Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Henge 63kg tung tv på gips?


Anbefalte innlegg

Tenkte å henge tv'en min på gips, men etter å ha fått lånt en stendersøker, så er det ikke stendere av tre jeg kan skru veggfeste i. Det er bare tynne metallstendere ser det ut til.

Platen som skal på veggen derimot er 83cm bredt og har 16 hull bortover man kan skru i. Vil det gå greit å henge det opp? Isåfall:

 

- Bruker jeg gipsanker eller mollyplugger?

- Hvor mange vil dere anbefale?

 

TV'en skal rett på vegg og det bygger bare 2cm ut fra veggen.

HQ_RGB_24382_VOGELS_VESA_EFW_8305_maat.j

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler 12.

Edit: Ser nå at det er metallstendere.

Alternativt fester man den på en planke igjen og monterer planken på veggen.

 

Du burde bruke så store som man får plass til gjennom hullet, samt bruke skiver.

Og montere dem rett, har man ikke monteringstang så sett dem inn, skru skruen helt inn til det sitter, så skru den ut igjen så heng opp.

post-64596-0-34151100-1408809825_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Det du gjør, er at du finner hvor metallstenderene er, så borrer du hull igjennom de, og bruker et Vippeanker. Du vil da få en helt skuddsikker montering. Og slipper at noen river ned tv'en på fest om 1 år.

Om plasseringen går greit med stativet, kan du henge det direkte på veggen, ellers må du opp med en treplate som du ankrer fast.

 

Ville ikke brukt mollyplugger.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Det du gjør, er at du finner hvor metallstenderene er, så borrer du hull igjennom de, og bruker et Vippeanker. Du vil da få en helt skuddsikker montering. Og slipper at noen river ned tv'en på fest om 1 år.

Om plasseringen går greit med stativet, kan du henge det direkte på veggen, ellers må du opp med en treplate som du ankrer fast.

 

Ville ikke brukt mollyplugger.

 

Mollyplugger er helt greit.

 

Jeg har 14 mollyplugger i en skinne som holder oppe 4 kjøkkenskap. Noen av disse er i metallstender mens noen bare er rett i gipsplaten. Alt som er i de skapene er nok langt over 100 kg.

 

Jeg har også 5 mollyplugger som holder oppe en 15 kg tung TV, på en 45cm lang arm (kraft*arm i sving her). 2 av disse er i metallstender mens resten er rett i gipsen.

 

Jeg har hørt at en mollyplugg tåler minst 60kg rett ned uten å være festet i noe annet enn gipsen.

 

Men nok reklame om mollyplugger. Bruk så mange du føler at du trenger, og skru minst 2-4 i metallstender :)

 

Det er vel egentlig ikke noe spørsmål om hva gipsanker eller mollyplugg tåler, men hva gipsen tåler.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

En gang lente jeg meg på en vegg så datt jeg gjennom.

Problemet er vel om hele kvadratmeteren med gips kommer ut i en del. Med mye hull i så er den jo svekket også. Evt om rommet er fuktig ol. (klestørk ol)

 

Skrur alltid gips i dobble plater(overlapp) for lyd og tykkelse.

Lenke til kommentar

Det er jo det som er med gips... de tåler nesten ingenting hvis du presser litt på dem. Men så lenge man henger noe tett intill og rett ned ser jeg ikke problemet med "mange" hull, ikke tettere enn 30cm.

 

Doble plater er selvfølgelig å foretrekke :)

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...