Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det for tidlig å flytte sammen?


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har akkurat blitt sammen med en fantastisk kar. Vi har datet i ca 3 mnd.

Vi er sammen flere dager i uka, og han sover mye hos meg da jeg leier egen leilighet, mens han bor med en venn av seg.

 

Vi har allerede snakket om ALT mellom himmel og jord, inkludert syn og tanker rundt ekteskap, barn osv osv. Vi har likt syn på det meste angående de nevnte temaer.

Greia er at han må flytte ut av leiligheten han deler med vennen sin om noen få mnd da kontrakten går ut. Vi har begynt å snakke om hvordan det ville vært å bo sammen, og at vi begge føler vi kommer til å gjøre nettopp det en dag uansett. Når han må flytte ut, har han muligheten til å flytte inn med en gjeng (gode) kamerater som leier et annet sted i Oslo. Han har luftet tanken om hvordan det ville vært å istedenfor å flytte inn med de, å flytte inn hos meg i min leilighet, for å se hvordan det går å bo sammen. Jeg har sagt at jeg tenker dette er for tidlig, og han er igrunn enig, men samtidig synes jeg tanken er fristende.

 

Jeg vet at det at vi er forelsket og er i en nyfase av forholdet kan gjøre at vi blir blinde for hverandres negative sider og at vi bare tenker på at vi vil være sammen hele tiden, uten å tenke på evt negative konsekvenser av å flytte for tidlig sammen. Vi kjenner jo tross alt ikke hverandre SÅ godt etter bare noen mnd sammen. MEN, det er jo praktisk ift at han må finne et nytt sted og bo, pluss at kostnadene blir vesentlig lavere ved å bo sammen...

 

Så..Er det rett og slett dumt å prøve å flytte sammen om noen mnd, eller kan det være en fin test for å se om vi egner oss for å bo med hverandre? Råd og erfaringer taes imot med stor takknemlighet! :)

 

Edit: Kan jo legge til at han har fast jobb, mens jeg foreløpig er student med en deltidsjobb ved siden av...Hvis det er av betydning.

Endret av oslojenta90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir jo billigere, og dere sover jo mest sannsynlig sammen hele tiden uansett. Dere er i starten av forholdet, og dere er sikkert veldig forelsket fortsatt. Jeg ville anbefalt å vente noen måneder for å se det an uansett. Mye skjer på noen måneder.

 

Jeg har nå vært sammen med kjæresten i nesten et år. I starten var alt perfekt, men etter hvert så begynte det å virke som om gresset er litt grønnere på den andre siden. Men jeg elsker henne allikevel og velger å leve med hennes "feil" og hun mine. Men det kunne hatt et annet utfall.

 

Så uansett hvor bra dere har det nå, er du for blind av forelskelse til å se hvordan det vil være om noen mnd. Du ser bare gleder og lykke og gode tider, men så kommer kranglene, og alt annet fram som du aldri har lagt merke til før. Jeg sier ikke at det ikke vil lykkes for dere; men det er verdt å tenke på.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Det er bare dere som kan vite. Føles det rett for dere? Gjør det om det føles riktig. Jeg hadde kommet til å gjøre det selv. Har flyttet sammen etter fire mnd før og da ble det planlagt etter en måned.

 

Jeg er bare redd for å ødelegge det vi har ved å flytte inn sammen for tidlig. Han sier han allerede har tenkt på det en stund, og jeg må innrømme at jeg også har gjort det.. Gikk det bra med dere da?:)

Lenke til kommentar

Det blir jo billigere, og dere sover jo mest sannsynlig sammen hele tiden uansett. Dere er i starten av forholdet, og dere er sikkert veldig forelsket fortsatt. Jeg ville anbefalt å vente noen måneder for å se det an uansett. Mye skjer på noen måneder.

 

Jeg har nå vært sammen med kjæresten i nesten et år. I starten var alt perfekt, men etter hvert så begynte det å virke som om gresset er litt grønnere på den andre siden. Men jeg elsker henne allikevel og velger å leve med hennes "feil" og hun mine. Men det kunne hatt et annet utfall.

 

Så uansett hvor bra dere har det nå, er du for blind av forelskelse til å se hvordan det vil være om noen mnd. Du ser bare gleder og lykke og gode tider, men så kommer kranglene, og alt annet fram som du aldri har lagt merke til før. Jeg sier ikke at det ikke vil lykkes for dere; men det er verdt å tenke på.

 

Lykke til :)

 

True dat! Jeg vet at kranglene og "hverdagen" etterhvert vil inntreffe, men det kommer jo til å skje uansett om vi flytter sammen eller ikke. Takk for det :)

Lenke til kommentar

Det varte ganske lenge ja, så kan vel si det gikk bra.

 

Har oftest gått fort i svingene med meg og det går bra det.

