Gå til innhold

Er jeg et håpløst tilfelle?


Legedrøm

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg går rett på sak; jeg er 27 år og har endelig fått selvtillit nok til å tenke at jeg kaaaanskje, muligens, kunne fulgt barndomsdrømmen om å bli lege.

 

Problemet er; jeg gikk tegning,form og farge og fikk dårlige karakterer. Snitt på bittelitt over 3. Dette fordi jeg på den tiden ikke tok skolen seriøst og var lei.

 

Fra jeg var barn har jeg alltid hatt fullstendig angst for matte, dette har resultert i 2'ere hele veien, enkelte år (særlig på vgs) burde jeg vel egentlig hatt stryk.

 

Før dere freaker helt ut å sier "GLEM DET!" vil jeg legge til at jeg etter vgs har tatt en bachelor uten problem, i tilegg til videreutdanning til adjunkt. Jeg er som dere ser kapabel til å lære meg nye ting selv om vgs resultatene sier noe annet. Jeg tenker å bruke 2 til 3 år på å ta realfag og ta opp fag jeg har hatt før.

 

Jeg har nå begynt i det små og lånt matteboken Sinus 1 T, egentlig bare for å begynne et sted og for å kartlegge hvor jeg ligger. Allerede her møter jeg på utfordringer, mest fordi jeg ikke husker de basic reglene (regnerekkefølge etc). Skal jeg klare å komme meg gjennom denne boken bruker jeg nok et år..

 

Videre tenker jeg å ta S1 og Kjemi 1 på Bjørknes høst 2015. Så S2 og kjemi 2 våren 2016 på Bjørknes. Høst 2016: fysikk 1 og biologi 1 "alene" uten Bjørknes.

 

Samtidig som jeg tar realfagene disse årene må jeg forbedre karakteren i maaaaange fag (norsk, samf, engelsk, historie, etc), dette ser jeg for meg skal gå "greit".

 

Jeg tar altså sikte på å komme inn i Tromsø om sånn ca 3 år. Spørsmålet mitt er egentlig; har dere hørt om lignende tilfeller og hvordan gikk det med dem?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du med matte S1/2? Du må ha R1 og R2 for realfag.

 

Husker du ikke regnerekkefølge bør du begynne med 1P. Deretter 1T og så R1 og R2. Rett på 1T er bortkastet tid.

 

Tipping: Om du kommer inn på lege avhenger sannsynligvis av at du søker på individuell vurdering og har toppkarakterer på bachelorgraden.

Lenke til kommentar

Hva skal du med matte S1/2? Du må ha R1 og R2 for realfag.

 

Husker du ikke regnerekkefølge bør du begynne med 1P. Deretter 1T og så R1 og R2. Rett på 1T er bortkastet tid.

 

Tipping: Om du kommer inn på lege avhenger sannsynligvis av at du søker på individuell vurdering og har toppkarakterer på bachelorgraden.

 

Takk for svar :-)

 

Man kan fint ta S1 og S2 det tilsvarer R1 som er kravet for å komme inn på medisin :-)

 

Kanskje jeg skal få tak i 1P også ja...!

 

Bachelorkarakterer har vel ikke noe å si?! :hmm:

Lenke til kommentar

Leste en artikkel i "Vi menn" for en stund siden om en murer på 50 år som valgte omskolering etter at skuldrene røk. Dyslektiker til tusen, men med nyvunne selvtillit nettopp pga. Dysleksien. Den forklarte jo på en måte hvorfor han hadde slitt sånn på skolen i ung alder og følte seg dum, uten å egentlig være det. Det ble lege av han. :-)

 

Når det gjelder matten kan kanskje denne siden være til hjelp? De har mye mer, men da på engelsk.

 

https://no.khanacademy.org/

Lenke til kommentar

Leste en artikkel i "Vi menn" for en stund siden om en murer på 50 år som valgte omskolering etter at skuldrene røk. Dyslektiker til tusen, men med nyvunne selvtillit nettopp pga. Dysleksien. Den forklarte jo på en måte hvorfor han hadde slitt sånn på skolen i ung alder og følte seg dum, uten å egentlig være det. Det ble lege av han. :-)

 

Når det gjelder matten kan kanskje denne siden være til hjelp? De har mye mer, men da på engelsk.

