Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med å laste bilder på Facebook og Instagram med AC66U


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nylig skaffet meg Asus AC66U. Routeren fungerer bra, bortsett fra at jeg regelmessig opplever problemer med å laste inn bilder på Facebook og på Instagram på min Nexus 5. Hvis jeg slår av Wi-Fi og bruker 4G, så løser det problemet, så da må det vel nesten være noe med routeren?

 

Jeg antar at det er noen innstillinger i routeren som kan løse dette? Ellers ser routeren ut til å fungere bra, selv om signalstyrken er temmelig middelmådig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører siste firmware, ser jeg. Er Merlin FW ok da? Er jo litt rart om jeg skal være nødt til å kjøre uoriginal FW på denne splitter nye kritikerroste routeren?

 

Legger ved noen bilder! Hvilke innstillinger under LAN er det du vil se? Eller WAN? Hvis jeg skal ta screenshots av alle innstillinger, så kommer jeg til å sitte resten av dagen...

 

Har forresten deaktivert WPS.

post-322986-0-25359200-1408103443_thumb.png

post-322986-0-05964400-1408103444_thumb.png

post-322986-0-93748700-1408103444_thumb.png

post-322986-0-67853800-1408103445_thumb.png

Endret av -0DAP3HWH
Lenke til kommentar

Nei da, ikke nødvendig å kjøre Merlin på den.. Men Merlin FW er bedre i den forstand at bugs blir fiksa, funksjonalitet lagt til, andre/bedre drivere enn originalt etc.....

 

Deaktiver overføringsbursting og WMM APSD på både 2.4 og 5GHz... Du kan også sette innledende type til automatisk... Ellers ser det ganske greit ut! ;)

 

Du kan teste med (etter å ha gjort disse endringene og rebootet routeren) å koble til begge båndene og se om det utgjør noen forskjell....

Lenke til kommentar

Ja jeg kjører Merlin.... Nei, kan ikke si det er noe forbedring på noe spesielt egentlig... Men den har noen ekstra menyvalg og sånt...

 

Du risikerer ingenting ved å bruke Merlin, med tanke på at det er Asus FW, bare modifisert... Last ned og oppdater via routeren WEB GUI som vanlig.... Hvis du vil tilbake til org. FW, så er det bare flashe den på nytt som vanlig, med org. FW...

Lenke til kommentar

Nei, det fungerer fortsatt ikke bra dette. Noen bilder lastes veldig treigt, eller ikke i det hele tatt, både på 2,4 GHz og 5 GHz.

 

Så, hva gjør jeg nå? Er det mindre bugs med Merlin da? Skal jeg prøve den?

 

Jeg har hatt en del routere opp gjennom årene, men samme hva jeg gjør, så er det alltids noe som ikke fungerer skikkelig på en eller annen enhet, eller alle enheter. Jeg gir opp å finne en router som funker optimalt. Jeg har skjønt at det egentlig er umulig å finne en router og et oppsett som fungerer 100 % uansett hvilke enheter man kobler til.

Lenke til kommentar

Da virker det som at feilen ligger et annet sted enn i routeren.... Enten i enhetene som du bruker eller hos facebook/andre sider... Hvilken app eller nettleser bruker du på mobilen a? Kan ha mye å si det å....

 

Prøv Merlin... Ikke noe å tape på det...

 

Igjen, en router i denne sammenhengen er egentlig en veldig enkel sak... Den gjør ikke stort annet enn å sende pakker frem og tilbake til korrekt sender/mottaker... Er nok konfigureringen av dem eller andre forhold som er årsaken til problemene dine... Har kun hatt 1 router som ikke har gjort som den skal, Linksys EA4500, som ikke ville åpne tv2.no,samme f.... Prøvde 2 stk...

 

Så feilen ligger garantert ikke i routerne dine... Det er nok andre faktorer som er årsåken..

Lenke til kommentar

Da virker det som at feilen ligger et annet sted enn i routeren.... Enten i enhetene som du bruker eller hos facebook/andre sider... Hvilken app eller nettleser bruker du på mobilen a? Kan ha mye å si det å....

