Gå til innhold

Joystick & Throttle til helikopter simulator - noen råd?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge siklet etter joystick og throttle til simulator. Bruksområdet er for fly og helikopter, hvor helikopter er det viktigste.

 

Har ikke brukt joystick siden tidlig 90-tallet, og er noe utdatert. Har lest om mange, og det er flere som ser gode ut.

 

Om noen har erfaringer, håper jeg dere kan dele disse. Fordeler og ulemper med de forskjellige.

 

Saitek og Thrustmaser har noen gode, selv om Warthog kanskje er i det dyrere sjiktet. Men la oss si at pris ikke spiller noen rolle(velger heller å spare, dersom det er verdt det). Med andre ord er kvatlitet, kontroll og følelse viktigere enn pris.

 

Samtidig med råd om joystick og throttle, tar jeg gjerne i mot råd om hvordan jeg skal få lurt dette inn i huset slik at kona ikke skjønner hva dette koster :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lenge siklet etter joystick og throttle til simulator. Bruksområdet er for fly og helikopter, hvor helikopter er det viktigste.

 

Har ikke brukt joystick siden tidlig 90-tallet, og er noe utdatert. Har lest om mange, og det er flere som ser gode ut.

 

Om noen har erfaringer, håper jeg dere kan dele disse. Fordeler og ulemper med de forskjellige.

 

Saitek og Thrustmaser har noen gode, selv om Warthog kanskje er i det dyrere sjiktet. Men la oss si at pris ikke spiller noen rolle(velger heller å spare, dersom det er verdt det). Med andre ord er kvatlitet, kontroll og følelse viktigere enn pris.

 

Samtidig med råd om joystick og throttle, tar jeg gjerne i mot råd om hvordan jeg skal få lurt dette inn i huset slik at kona ikke skjønner hva dette koster :p

Jeg kjøpte selv Thrustmaster Hotas Warthog - Da jeg som deg, ikke har noe efaring med Joystick siden slutten av 90tallet.

Må si meg ekstremt fornøyd så langt!

 

Kvaliteten er ekstrem god, samtidig som du har en haug av forskjellige knaller som kan programmeres til mer eller mindre det meste man kan tenke seg i de forskjellige fly \ helikopter-spillene der ute. :)

 

Hvilket spill ser du for deg at du skal spille? Du kan jo sjekke ut om det har Oculus Rift-støtte, da vil du få ekstrem god innlevelse i spillet med joystick + oculus rift. :)

 

Edit: Kjøper du denne pakken istedet, får du det til samme pris, men du får med et headset med på kjøpet (Var det jeg gjorde).

https://www.komplett.no/thrustmaster-hotas-warthogy250-c-bundle/822889#!tab:info

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Thrustmaster HOTAS X er ganske mye for pengene. Om du vil ta den helt ut er jo Thrustmaster Warthog veldig kult. Skikkelig tyngde på stikka, og enorm kvalitetsfølelse. Jeg vil også anbefale deg et sett med pedaler, da du får mye mer kontroll. Spesielt om du skal fly helikopter er dette viktig.

Lenke til kommentar

Valget står nå mellom Warthog og X55, med favør til X55.

 

Etter hva jeg har lest er det flere knapper og hjul på X55. Og om det stemmer, er "programmeringen" enklere på X55.

 

Korriger meg gjerne om dette er gal informasjon.

 

Pedaler:

Vurderer de om er nevnt ovenfor her, men har funnet noen som rett og slett så stilig ut:

http://mfg.simundza.com/mfgcrosswind.php

Video av den er her:

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen flere knapper på X55 kontra Warthogen. Mulig det er flere 'hjul', for de er det ikke mange av, men det er veldig mange "joystick"-knapper som kan gå i alle rettninger, inkludert som et klikk.. Så bare der har man veldig mange knapper på én knapp. Det har jeg iallefall funnet veldig nyttig i feks Elite Dangerous.

 

På Throttle-sticken alene er det 3 stk av de, som blir totalt over 20(+-) knapper som kan programmeres. på Selve joysticken er det 4.

 

Nå har jeg ikke fått testet X55, så kan ikke uttale meg noe særlig mer enn hva jeg har lest \ sett bilder av. Men er iallefall ekstremt fornøyd med min Warthog. Nå koster den riktignok det dobbelte av X55, så det må man ta med i berekningen, om man vil bruke mye penger på et slikt oppsett eller ei. Jeg angerer iallefall ikke kjøpet pr dags dato. :)

Lenke til kommentar

Kopierer inn et av innleggene mine fra en annen tråd...

 

Jeg var veldig innstilt på å kjøpe meg en Thrustmaster Warthog jeg og, men falt på en Saitek "Rhino" X55. Ikke laget av metall, men det er heller ikke noe annet av utsyret jeg bruker til å spille og det fungerer da enda. Hører også at alt på innsiden av Warthogen er plastikk uansett, så whatever. Thrustmaster Warthogen har forresten ikke mulighet til å bevege stikken fra side til side (twist) og da må jeg/du bruke pedaler eller noe annet for å bevege "rudders" ingame. Dette er en av grunnene til at jeg valgte å ikke gå for den, da jeg ikke har plass til å ha pedaler stående hele tiden. Og "Rhinoen" er betydelig billigere. Minst en tusenlapp. Er dog ikke på lager i Norge for tiden så det blir litt ventetid.

 

Har en Thrustmaster T-Flight Hotas X fra før så ventetiden gjør ikke noe for min del. Et billig sett, men overasskende god til prisen.

 

Merk at den første batchen med "Rhino" var preget av en relativt høy feilprosent, men i de senere batchene virker "alt" å være fikset.

 

Sjekk også ut http://www.chproducts.com/

De har visstnok veldig god kvalitet og vil vare deg veeeldig lenge. De har dog ikke like mye knapper og fancy lys.

 

Og til slutt, ikke vent med å spille Elite: Dangerous, IMO. Nydelig spill selv uten DK2. Spiller det selv ved enhver ledige stund ;)

 

Edit: Rhinoen bruker visst samme "16 bit Hall-effect sensor" (gresk for meg) som Warthogen. Betyr visst at den i teorien er like smooth og nøyaktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...