Gå til innhold

Altibox - Gjøre om TV-vegguttak til internett?


Anbefalte innlegg

Jeg bor i en liten hybel vegg-i-vegg med utleier, som har Altibox. Jeg la ut en tråd her tidligere hvor jeg lurte på hvordan det trådløse nettet kunne forsterkes, men fant så ut at jeg faktisk har et vegguttak som oprinnelig går til tv, med tilkobling til Altibox.

 

Jeg fikk vite at dette uttaket kan gi meg nettverk hvis utleier tar kabelen på sin side av veggen og plugger i en internettutgang på sin hjemmesentral(?) Kan noen forklare meg, som ikke har så veldig peiling, nøyaktig hvordan det kan gjøres? Skal kabelen hos dem inn i port 1 på hjemmesentralen deres, eller inn i en port på ruteren de har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har de en ruter i tillegg til hjemmesentral?

 

Fremgangsmåten avhenger også av hvilken hjemmesentral og eventuelt hvilken ruter de har. Oppsettet på disse to er også vesentlig. Er f.eks hjemmesentralen satt i bridge modus? Fungerer ruteren kun som et aksesspunkt? Og hvordan bruker huseier selv internett?

Lenke til kommentar

Har de en ruter i tillegg til hjemmesentral?

 

Fremgangsmåten avhenger også av hvilken hjemmesentral og eventuelt hvilken ruter de har. Oppsettet på disse to er også vesentlig. Er f.eks hjemmesentralen satt i bridge modus? Fungerer ruteren kun som et aksesspunkt? Og hvordan bruker huseier selv internett?

 

Mye der jeg ikke kan svare på. Har ikke så mye kontakt med utleierne, bortsett fra veldig formelle tekstmeldinger nå og da.

 

Jeg vet kun at de skrev en gang at de kjøpte en ny ruter, etter at nettet hadde vært nede hos meg i over en uke. Jeg sendte en tekstmelding i går før jeg skjønte at jeg kanskje må prøve å få litt mer detaljert innsikt i hvordan de evt skal koble om før jeg prøver å få kontakt igjen (har ikke fått svar på første melding).

 

Hadde vært en drøm å få raskere nett inn her, så håper virkelig ikke det blir så veldig kinkig. Undrer litt på hvordan jeg skal gå frem herifra hvis de ikke gir lyd fra seg. Vil ikke virke for pågående heller.

Lenke til kommentar

Har jeg forstått det riktig?

 

Hvis de kun bruker hjemmesentralen, og de er fornøyd med å bruke nettet trådløst, så kan jeg bare bytte "min" kabel fra TV-inngangen til Internett-inngangen på hjemmesentralen?

 

Hvis de bruker kun hjemmesentralen, men vil kunne ha mulighet til å bruke kabel, så må de kjøpe en såkalt switch(?) som man fester i Internett-utgangen, og som gir flere porter? Og gir dette tregere nett?

 

Hvis de bruker en ruter i tillegg til hjemmesentralen, så kan jeg evt bare putte kabelen min i en port på ruteren?

 

Og det har vel ikke så mye å si at kabelen på dems side går inn i et uttak på veggen og så inn til meg, som også har et uttak?

 

Hvis de har en ekstra ruter koblet til hjemmesentralen, sånn at jeg må koble kabelen på ruteren deres, kan jeg koble enda en ruter på min side av veggen da, eller er det bedre å bare skaffe en litt lang kabel og sette direkte i pc-en min?

 

Mange spørsmål, men.

Lenke til kommentar

Beste måten slik at du og utleier beholder TV og internett best mulig er nok å trekke en ekstra kabel for nettverk, da får du 2stk, en til TV dekoder og 1 til TV. Altibox sine Zyxel modemer(hussentraler) er låst i portene bak, så TV = TV, Internett = Internett.

 

Så det jeg nok ville anbefale er å enten strekke en ekstra kabel, eller kjøre en god trådløs router (og få Zyxel hussentralen satt til Bridge(dette fikser altibox leverandøren for dere over tlf). Evt også en trådløst repeater. Dette avhenger om du ønsker å ha trådløst eller bare kablet nett. Fordel med trådløs er jo laptopper, mobiler og slikt kan kobles på uavhengig av fysisk lokasjon i leiligheten.

 

Så om utleier kjøper ASUS RT-AC66U + ASUS EA N66 repeateren så vil nok hele problemet løse seg. Du kan evt kun kjøpe repeateren alene og få satt den opp mot utleiers eksisterende wifi nett.

 

DEn RT-AC66U støtter også gjestenett på en enkel måte, slik at utleier får sitt egen LAN og gjester(leietagere) får internett forbindelse via en annen trådløs SSID.