 

Prøv Merlin... Ikke noe å tape på det...

 

Igjen, en router i denne sammenhengen er egentlig en veldig enkel sak... Den gjør ikke stort annet enn å sende pakker frem og tilbake til korrekt sender/mottaker... Er nok konfigureringen av dem eller andre forhold som er årsaken til problemene dine... Har kun hatt 1 router som ikke har gjort som den skal, Linksys EA4500, som ikke ville åpne tv2.no,samme f.... Prøvde 2 stk...

 

Så feilen ligger garantert ikke i routerne dine... Det er nok andre faktorer som er årsåken..

Nja, jeg vil ikke frikjenne routerne helt. Der jeg bor i Bergen, så har jeg en Belkin N750. Hastigheten er slett ikke alltid på topp. Verken på dataen eller mobilen. Det samme gjaldt en fem år gammel Belkin-router hjemme hos foreldrene mine. Nå er sistnevnte byttet ut med AC66U, og hastigheten på data og mobil er omtrent på topp. Det eneste jeg har gjort er å bytte router.

 

For noen år tilbake fant jeg dessuten ut at den gamle Belkin-routeren vi hadde ikke fungerte godt med Windows 7. Har hatt en Apple-router også, og den fungerte ikke bra med dataen min den heller. Men AC66U gjør det.

 

Eneste problemet med AC66U (som jeg har sett så langt) er i Instagram-appen og Facebook-appen på Android. I tillegg så ser det ut til at mine foreldres Samsung Galaxy Note mister tilkoblingen til 5 GHz-nettet når skjermen er av. Med 2,4 GHz, så går det fint. Søsteren min så dessuten ut til å ha noe trøbbel med å koble sine Apple-produkter til 5 GHz-nettet da hun var på besøk nylig, mens det gikk bra med 2,4 GHz. Men det er ikke store problemer dette, bare irriterende.

 

Skal prøve Merlin. Jeg fulgte linken din og lastet ned, men hvilken zip-fil skal jeg velge? Den nyeste som er fra 04.08.14?

Endret av -0DAP3HWH
Lenke til kommentar

Ja da, er mye drittroutere ute og går, men tolket det dit hen at det var typisk samme type feil du opplever nå, som har vært med de andre routerene.... Mulig jeg missforsto deg da....:p

 

Har AC66 også, samt Note 2 med Facebook appen, og aldri opplevd problemer med dette, annet enn feil fra Facebook sin side da....:p Er Note'n til dine foreldre oppdatert??

 

Problemer i forbindelese med Apple produkter, er ikke overraskende.... Apple er kjent for å ha problemer med WPA2 AES kryptering bl. a, og 5GHz har ikke like bred støtte som 2.4GHz har, generelt... Kan være driverproblemer......

 

Da har du lasta ned feil.. I zip-filen, så er det 3 filer: md5sums.txt, README-merlin.txt og RT-AC66U_3.0.0.4_376.44_0.trx (selve FW fila)...

 

Klikk her for å laste ned korrekt zip-fil

Lenke til kommentar

Fant riktig link til slutt! Takk!

 

Nei, det har vært problemer av forskjellig slag. Enten at jeg har mistet nettforbindelsen, eller at det har vært ustabilt, eller at enkelte programmer ikke har fungert skikkelig, eller at hastigheten er varierende på enkelte enheter. Alt dette har variert etter hvilken router jeg har benyttet.

 

Ja, alle enhetene er oppdatert.

 

Jeg satt meg nå rett ved routeren med mobilen. Da ser det ut til å fungere mye bedre. Kan det virkelig være den dårlige signalstyrken som skaper problemene? Jeg har jo forbindelse, selv om den noen steder er litt svak. Må forresten si at signalstyrken på denne routeren er veldig dårlig. Til og med den skrøpelige Belkin-routeren vi hadde før hadde mye bedre signalstyrke. Men kan det være en forbedring å oppgradere til Merlin uansett, synes du? Selv om det ikke påvirker signalstyrken da...

