Gå til innhold

Hjelp til nytt objektiv NIKON d3200


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpe denne til kjæresten min http://www.dustinhome.no/product/5010630343/nikon-d3200-af-s-dx-18-55-3-5-5-6-g-vr-ii-black/ og har lyst til å kjøpe et nytt objektiv i julegave til henne. Dessverre vet jeg lite om kameraer og objektiver.

Hva slags objektiv vil være den mest naturlige oppgraderingen? Kameraet blir hovedsakelig brukt til å ta bilder av mennesker på feiringer, reiser, fester o.l. Det er lite sannsynlig at hun kommer til å ønske å bytte mellom flere objektiver mens hun tar bilder, så stort bruksområde er et pluss.

 

God pris er selvfølgelig positivt, men ikke nødvendig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så egentlig for meg en bedre versjon av det hun allerede har. Er Nikon AF-S Nikkor DX 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR noe i den retningen? Hva mener du med større rekkevidde? På zoomen? Er dette den eneste forskjellen?

 

I hvilke settinger bruker man fastobjektiv og makroobjektiv? Jeg leste en artikkel på akam om Sigmas nye fastobjektiver. Kan det være noe? Hvor all-round er fastobjektiv?

 

 

 

Hun har dette objektivet: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2428955 (Det er link til kamera + objektiv i første post).

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke heller kjøpe en ekstern blits til henne....

 

Mener du at det er bortkastede penger? I såfall kan muligens blits være en god idé.

Sigma 17-50/2.8 OS til 3000,- er mye objektiv for pengene. Blir kanskje litt frem-tungt på en D3200.

Er det noe særlig forskjell på det hun har og dette?

Jeg leste denne http://www.akam.no/artikler/refleksjon-50a-vs-50l/162827. Hva er fordeler, ulemper og bruksområde for et såkalt fastobjektiv?

Endret av wholmen
Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke heller kjøpe en ekstern blits til henne....

 

Mener du at det er bortkastede penger? I såfall kan muligens blits være en god idé.

Sigma 17-50/2.8 OS til 3000,- er mye objektiv for pengene. Blir kanskje litt frem-tungt på en D3200.

Er det noe særlig forskjell på det hun har og dette?

Jeg leste denne http://www.akam.no/artikler/refleksjon-50a-vs-50l/162827. Hva er fordeler, ulemper og bruksområde for et såkalt fastobjektiv?

 

Jeg har Sigma 17/50/2.8 selv, og har brukt den på både D5100 og D7100. Det er det objektivet jeg nesten alltid har på et av kameraene. Kit-objektivet jeg fikk med D5100 ligger i skuffen, VR-II objektivet er mulig skarpere, det vet jeg ikke. Du skriver at hun tar mest bilder av mennesker, fester osv. Ikke kommer til å skifte objektiv. Da tror jeg med min ringe kunnskap at hun vil ha bedre bruk for blits...

Lenke til kommentar

Kameraet blir hovedsakelig brukt til å ta bilder av mennesker på feiringer, reiser, fester o.l. Det er lite sannsynlig at hun kommer til å ønske å bytte mellom flere objektiver mens hun tar bilder, så stort bruksområde er et pluss.

Ser ut som det fotograferes en del i mørke omgivelser. Et lyssterkt objektiv med stort bruksområde vil du nok slite med å finne - uansett produsent. Begynn å bruk blitsen som er innebygget i kamerahuset....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du at det er bortkastede penger? I såfall kan muligens blits være en god idé.

Ekstern blits gjør innebilder til noe helt annet - med skikkelig lys sendt opp i tak og vegger blir hele rommet belyst, i stedet for traurige bilder som bruker innebygd blits.

 

Sigma 17-50/2.8 OS til 3000,- er mye objektiv for pengene. Blir kanskje litt frem-tungt på en D3200.

Er det noe særlig forskjell på det hun har og dette?

 

Det er bittelitt skarpere (kanskje), og er litt mer lyssterkt - mulighet for bilder med litt mindre dybdeskarphet, og bittelitt mer lysstyrke i dårlig lys.

Ville selv heller funnet noe som supplerer det hun har, i stedet for denne, som er mer en erstatter for kitobjektivet.

 

Jeg leste denne http://www.akam.no/artikler/refleksjon-50a-vs-50l/162827. Hva er fordeler, ulemper og bruksområde for et såkalt fastobjektiv?

