Gå til innhold

Erfaringer ved to studium


erik456

Anbefalte innlegg

Hei jeg går nå første år på en ingeniør linjen ved et universitet. Har hatt bare 6-ere i realfagene på vgs. Kunnet fra neste høst tenkt meg til å søke inn på petroleumsingeniør ved UIS. Er det helt idiotisk tankegang?

 

Jeg bur ikke i Stavanger, så det blir selvsagt til jeg må reise der får eksamen og når det er obligatoriske oppmøte. Noen som veit om det det streames mye av forelesningene ved dette studiet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mange som finner ut at de vil bytte studie og / eller studiested underveis i studiet. Ikke noe idiotisk ved det. Jeg regner med du vil kunne få godkjent en del fag fra der du studerer nå.

 

Jeg vet ikke hvordan det er ved UIS, men min erfaring fra NTNU er at det er få fag som filmes og de som filmer er ikke nødvendigvis så pålitelige med oppmøte.

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar

Det som er greit med ingeniørstudiet er at du heile fyrsteåret er så og seie identisk for alle ingeniørrettningane. Så det burde i utgangspunktet være heilt uproblematisk at du gjer deg ferdig med fyrsteåret der du er, og deretter søker skuleplass i Stavanger for å ta dei to siste åra.

 

Om UiS har mange obligatoriske timar, labøvelser, osv veit eg ikkje. Dette må du uansett snakke med UiS om då slike ting kan endre seg litt frå år til år.

 

I utganspunktet så vil eg eigentleg anbefale at du flytter til Stavanger dersom du skal studere der. Særlig med tanke på at du vil studere petrolium så vil det nok være lurt å holde seg nært oljehovedstaden, om ikkje anna for å kunne tettare følge utviklinga og knytte kontakter i dette miljøet.

Lenke til kommentar

Er mange som finner ut at de vil bytte studie og / eller studiested underveis i studiet. Ikke noe idiotisk ved det. Jeg regner med du vil kunne få godkjent en del fag fra der du studerer nå.

 

Jeg vet ikke hvordan det er ved UIS, men min erfaring fra NTNU er at det er få fag som filmes og de som filmer er ikke nødvendigvis så pålitelige med oppmøte.

Kansje jeg ordla meg litt feil ,men jeg tenker ikke og slutte på nåværende studie.Er det noen som har erfaringer med hvor mye av streamingen som blir streamet? Trur dere at det programfagene er mulig og følge uten undervisning bare ved å lese selv?

Endret av erik456
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det som er greit med ingeniørstudiet er at du heile fyrsteåret er så og seie identisk for alle ingeniørrettningane. Så det burde i utgangspunktet være heilt uproblematisk at du gjer deg ferdig med fyrsteåret der du er, og deretter søker skuleplass i Stavanger for å ta dei to siste åra.

 

 

Dette trur eg nok ikkje stemmer i dei aller fleste tilfeller.

 

Hadde vore trivelig om det gjorde det, men det gjer nok ikkje det. Det er godt mogleg enkelte av faga gir fritak, men ein vil neppe få godtkjent heile første året sånn utan vidare.

 

Eg går for eksempel byggingeniør no og studieplanen vår er ganske ulik dei ulike ingeniørretningane på same skule.

 

Samanliknar eg for eksempel med første året på petroleumsteknologi på UiS eller UiB er den veldig ulik.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Er mange som finner ut at de vil bytte studie og / eller studiested underveis i studiet. Ikke noe idiotisk ved det. Jeg regner med du vil kunne få godkjent en del fag fra der du studerer nå.

 

Jeg vet ikke hvordan det er ved UIS, men min erfaring fra NTNU er at det er få fag som filmes og de som filmer er ikke nødvendigvis så pålitelige med oppmøte.

Kansje jeg ordla meg litt feil ,men jeg tenker ikke og slutte på nåværende studie.Er det noen som har erfaringer med hvor mye av streamingen som blir streamet? Trur dere at det programfagene er mulig og følge uten undervisning bare ved å lese selv?

 

 

Dette må du nesten spørre skolen direkte om.

 

En bruker her inne fortalte meg at UiO nå visst nok filmer sine forelesninger. Dette er imidlertid nytt for året, da dette ikke ble gjort i fjor når jeg gikk på samme linje.

 

Om du planlegger å kjøre et parallelt studieløp og føler at du er såpass faglig sterk, hadde det ikke heller vært bedre å gjort ferdig det du gjør nå på 2 år ved å melde deg opp til flere fag per semester og så heller starte på noe nytt etter det om du faktisk tenker å ta to grader?

 

Tar du to ulike bachelorer i realfag vil du nok kunne få godkjent en god del av fagene i den andre graden du tar.

 

Hva slags grad holder du på med nå?

Lenke til kommentar

En kompis går tredje året på tannlegestudiet på UiB, og startet nettopp på NHH. Jeg lurer på hvordan han kommer til å klare det.

 

Jeg har også en annen kompis som går økad i Oslo, mens har tar et pedagogikk studium i Kristiansand. Han sier at det går veldig fint for han å gå på to studier samtidig.

Lenke til kommentar

Har du nettopp begynt? Husk at ing og kanskje spesielt siving(?) på universitet for mange ikke er noen tur i parken selv om VGS-matte og fysikk var lett, på mange studier så er klassen fyllt opp av folk som lett fikk 6ere på VGS. Men du har selvfølgelig god tid til å se hvordan det går.

 

Ellers ser jeg ikke helt det store poenget med å gå to ingeniørlinjer samtidig, hva er det du ønsker å oppnå med det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Har du nettopp begynt? Husk at ing og kanskje spesielt siving(?) på universitet for mange ikke er noen tur i parken selv om VGS-matte og fysikk var lett, på mange studier så er klassen fyllt opp av folk som lett fikk 6ere på VGS. Men du har selvfølgelig god tid til å se hvordan det går.

 

Ellers ser jeg ikke helt det store poenget med å gå to ingeniørlinjer samtidig, hva er det du ønsker å oppnå med det?

 

AtW

Årsaken til jeg ønsker og ta to linjer med et år forskjell er at jeg for god skrevet en god del av fagene. Hovedårsaken er vel det at jeg ønsker og komme offshore,og når jeg er hjemme så ønsker jeg og jobbe med noe annet(f.eks dannet et selskap hvor jeg leiger meg ut). Noen som veit noe om streaming mulighetene ved UIS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...