Gå til innhold

as eller enk, mye kjøring i næring


drivedeep9

Anbefalte innlegg

jeg prøver å vurdere om ansatt i eget as, og dermed kjøregodtgjørelse til megselv er den optimale løsningen.
eller om enk vil være den optimale løsningen.

la oss si jeg kjører ca 50000 km årlig eller mere...

jeg har prøvd å regne på dette, men resignerer da jeg går meg vill i alle lover og regler..

hva er deres egen vurdering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg prøver å vurdere om ansatt i eget as, og dermed kjøregodtgjørelse til megselv er den optimale løsningen.

eller om enk vil være den optimale løsningen.

 

la oss si jeg kjører ca 50000 km årlig eller mere...

 

jeg har prøvd å regne på dette, men resignerer da jeg går meg vill i alle lover og regler..

 

hva er deres egen vurdering?

 

Rett meg hvis jeg tar feil men man får vel kjøregodtgjørelse etter statens satser også i ENK.

Lenke til kommentar

 

Rett meg hvis jeg tar feil men man får vel kjøregodtgjørelse etter statens satser også i ENK.

 

Du er herved rettet. :)

 

 

Ditto...

 

Kjører du egen bil eller annet framkomstmiddel i jobben eller næringa? Statens satser for kjøregodtgjørelse er noe som både lønnsmottakere, enkeltmannsforetak, aksjeselskap og andre miniforetak kan ha nytte av.

 

 

 

http://miniforetak.no/satser-og-tall/870-statens-satser-for-kjoregodtgjorelse

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det kan kun brukes kjøregodtgjørelse i enk dersom bilen benyttes til yrkeskjøring mindre enn 6000 km i snitt pr år (over en 3 års periode).

 

 

268300

 

2004 mod (også regget i 2004)

 

Kjøregodtgjørelse (50k km) i AS etter statens satser (ikke Tromsø) blir 176500 skatterfritt til deg og potensielt 47655 (27%) redusert skatt i selskapet: Stemmer ikke dette?

 

Firmabil i AS gir deg et inntektstillegg på 45.276 (som det skal betales trygdeavgift og skatt på). Firmaet får fradrag for de faktiske utgiftene for driftingen av bilen (også din private kjøring).

 

Enk:

Laveste av beregnet privat fordel 30% av 268300 = 80490 eller 75% av beregnede kostnader (inkl. avskrivning).

 

 

Enk kan umulig være lønnsomt til fordel kjøregodtgjørelse fra AS.

Lenke til kommentar

Nasciboy har delvis rett, men bare delvis. Man kan føre kjøregodtgjørelse etter statens satser inntil 6000km/år, over det må bilen regnes som yrkesbil,med ordinær firmabilskatt ved privat bruk. (det er også en begrensningsregel som sier at påplussingen i inntekt (fordel av firmabil) ikke skal overstige 75% av bilkostnadene.)

 

For arbeidstaker som bruker privat bil på jobb (formodentlig også i eget AS) er det ingen slik 6000km-grense -men det er lavere sats for det som overstiger 10000km.

 

edit: flere samtidige svar, ja.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

mobile999, men ulempen er klart at for å kunne få til å få kjøregodtgjørelse må jo resten av lønna gjennom, arbeidsgiveravgift, otp, yrkesskadeforsikring(?) feriepenger og skatt... (derimot får jeg også minstefradraget da)

 

og så har man vel noe større regnskapsutgifter med as ?

Lenke til kommentar

mobile: jeg trodde feriepenger og skatt var obligatorisk jeg :p feriepenger er jo greit, det får jeg jo igjen..

jeg forsto ikke helt dette med hvordan firmabil regnes inn men det virker jo som det blir en ekstra kostnad som du prater om, mere skatt.. ? så det vil jo virke ugunstig..

 

herr brun: jeg har en mistanke av de tenker det er mere attraktivt med folk som ikke har samme rettigheter som en ansatt.. som ikke har muligheten til å ta seg fri :p du mener kanskje en transport / gods forsikring ?

Lenke til kommentar

Feriepenger er irrelevant bortsett fra litt papirarbeid, skatt har du uansett.

 

jeg forsto ikke helt dette med hvordan firmabil regnes inn men det virker jo som det blir en ekstra kostnad som du prater om, mere skatt.. ? så det vil jo virke ugunstig..

 

Her følger jeg deg ikke.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

mobile: jeg trodde feriepenger og skatt var obligatorisk jeg :p feriepenger er jo greit, det får jeg jo igjen..

jeg forsto ikke helt dette med hvordan firmabil regnes inn men det virker jo som det blir en ekstra kostnad som du prater om, mere skatt.. ? så det vil jo virke ugunstig..

 

herr brun: jeg har en mistanke av de tenker det er mere attraktivt med folk som ikke har samme rettigheter som en ansatt.. som ikke har muligheten til å ta seg fri :p du mener kanskje en transport / gods forsikring ?

 

Tviler på at det er slik de tenker, mange firma liker å gjøre det slik bare.

 

Ansatte er det mye utgifter på... lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift, sykepenger, pensjon, forsikringer, etc noe man slipper å bekymre seg for når man leier inn firma (ENK eller AS).

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

mobile: hvis jeg må føre inn firmabil i enk for å avskrive kostnader på bilen, og samtidig får inntektspåpluss og økt skatt så høres det ut som enk er uaktuelt, selv om jeg får regnskapsutgifter i AS og endel utgifter i forbindelse med lønn. (mulig jeg tar feil, men i mitt hode virker det slik)

 

jeg er ute i litt ukjent terreng her og vet ikke hvordan å formulere meg..

 

krikkert: takk for innspill...

Lenke til kommentar

herr brun: jeg har en mistanke av de tenker det er mere attraktivt med folk som ikke har samme rettigheter som en ansatt.. som ikke har muligheten til å ta seg fri :p du mener kanskje en transport / gods forsikring ?

Det er det jeg også tenker, og da er det irrelevant for dem om du driver AS eller ENK. At du personlig har arbeidstakerrettigheter er ikke relevant for dem så lenge det ikke er de som har de tilsvarende arbeidsgiverpliktene.

 

Jeg tenkte ikke på transport/godsforsikring, det må du vel ha uansett, men at du ved å stille personlig kausjon for krav som måtte springe ut av kontraktsforholdet mellom dem og ASet ditt eliminerer ulempen deres ved at du driver AS og ikke personlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...