Gå til innhold

"signalforsterker"


allak

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bor i en leilighet på et plan på ca 100m2. I den ene delen av leiligheten står ruteren plassert, dette er en Netgear 3800(dualband)(https://www.komplett.no/netgear-dual-band-wireless-n-router-3800/635722). Denne dekker ikke den andre delen av leiligheten så jeg har også satt opp en, Netgear WN2500RP Dual Band WiFi Range(http://www.proshop.no/Nettverks-utstyr/Netgear-WN2500RP-Dual-Band-WiFi-Range-2326220.html?utm_source=AutoEmails&utm_medium=email&utm_campaign=OrderConfirmation). Denne «forsterkeren» lager et «eget» nettverk som får betegnelsen «Gext», altså ingen ren forsterker om dere forstår meg…..

 

Uansett, denne fungerer heller dårlig, jeg må til stadighet skru den av og på, og gir ofte dårlig hastighet på nettet. I tillegg kan jeg ikke se film med apple-produkter fra dette «gext-nettverket», men av en eller annen grunn kan jeg se film med windows pc.

 

Så spørsmålet koker ned til om det finnes en annen og bedre løsning som «signalforsterker»?

Endret av Nikon D600
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En extender/nettverksutvider er egentlig en dårlig løsning. Den gir teoretisk ca halv hastighet og må ikke plassere for langt unna ruteren.

Enkleste løsningen er å prøve å flytte ruteren mest mulig midt i leilighete for å prøve å dekke best mulig.

Den beste løsningen er å strekke nettverkskabel og sette opp en kablet ruter som AP/tilgangspunkt for å dekke området som ruteren ikke dekker.

Lenke til kommentar

En extender/nettverksutvider er egentlig en dårlig løsning. Den gir teoretisk ca halv hastighet og må ikke plassere for langt unna ruteren.

Enkleste løsningen er å prøve å flytte ruteren mest mulig midt i leilighete for å prøve å dekke best mulig.

Den beste løsningen er å strekke nettverkskabel og sette opp en kablet ruter som AP/tilgangspunkt for å dekke området som ruteren ikke dekker.

Takk for svar!

Gitt det utstyret jeg har i dag, altså en Netgear 3800 router, har du forslag til den andre routeren som jeg bør kjøpe å sette opp som AP/tilgangspunkt?(Viktig med dualband da det er mye forstyrelser i leiligheten på 2,54 Ghz)

 

Og hva betyr egentlig dette, blir denne "AP/tilgangspunkt routeren" tilsvarende en annen, slik at jeg kan bruke x_antall nettevrkskabler ut fra denne, samtidig som den også fungerer trådløst? Og vil jeg ha "samme" nettverket, altså ikke slik som i dag, da forsterkeren opretter enda et?

 

Fint om du kan forklare litt rundt dette, dette virker velig interesant....! Er så lei dårlig dekning her i huset :hm:

Lenke til kommentar

Siden du allerede har Netgear, så kan like gjerne skaffe deg en til.. Som AP, så kreves det heldigvis veldig lite av routeren, så praktisk talt kan hvilken som helst router duge... Men du må sjekke at den støtter de funksjonene du skal ha da, som dualband etc....

 

Som AP, så kobler du routerne sammen med en kabel (LAN - LAN) og setter opp det trådløse identisk med unntak av kanal.. Verdt å merke seg, noen routere/AP'er og/eller enheter (mobiler, PCer etc.) kan ha problemer med å roame i mellom hvis SSID er lik på begge... Alternativt kan du ha forskjellig SSID'er på router og AP... Det er fremdeles det samme nettverket/LANet, selv om SSID er forskjellig....

Lenke til kommentar

Takk for svar !

 

Kom på en ting..... Jeg kan flytte dagens router noe mer heldig plassert i huset, men der routeren står i dag tar jeg ut kablet nett fra routeren og til apple-tv-, dekoder, og dvd, så om jeg flytter routeren blir det mange ledninger "tilbake" til tv-kroken. Er dette noe en Switch kan løse feks denne eller andre forslag?

https://www.mpx.no/netgear-5-x-gigabit-av-switch/777031

 

Kan jeg da flytte routeren mer midt i huset for å gi bedre trådløse signaler, for så kjøpe en swicht og kjøre kabel i mellom switch og modem, for så å kjøre kabler mellom switch og apple-tv. dekoder og DVD? Eller må en ha en router mellom modem og apple-tv. dekoder og DVD?