 

https://no.khanacademy.org/

 

Så oppløftende! Beundringsverdig å starte når man er 50! :-) Skal ta en titt på linken med en gang! Tusen takk for tips :D

Lenke til kommentar

Ja det er mulig men ekstremt vanskelig. Alternativt kan du jo ta utdanningen i utlandet dersom du ikke når opp til de latterlige poengkravene i Norge https://sok.samordnaopptak.no/studier?stikkordnr=67

 

"Ekstremt vanskelig" var det jeg mistenkte.. Kan ikke ta i utlandet for jeg har ikke nok studielån og gå på.. Får bare støtte til 2 år til, og det må evt. brukes til Bjørknes.. :-)

Lenke til kommentar

 

Ja det er mulig men ekstremt vanskelig. Alternativt kan du jo ta utdanningen i utlandet dersom du ikke når opp til de latterlige poengkravene i Norge https://sok.samordnaopptak.no/studier?stikkordnr=67

 

"Ekstremt vanskelig" var det jeg mistenkte.. Kan ikke ta i utlandet for jeg har ikke nok studielån og gå på.. Får bare støtte til 2 år til, og det må evt. brukes til Bjørknes.. :-)

 

 

ekstremt vanskelig men mulig, litt avhengig av hvor smart du er =) Er det drømmen din så bruk ett år først, se hvor gode karakterer du klarer å få også fortetter du dersom det viser seg at det kan være mulig at du kommer opp til kravene

Endret av Teemonster
Lenke til kommentar

ekstremt vanskelig men mulig, litt avhengig av hvor smart du er =) Er det drømmen din så bruk ett år først, se hvor gode karakterer du klarer å få også fortetter du dersom det viser seg at det kan være mulig at du kommer opp til kravene

 

 

Ja, det skader jo aldri å lære seg matte uansett tenker nå jeg, så bortkastet er det jo ikke.. :)

 

Er i grunn bare helt gjennomsnittlig smart vil jeg tro, så jeg må jo jobbe hardere enn de som har et medfødt talent i realfag..

Lenke til kommentar

Jeg vil råde deg til å ta deg en jobb og spare opp penger, eventuelt ta et lån, og heller søke deg over til utlandet. Du må uansett forbedre karakterene dine, men med ditt utgangspunkt er det ekstremt vanskelig å komme inn i Norge. Hadde jeg vært deg hadde jeg uten tvil vurdert utdanning i Øst-Europa.

Lenke til kommentar

Jeg vil råde deg til å ta deg en jobb og spare opp penger, eventuelt ta et lån, og heller søke deg over til utlandet. Du må uansett forbedre karakterene dine, men med ditt utgangspunkt er det ekstremt vanskelig å komme inn i Norge. Hadde jeg vært deg hadde jeg uten tvil vurdert utdanning i Øst-Europa.

 

Det ville nok vært det "enkleste" ja., Hadde kunnet sluppe unna matte også, enkelte steder kommer man inn med bare kjemi 1+2 og fysikk 1. (evt. biologi har jeg hørt). Greia er at jeg vil kunne matematikken også. Jeg vil ikke risikere å være "usikker" på utregninger gjennom med.studiet.

 

Dessuten er det vanskelig å jobbe ved siden av i utlandet.. Kommer jeg inn i Tromsø kan jeg jobbe (litt) som lærer ved siden av..

Lenke til kommentar

Man kan fint ta S1 og S2 det tilsvarer R1 som er kravet for å komme inn på medisin :-)

 

Kanskje jeg skal få tak i 1P også ja...!

 

Bachelorkarakterer har vel ikke noe å si?! :hmm:

Enten så forbedrer du karakterene nok til at du kommer inn på ordinært inntak. Dette er selvsagt det enkleste, hvis det går. Men det fremstår for meg som helt usannsynlig så lenge du har mange dårlige karakterer. Du bør regne på det nå, så du vet hvor gode karakterer du trenger. Eller så kjører du i blinde.

 

Hvis du IKKE kommer inn på ordinært inntak, fordi du har for lav poengsum, så søker du på individuell vurdering. Da vurderes kunnskapen din mer individuelt i forhold til deg sånn du er NÅ og faget, og det vil være naturlig at en super bachelor kan veie opp for dårlige forgivningskarakterer, selv om du ikke har høyt nok snitt til å komme inn på ordinært inntak. Da teller det helt sikkert negativt med "snarveier" som å ta S1 og S2 istedenfor R1 (og R2).

Lenke til kommentar

 

Enten så forbedrer du karakterene nok til at du kommer inn på ordinært inntak. Dette er selvsagt det enkleste, hvis det går. Men det fremstår for meg som helt usannsynlig så lenge du har mange dårlige karakterer. Du bør regne på det nå, så du vet hvor gode karakterer du trenger. Eller så kjører du i blinde.

