks NFC.

 

Antar det er sånn, men at man har tatt et valg og ikke ønsker å gå inn på et utviklingsløp til.

 

Dette markedet er jo fortsatt vid åpent, og ingen løsninger er ennå i reell bruk, så ser ikke bort fra at en Apple-løsning kan slå igjennom uavhengig av DNB. Man trenger jo tross alt ikke bankstøtte for dette.

 

så hver gang vi skal betale via telefon, så skal vi pare telefonen til kortautomaten via bluetooth e.l? NFC er den aller letteste måten å gjøre det på... i tillegg er NFC bygget inn i nesten alle nye smarttelefoner :3

Lenke til kommentar

Så alt snakket om at Apple aldri kommer til å ta i bruk NFC fordi det er suger, er teit og ingen bruker det stemmer ikke helt?

*sjokk*

Det har jeg ikke fått med meg at det har vært snakk om, kunne du vist til det du snakker om her? Det jeg har hørt som "unnskyldning" er vel at Apple har vært skeptiske med tanke på sikkerhet(noe som i og for seg er sant nok). Så de kommer nok sikkert til å bruke fingeravtrykksensoren som en cover-up for å implementere NFC.

 

så hver gang vi skal betale via telefon, så skal vi pare telefonen til kortautomaten via bluetooth e.l? NFC er den aller letteste måten å gjøre det på... i tillegg er NFC bygget inn i nesten alle nye smarttelefoner :3

Den parer automatisk med NFC, men overfører med BTLE som har mye lenger rekkevidde og er mye kjappere. Det gjør at man kan bruke mer avansert kryptering og sende mer informasjon over kortere tid. (Dette er hva jeg har hørt og har ikke så sterke kilder på dette, så ta det med en klype salt)
Lenke til kommentar

"Apple venter som regel til teknologien er moden og sikker."

 

Ja, er glad for at større skjermer enn 3.5" og notification centre har blitt modent og sikkert med tiden. Ikke disse usikre variantene som nokia og andre produsenter prøvde seg på alt for tidlig. Vi husker alle DET kaoset.

 

Men på en litt mer serious note er det flott at apple sine telefoner får NFC, da flere folk blir å ha teknologien, og dermed større gevinst for å ta det i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Apple venter som regel til teknologien er moden og sikker."

 

Ja, er glad for at større skjermer enn 3.5" og notification centre har blitt modent og sikkert med tiden. Ikke disse usikre variantene som nokia og andre produsenter prøvde seg på alt for tidlig. Vi husker alle DET kaoset.

 

Men på en litt mer serious note er det flott at apple sine telefoner får NFC, da flere folk blir å ha teknologien, og dermed større gevinst for å ta det i bruk.

 

Jeg tror nok at Apple har vært i stand til å lage større skjermer hele tiden, men de mener 3,5" (og nå 4") er bedre. Men heller ikke Apple kan stå mot markedskreftene, og det ser ut som folk vil ha større skjermer.

 

Jeg tipper grunnen til at de nå kanskje implmenterer NFC er fordi det passer inn i planen deres som et hjelpemiddel til verifikasjon med iBeacon (pga kort rekkevidde). Frem til nå har det ikke vært noen god grunn til å putte NFC i telefoner, det finnes jo ingen reelle bruksområder for vanlige brukere.

Lenke til kommentar

Det var 3.5, så plutselig var det 4, og nå hva... 4.something og 5.5?

 

Jeg vet de har kunnet, de er bare tregt ute ift resten med mye greier. De er ikke the shining beacon of all that is good som mange ser ut til å mene. That's all. Som alle andre stjeler de konsepter, er trege med implementeringer, osv osv.

Lenke til kommentar

Men det er jo ingen norske aktører som klarer å få hodet ut av sanden og benytte seg av nfc enda, er det?

Leste du ikke artikkelen? Telenor og DNB startet Valyou i februar 2013

 

Norsk betalingsløsning foreløpig uten Apple

Her i Norge har Telenor og DnB samarbeidet om en betalingsløsning som heter Valyou, som vil gjøre det mulig å betale for varer ved å holde mobiltelefonen inntil betalingsterminalen i butikken. For beløp under 70 kroner trenger du ikke PIN-kode.

Løsningen skal være klar i løpet av året, og vil også bli støttet av andre banker og kredittkortselskaper enn DnB – blant annet Skandiabanken, Sparebank 1 og EnterCard. Flere banker skal komme etter hvert.

iPhone-brukere som vil bruke Valyou, vil måtte kjøpe et NFC-deksel som plasseres utenpå telefonen.

Les mer: Derfor må iPhone-brukere vente på Valyou

– Vi har valgt å gå for NFC, rett og slett fordi det gir den beste brukeropplevelsen av det som er tilgjengelig i dag. Det går ekstremt fort, og krever ikke kontakt med mobilnettet, uttalte administrerende direktør Tor Jacobsen i Valyou til de fremmøtte på Mediaforum nylig.

Valyou er ikke de eneste som jobber med mobil betaling. I tillegg til norske mCash, er store internasjonale aktører som PayPal, Visa og Google underveis med egne løsninger.

 

Lenke til kommentar

 

Men det er jo ingen norske aktører som klarer å få hodet ut av sanden og benytte seg av nfc enda, er det?

Leste du ikke artikkelen? Telenor og DNB startet Valyou i februar 2013

 

Norsk betalingsløsning foreløpig uten Apple

Her i Norge har Telenor og DnB samarbeidet om en betalingsløsning som heter Valyou, som vil gjøre det mulig å betale for varer ved å holde mobiltelefonen inntil betalingsterminalen i butikken. For beløp under 70 kroner trenger du ikke PIN-kode.

Løsningen skal være klar i løpet av året, og vil også bli støttet av andre banker og kredittkortselskaper enn DnB – blant annet Skandiabanken, Sparebank 1 og EnterCard. Flere banker skal komme etter hvert.

iPhone-brukere som vil bruke Valyou, vil måtte kjøpe et NFC-deksel som plasseres utenpå telefonen.

Les mer: Derfor må iPhone-brukere vente på Valyou

– Vi har valgt å gå for NFC, rett og slett fordi det gir den beste brukeropplevelsen av det som er tilgjengelig i dag. Det går ekstremt fort, og krever ikke kontakt med mobilnettet, uttalte administrerende direktør Tor Jacobsen i Valyou til de fremmøtte på Mediaforum nylig.

Valyou er ikke de eneste som jobber med mobil betaling. I tillegg til norske mCash, er store internasjonale aktører som PayPal, Visa og Google underveis med egne løsninger.

 

 

70 kroner? Jesus.

 

Slik blir det nå alltid når Telenor skal råde.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...