 

Når det gjelder forhold så trenger de mye arbeid. Kommunikasjon er viktig. Om gresset hos naboen ser grønnere ut så må man gjødsle eget gress.

 

Det er ikke meningen å alltid være nyforelsket, ingen er det. Følelser endrer seg og blir gjerne dypere, man får mer felles minner og ting som binder en sammen.

Lenke til kommentar

 

Virker som du liker han og at han er en bra kar.. Så jeg ville sagt kjør på, men da håper jeg at han iallefall hjelper litt på husleia di osv

 

Han er helt fantastisk, og aldri følt som jeg gjør for noen andre. Jaja, selvsagt. Vi splitter alt 50/50 :)

 

Dere vil jo nok ende opp som samboere uansett i fremtiden så det å gjøre det nå er nok en god ide. Kjør på!

Lenke til kommentar

Det varte ganske lenge ja, så kan vel si det gikk bra.

 

Har oftest gått fort i svingene med meg og det går bra det.

 

Når det gjelder forhold så trenger de mye arbeid. Kommunikasjon er viktig. Om gresset hos naboen ser grønnere ut så må man gjødsle eget gress.

 

Det er ikke meningen å alltid være nyforelsket, ingen er det. Følelser endrer seg og blir gjerne dypere, man får mer felles minner og ting som binder en sammen.

 

Så bra da! :) Og ja, hehe, enig i det. Må legge til at jeg aldri har hatt en samboer før og har bodd alene i over 4 år. Jeg har sagt til han at jeg noen ganger trenger alenetid, og det skjønner han. Likevel redd for å være "oppå hverandre" til den grad at vi begge går dritt lei...

Lenke til kommentar

 

 

Virker som du liker han og at han er en bra kar.. Så jeg ville sagt kjør på, men da håper jeg at han iallefall hjelper litt på husleia di osv

 

Han er helt fantastisk, og aldri følt som jeg gjør for noen andre. Jaja, selvsagt. Vi splitter alt 50/50 :)

 

Dere vil jo nok ende opp som samboere uansett i fremtiden så det å gjøre det nå er nok en god ide. Kjør på!

 

 

Det tror faktisk jeg også, og kan ikke se for meg å noen gang være med noen andre. But again, sånn er det å være forelsket. Ting endrer seg. Helt ærlig er jeg ganske keen på ideen om å prøve å bo sammen en periode før vi evt kjøper noe sammen, men som sagt, redd for at jeg er litt blind akkurat nå :)

Lenke til kommentar

anbefales å få det sosiale livet som "kjærestepar" på stell før man flytter sammen.... hvis ikke ender folk fort opp som eremittkreps og sitter bare hjemme sammen. Få introdusert vedkommende til vennene dine og visa versa før dere flytter sammen slik at besøk osv er komfortabelt og vanlig. bli samboere etter 6 mnd er vel ok egentlig, men skader ikke å vente heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

anbefales å få det sosiale livet som "kjærestepar" på stell før man flytter sammen.... hvis ikke ender folk fort opp som eremittkreps og sitter bare hjemme sammen. Få introdusert vedkommende til vennene dine og visa versa før dere flytter sammen slik at besøk osv er komfortabelt og vanlig. bli samboere etter 6 mnd er vel ok egentlig, men skader ikke å vente heller.

 

Enig i det! Han har møtt endel av mine venner allerede, og det har gått over all forventning :) Jeg vet, selv om jeg vil flytte inn med han, skjønner jeg at det kan være lurt å vente til den "verste" forelskelsen er over :) Takk! :)

Endret av oslojenta90
Lenke til kommentar

3 måneder er jo veldig tidlig, men hvis det er sannsynlig at dere vil flytte sammen omsider, kan dere jo like gjerne prøve ut noen uker først og se hvordan det blir. Dette er jo en "test" for ethvert forhold om partene vil fungere bra under samme tak, så jeg kan forstå det hvis en er nysgjerrig allerede etter 3 måneder.

Personlig ville jeg nok ha lekt vanlige "kjærester" en stund før det ble et samboerskap av det, men det er kun dere selv som vet hvor riktig dette er for dere.

 

Hvis dere uansett har tenkt å være sammen en stund, så er det vel ikke noe hastverk uansett? Og en av dere kan jo leie en leilighet på egenhånd i ett år først uten at det burde bety så mye for forholdet sin del.

Endret av Skallekos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis dere begge er nysgjerrige på å flytte i lag, ser jeg ingen problemer med det. Når dere først har muligheten er det bare å benytte seg av den (kan jo bli vanskeligere senere). Dere er helt sikkert blitt bedre kjent til den tid. Vil tørre å påstå at det er først når man flytter i lag man blir ordentlig kjent med hverandre. Hvis dere flytter i lag, vil jeg vil sterkt anbefale å følge noen av rådene nedenfor.