Endret av -0DAP3HWH
Lenke til kommentar

Ja, det er det routerne som er årsaken til...;) Derfor man bør legge noen ekstra kroner i en router når man skal handle, og gå for merker som er anerkjente for kvalitet - Asus i dette tilfellet......;)

 

Dårlig signalstyrke vil selvfølgelig ha en innvirkning på hastighet og da også enkelte elementer, som bildeproblemene du opplever, grunnet f.eks timeouts hos de forskjellige serverne, da forventet responstid overskrides grunnet pakketap etc....

 

Har du skrudd til antenne skikkelig? Hvordan står den plassert? Høyt/lavt? Vinkling på antennene? Kanal sender du på? Støy fra andre nettverk/dingser hjemme hos deg (mikrobølgeovn, TV, telefoner, babymonitorer etc...)? Dette må du sjekke og ta høyde for.... Still også opp sendestyrken i routeren fra 80mW til maks...

 

Jeg syns også at jeg har fått noe redusert signalstyrke på min etter diverse FW oppdateringer siden routeren kom på markedet... Kan muligens skyldes oppdaterte drivere som reduserer styrken, uten at vi vet om det... Merlin gjorde det ikke noe bedre på min router....

 

Oppdater til Merlin....

Lenke til kommentar

Har oppgradert til Merlin nå. Blir spennende å se hvordan det funker. Er det noen innstillinger jeg bør endre på sånn umiddelbart?

 

Routeren står plassert på samme sted som alle andre routere har stått på her i huset. På et kott. Signalstyrken ble ikke påvirket av annen elektronikk da i hvert fall. Er heller ingen slike produkter rett i nærheten av routeren. Sendeeffekten står på 100 %. Antennene er skrudd skikkelig fast. Men snudde routeren opp ned nå da, slik at antennene peker ned mot etasjen under, hehe. Skal se om det har en effekt.

Lenke til kommentar

Ingen spesielle innstillinger annet enn de jeg korrigerte for deg i stad... Altså samme oppsettet... Men skru også av NAT-akselerasjon og Spanning-Tree under LAN -> Switch Control

 

På et kott?? I et kott mener du vel? Routeren bør stå så sentralt plassert som mulig.. I et kott i toppetasjen vil ikke gi best dekning eller signalstyrke akkurat... Ikke noe rart du sliter da....

Lenke til kommentar

Ingen spesielle innstillinger annet enn de jeg korrigerte for deg i stad... Altså samme oppsettet... Men skru også av NAT-akselerasjon og Spanning-Tree under LAN -> Switch Control

 

På et kott?? I et kott mener du vel? Routeren bør stå så sentralt plassert som mulig.. I et kott i toppetasjen vil ikke gi best dekning eller signalstyrke akkurat... Ikke noe rart du sliter da....

Hehe, i eller på et kott, spiller ingen rolle. Den står for så vidt sentralt. Den står midt mellom etasjene, hvis du skjønner. Det har uansett fungert helt supert med de gamle routerne, og da bør det vel egentlig fungerte bedre med denne, som er den dyreste routeren jeg har kjøpt. Er ikke noe betong eller noe sånt rundt den, så det skal jo gå greit. Signalet har vært bra før. Hvis jeg flytter routeren ned i etasjen under, så vil jo signalet blir dårligere i etasjen over, så da flytter jeg jo i så fall bare problemet.

Lenke til kommentar

Skal se om jeg kan finne et bedre plassering da. Uansett så må signalet gjennom etasjene, og da skjønner jeg ikke at det har så mye å si for signalstyrken nede hvor i toppetasjen jeg plasserer routeren.

 

Jeg vet forresten ikke hva det var jeg deaktiverte nå. Ser på Google at noen mener at man ikke bør deaktivere NAT, men jeg vet ikke. Det får ikke konsekvenser for noe?

Lenke til kommentar

Du stenger signalene inne og de må igjennom mere.... Sier seg jo selv det da.. Hvorfor tror du radiomaster o.l står høyt oppe og med friluft rundt seg, og ikke inne i et fjell f.eks? ;) Desto friere sikt, jo bedre signal....

 

Du skal ikke deaktivere NAT! Du skal deaktivere det som jeg sa, under den menyen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...