 

3,2 i snitt så ser jo selv at det blir vanskelig.. eller umulig? :confused:

Alt er mulig. Tror jeg hadde to eller tre i matte på ungdomskolen. Nå etter opptaket til medisin i voksen alder har jeg 6 i 1T, R1 og R2.

 

Fantasisk bra jobbet! Gratulerer! :thumbs:

 

Går du på medisin nå? Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar

3,2 i snitt så ser jo selv at det blir vanskelig.. eller umulig? :confused:

Det jeg mente var at du skulle regne ut det snittet du får hvis du får så gode karakterer som du kan forvente å få i de fagene du skal ta (opp). Og se om det er over eller under grensen for å komme inn. Sånn at du vet om det faktisk er umulig eller bare vanskelig.

 

Lenke til kommentar

 

3,2 i snitt så ser jo selv at det blir vanskelig.. eller umulig? :confused:

Alt er mulig. Tror jeg hadde to eller tre i matte på ungdomskolen. Nå etter opptaket til medisin i voksen alder har jeg 6 i 1T, R1 og R2.

 

Fantasisk bra jobbet! Gratulerer! :thumbs:

 

Går du på medisin nå? Hvor gammel er du?

 

 

Jeg fyller 27 nå i høst og har nettopp begynt på medisin i Bergen. Takk. :grin: Bare spørre meg på PM hvis du lurer på noe spesifikt.

Lenke til kommentar

Du må sette deg ned med vitnemålet ditt, og så vurdere hvilke karakterer du tror du kan greie å forbedre. Dersom du er spesialisert på feks samfunnsfag og historie i den adjunktutdannelsen din skal det ikke være noe problem å få 6 i disse. Etter at du har gjort dette, samt lagt til forventede karakterer og realfagspoeng for realfagene, så kan du vurdere hvilken poengsum du kanskje kan ende opp med, og om du kanskje må legge ned ekstra mye arbeid for å greie enda bedre karakterer i noen av dem. Det lønner seg mest å ta opp fag du har lav karakter i, og fag du har to karakterer i (én standpunkt + én eksamen) fordi begge karakterene strykes til fordel for den nye karakteren = færre karakterer.

 

Jeg lurer på om det også er mulig for deg å søke med realkompetanse+realfag? sjekk det opp. i så fall har du færre fag å tenke på!

Lenke til kommentar

Hva skal du med matte S1/2? Du må ha R1 og R2 for realfag.

 

Husker du ikke regnerekkefølge bør du begynne med 1P. Deretter 1T og så R1 og R2. Rett på 1T er bortkastet tid.

 

Tipping: Om du kommer inn på lege avhenger sannsynligvis av at du søker på individuell vurdering og har toppkarakterer på bachelorgraden.

Man trenger bare R1 eller S1+S2 for å komme inn på medisin.

 

Ettersom trådstarter er svak i matte vil jeg høyst anbefale S1+S2, du trenger ikke noe avansert matte for å komme deg igjennom medisinstudiet. Dessuten får du 0,5 ekstra realfagspoeng med S1+S2 enn du får med R1.

 

Når du skal ta (opp) matte fra førsteklassen er det det samme om du tar opp 1P eller 1T fordi begge er gode nok til å fortsette på S-matte. Hvis du vil være litt bedre forberedt til S-matte så kan du velge 1T, men bare så det er sagt så er det er MYE lettere å få en god karakter på P-matteeksamen enn på T, og karakterene er jo helt avgjørende for deg nå.

Lenke til kommentar

Du må sette deg ned med vitnemålet ditt, og så vurdere hvilke karakterer du tror du kan greie å forbedre. Dersom du er spesialisert på feks samfunnsfag og historie i den adjunktutdannelsen din skal det ikke være noe problem å få 6 i disse. Etter at du har gjort dette, samt lagt til forventede karakterer og realfagspoeng for realfagene, så kan du vurdere hvilken poengsum du kanskje kan ende opp med, og om du kanskje må legge ned ekstra mye arbeid for å greie enda bedre karakterer i noen av dem. Det lønner seg mest å ta opp fag du har lav karakter i, og fag du har to karakterer i (én standpunkt + én eksamen) fordi begge karakterene strykes til fordel for den nye karakteren = færre karakterer.

 

Jeg lurer på om det også er mulig for deg å søke med realkompetanse+realfag? sjekk det opp. i så fall har du færre fag å tenke på!

 

Tusen takk for masse gode tips og nyttig info! :) Viste ikke at èn ny eksamenskarakter kunne erstatte to gamle! Det er gull!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...