Lage noen husregler angående ting som må gjøres i huset. For eksempel støvsuge annenhver uke, Vaske å tørke støv annenhver måned, oppvask skal taes samme dag som måltidet ble laget, ta ut søpla 1-2 ganger i uken O.S.V. Dette vil fører til at begge vet hva som må gjøres og når tid, slik at begge kan sette av tid til dette/forberede seg.


Sett av tid til hverandre og dere selv. Sett av en dag i uken som dere bruker på å finne på noe i lag. Det kan være alt fra å se en film hjemme, til å gå ut å spise på en restaurant. Det kan også være viktig å sette av en dag der dere gjør noe uten partneren slik at man får en liten pause fra forholdet og kan gjøre det man selv vill (hobby, tid med venner).


Hvis du ikke har vaskemaskin, så kjøp en. Dette er den beste investeringen du kan gjøre, når det kommer til å hindre at konflikter oppstår. Ingen liker å vaske opp for hånd og hvis noen utsetter det en dag for mye vil det gå ut over forholdet til slutt.


Opprett en konto der begge setter inn en lik sum penger i måneden. Begge får hvert sitt kort til denne kontoen og kan bruke av den når man skal handle mat og ting som er felles. Da unngår man følelsen av at den ene bruker mer penger enn den andre.


Håper noen av disse rådene kan komme til nytte. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis dere begge er nysgjerrige på å flytte i lag, ser jeg ingen problemer med det. Når dere først har muligheten er det bare å benytte seg av den (kan jo bli vanskeligere senere). Dere er helt sikkert blitt bedre kjent til den tid. Vil tørre å påstå at det er først når man flytter i lag man blir ordentlig kjent med hverandre. Hvis dere flytter i lag, vil jeg vil sterkt anbefale å følge noen av rådene nedenfor.

 

Lage noen husregler angående ting som må gjøres i huset. For eksempel støvsuge annenhver uke, Vaske å tørke støv annenhver måned, oppvask skal taes samme dag som måltidet ble laget, ta ut søpla 1-2 ganger i uken O.S.V. Dette vil fører til at begge vet hva som må gjøres og når tid, slik at begge kan sette av tid til dette/forberede seg.

 

Sett av tid til hverandre og dere selv. Sett av en dag i uken som dere bruker på å finne på noe i lag. Det kan være alt fra å se en film hjemme, til å gå ut å spise på en restaurant. Det kan også være viktig å sette av en dag der dere gjør noe uten partneren slik at man får en liten pause fra forholdet og kan gjøre det man selv vill (hobby, tid med venner).

 

Hvis du ikke har vaskemaskin, så kjøp en. Dette er den beste investeringen du kan gjøre, når det kommer til å hindre at konflikter oppstår. Ingen liker å vaske opp for hånd og hvis noen utsetter det en dag for mye vil det gå ut over forholdet til slutt.

 

Opprett en konto der begge setter inn en lik sum penger i måneden. Begge får hvert sitt kort til denne kontoen og kan bruke av den når man skal handle mat og ting som er felles. Da unngår man følelsen av at den ene bruker mer penger enn den andre.

 

Håper noen av disse rådene kan komme til nytte. :)

Takk for råd ja! Absolutt bevisst på at regler må på plass før vi evt bor sammen. Likevel stort steg for min del, og vil ikke haste inn i noe. Redd for at vi går lei hverandre, dog har jeg en jobb hvor jeg reiser endel og jobber ugunstige timer, så det blir ikke nødvendigvis et problem! :)

 

 

Er det noen andre som har innspill og fordeler/ulemper eller egne erfaringer omkring dette? Tenker så det knaser her :)

Edit: flettet dobbelpost

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar

Jeg ble sammen med samboeren min i fjor, og jeg tror jeg flyttet inn og endret adresse før det hadde gått 3 mnd.. så jeg kan vel ikke akkurat fraråde å gjøre det. :p Det var litt frem og tilbake med oss i starten fordi det gikk veldig fort, men det gikk bra!

Litt avhengig av hvor stor leiligheten din er, så blir man jo "oppå" hverandre hele tiden, på en annen måte enn når han er der frivillig og kan dra et annet sted når han/du har lyst til det. Hverdagen kommer FORT når man flytter sammen. Positivt for dere så har dere jo begge bodd hjemmefra, det gjør jo at begge er vant med å betale regninger, innkjøp, husarbeid etc (kanskje i varierende grad, da ;) ). Bor selv på 32 kvm uten eget soverom, det går helt greit for oss, men jeg vet at mange andre hadde nok slitt med det.

I verste fall så fungerer det ikke, da er det jo uansett DIN leilighet fremdeles. I beste fall fungerer det bra for dere leeeeenge :) .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...