Fastoptikk er typisk skarpere og mye mer lyssterkt. Men - du kan ikke "zoome" - det er kun én, fast brennvidde
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk! Da blir det nok et skikkelig fastobjektiv eller en ekstern blitz :) Får prøve å fiske etter hva hun syns virker mest spennende, hehe. Jeg syntes fastobjektiv virket spennende. Er noen spesielle typer motiver som vanligvis er best med fastobjektiv?

Kikk på hvilke brennvidder hun bruker mest - hva står 18-55'en på når hun liker å ta bilder? 18mm? 35mm? 55mm?

 

En fast 50/1.8 er billig og knallskarp, og er topp til hodeportretter når du ønsker liten dybdeskarphet - når du skal fremheve ansiktet og øynene, og alt bak motivet er uskarpt, bløtt og diffust.

Lenke til kommentar

Begynn å bruk blitsen som er innebygget i kamerahuset....

...som en nødløsning, og kun utendørs i skarpt sollys. Da kan den innebygde blitsen muligens fungere greit for å lette opp skygger og skape litt mer "smell" i et bilde der subjektet er innenfor fem meter.

 

Til så og si all annen fotografering er den innebygde blitsen antagelig det verste lyset du kan bruke.

 

 

Til trådstarter: Følg Trondster sine velformulerte råd. Skal jeg legge til noe så kanskje du kan kikke i bruktmarkedet etter et pent brukt fastobjektiv med den brennvidden som passer. Da får du antagelig penger til en ny god, ekstern blits innenfor samme budsjett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hør hva hun savner med objektivet hun har i dag. Dere har enda en del mer tid før jul. :)

Bruk 18-55'en litt mer og se hva hun/du/dere savner.

 

- 18mm blir ikke vidt nok - hun vil ha noe til å ta bilder av videre motiver: Kjøp en ultravidvinkelzoom - en 10-20mm eller lignende.

 

- 55mm blir ikke "trangt" nok - hun vil ta bilder av ting enda lenger unna: Et teleobjektiv - en telezoom - en 55-200, 70-300 eller lignende. Gå for et med bildestabilisering.

 

- Hun vil ha mulighet for mindre dybdeskarphet til portretter og slikt, så motivet er skarpt mot en diffus bakgrunn: Lyssterkt fastobjektiv i ønsket brennvidde. En 50/1,8 er billig og mye for pengene, men vurder også en 85/1,8 for enda mindre dybdeskarphet og litt mer tele, eller en 35/1,8 hvis hun mer tar bilder rundt 35mm (selv om sistnevnte ikke gir muligheter for så liten dybdeskarphet).

 

- Hun vil ta bilder av ting enda tettere på - 18-55'en fokuserer ikke tett nok på til bilder av blomster, insekter og annet smått: Gå for et makroobjektiv - et fast makroobjektiv - et sted mellom 90 og 105mm er topp. Dette fungerer også greit som portrettobjektiv og teleobjektiv.

 

- Hun vil ha bedre innebilder av familie, fest og andre ting innendørs: Her vil en blits hjelpe - en skikkelig blits man kan rette i tak og vegger gjør innebilder til noe helt annet.

 

- Hun vil ta bilder av stjernehimmelen, slørete bilder av fossefall eller annet som krever lang lukkertid: Kjøp stativ!

 

- Hun er egentlig happy med 18-55-objektivet, men vil bare ha noe "bedre": En 16-85 har enda mer rekkevidde (større brennviddeområde) og er enda litt bedre optisk. Sigma 17-50/2,8 eller 17-70/2,8-4 er mer lyssterk så man får litt mindre dybdeskarphet. Sigma 18-35/1,8 har veldig lite zoomområde og er til dels for spesielt interesserte, men er ekstremt skarp og lyssterk.

 

- Hun vil ha mer tele, men vil ikke måtte bytte objektiv hele tiden: Kikk på en superzoom - en 18-270, 18-200, 18-300 eller lignende. Disse har (litt/en del) dårligere bildekvalitet enn andre objektiver, men har enorm fleksibilitet i zoomområde.

 

- Du har gitt henne mange fine ting, men hun mangler noe å frakte dem rundt i: Kikk på kamerabag. ;)

 

 

Og som rogkas skriver : kikk på bruktmarkedet på finn.no og foto.no, så får du mye mer for pengene. De fleste objektivene jeg har (og har hatt) er kjøpt på bruktmarkedet. :)

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk! Første lettfattelige objektivguide jeg har funnet :)

I første omgang syns jeg fastobjektiv og blitz høres ut som to veldig gode idéer! Jeg skal kikke rundt, hehe.

Litt OT: Er adobe lightroom et kjapt og enkelt program til mange bilder? Eller krever det mange mange timer redigering for å ha noe hensikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...