Endret av Nikon D600
Lenke til kommentar

Ja, det er noe det som er meningen med en switch ;) Flytt routeren din, dra en kabel fra den til switchen, og koble til TV og DVD etc til switchen...

 

 

 

Kan jeg da flytte routeren mer midt i huset for å gi bedre trådløse signaler, for så kjøpe en swicht og kjøre kabel i mellom switch og modem, fpr så å kjøre kaler mellom switch og apple-tv. dekoder og DVD?

 

Nei. Hold modemet ditt utenfor dette!

Lenke til kommentar

Flott :)

 

Et spm til. Kom på en ting jeg ikke har tenkt på før, men vet ikke om det går.....

 

Har nettopp byttet nettleverandør og har fått et nytt modem med 3 utganger. Jeg har fra før en annen router fra bravida, men ettersom denne kunne leverte 2,4Ghz, kjøpte jeg en ny router, med dualband.

Så, kan jeg koble to routere til samme modemet?

 

Da kan jeg i såfall ta min beste router, med dualband, å plassere best mulig i huset, slik at denne tar seg av det trådløse, mens den andre routeren, fra bravida, kan server apple-tv, DVD dekoder etc med kabel...

 

Vil dette kunne fungere? Så slipper jeg å kjøpe noen nye duppetitter akkurat nå, eller er dette en dårlig løsning?

Lenke til kommentar

Da går jeg for en swicth. Vil denne være et ok valg(jeg har et 50/50 nett, bare slik at nettet ikke blir nedgradert.....)?

https://www.mpx.no/cisco-sb-100-series-5-port-gigabit/760060#!tab:extra

Er det noe programvare, eller er det bare "plug and play"?

 

Og bare så jeg ikke har missforstått, må swicht gå igjenom routeren eller kan jeg gå direkte fra modemet til swicth og videre kablet til DVD-Aple-tv etc??

Endret av Nikon D600
Lenke til kommentar

Sitter å skal bestille nå, så da dukket det opp et par spm til :)

 

 

Hvordan skiller man disse fra hverandre? Når det står at swithen har 5 porter, betyr det da i praksis at kabelen fra routeren skal inn i den ene utgangen, slik at jeg i praksis har igjen 4 utgående porter til duppedingser?

 

Jeg har i dag et 50/50 nett fra Dataguard, nå har jeg ikke så greie på dette med nett-hastighet, men jeg vil ikke kjøpe noe som reduserer hastigheten jeg betaler for….så her bør jeg tenke litt fremover, at jeg muligens med tiden får en god del raskere nett….? Så hva betyr dette….?

1. Porter

5 x 10/100/1000

Ytelse

Koblingskapasitet : 10 Gbps
Videresendingsytelse (64-bytepakkestørrelse) : 7.4 Mpps

 

2. Har noen Apple produkter i huset, og som sagt …. Så må ha noe som er kompatibelt(men dette er kanskje ikke noe problem….)

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan skiller man disse fra hverandre? Når det står at swithen har 5 porter, betyr det da i praksis at kabelen fra routeren skal inn i den ene utgangen, slik at jeg i praksis har igjen 4 utgående porter til duppedingser?

 

Jepp

 

 

 

Jeg har i dag et 50/50 nett fra Dataguard, nå har jeg ikke så greie på dette med nett-hastighet, men jeg vil ikke kjøpe noe som reduserer hastigheten jeg betaler for….så her bør jeg tenke litt fremover, at jeg muligens med tiden får en god del raskere nett….? Så hva betyr dette….?

 

Du har 50Mbits, switchen støtter 1000Mbits... You do the math....

 

 

 

2. Har noen Apple produkter i huset, og som sagt …. Så må ha noe som er kompatibelt(men dette er kanskje ikke noe problem….)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...