 

Komplett har spesialtilbud for Altibox kunder på endel produkter, www.komplett.no/altibox

 

Håper dette gir deg lit svar. :)

Lenke til kommentar

Beste måten slik at du og utleier beholder TV og internett best mulig er nok å trekke en ekstra kabel for nettverk, da får du 2stk, en til TV dekoder og 1 til TV. Altibox sine Zyxel modemer(hussentraler) er låst i portene bak, så TV = TV, Internett = Internett.

 

Så det jeg nok ville anbefale er å enten strekke en ekstra kabel, eller kjøre en god trådløs router (og få Zyxel hussentralen satt til Bridge(dette fikser altibox leverandøren for dere over tlf). Evt også en trådløst repeater. Dette avhenger om du ønsker å ha trådløst eller bare kablet nett. Fordel med trådløs er jo laptopper, mobiler og slikt kan kobles på uavhengig av fysisk lokasjon i leiligheten.

 

Så om utleier kjøper ASUS RT-AC66U + ASUS EA N66 repeateren så vil nok hele problemet løse seg. Du kan evt kun kjøpe repeateren alene og få satt den opp mot utleiers eksisterende wifi nett.

 

DEn RT-AC66U støtter også gjestenett på en enkel måte, slik at utleier får sitt egen LAN og gjester(leietagere) får internett forbindelse via en annen trådløs SSID.

 

Komplett har spesialtilbud for Altibox kunder på endel produkter, www.komplett.no/altibox

 

Håper dette gir deg lit svar. :)

 

Mener du at kabelen som går til TV-en min IKKE kan tas ut av hjemmesentral-boksen hos utleier for å deretter settes i en internett-port på hs-en hvis det er Zyxel? Det hørtes jo veldig kjipt ut. Jeg trenger nemlig ikke TV inn til meg, da jeg omtrent aldri bruker det.

 

Jeg har nok ikke mulighet til å begynne å forlange at utleier skal legge en ekstra kabel inn til meg, og det ønsker jeg ikke å spørre om heller. Så derfor hadde jeg håpet at den det tv-uttaket hos meg kan gi meg kablet nett på en eller annet måte.

 

Grunnen til at jeg vil ha kabel, og ikke trådløst, er fordi jeg har veldig dårlig og ustabilt trådløst nett her.

Jeg har faktisk tidligere prøvd en slik ASUS EA N66 her, og det ga meg bare enda dårligere hastighet, selv om selve signalet ble sterkere. Jeg har ikke mulighet til å kjøpe en slik heller.

Lenke til kommentar

Det er i seg selv ikke noe problem å løse dette... Men det kommer litt an på hva utleieren din har av utstyr og hvordan kablinga til TV kontakten er lagt opp....

 

Hvis utleier har en egen router koblet til hjemmesentralen, og denne routeren støtter VLAN oppsett (Asus sine routere gjør det i hvertfall), så er det bare å sette en port på routeren til korrekt VLAN ID og plugge en kabel fra angitt port på routeren, til veggboksen på utleier sin side (med forbehold om at det en boks i hver ende)

 

Men du må finne ut av hva utleier har av utstyr idag, og hvordan dette er koblet opp....

Lenke til kommentar

Det er i seg selv ikke noe problem å løse dette... Men det kommer litt an på hva utleieren din har av utstyr og hvordan kablinga til TV kontakten er lagt opp....

 

Hvis utleier har en egen router koblet til hjemmesentralen, og denne routeren støtter VLAN oppsett (Asus sine routere gjør det i hvertfall), så er det bare å sette en port på routeren til korrekt VLAN ID og plugge en kabel fra angitt port på routeren, til veggboksen på utleier sin side (med forbehold om at det en boks i hver ende)

 

Men du må finne ut av hva utleier har av utstyr idag, og hvordan dette er koblet opp....

 

"..sette en port på routeren til korrekt VLAN ID.."

Henger ikke helt med her, kan du forklare nærmere hva det vil si? Jeg Googlet "port ruter", og kom frem til at det var noe man må åpne via nett o.s.v? Er det fysiske porter på ruteren?

Lenke til kommentar

Om du ikke ønsker å ha TV signaler inn til leiligheten og kun internett, så kan du fint bruke samme kabelen. Kabelen som bruker fra hussentralen til tvdekoderen er en standard nettverkskabel. :)

 

Så da skal han evt kunne bare plugge om til en av nettverks portene på zyxel eller sin router/switch.

 

Men da mister du TV 100%! Om du ønsker begge så må du enten ha 2 kabler (1 for TV og 1 for nett), eller så må du ha 1 for TV og Wi-Fi til nett (og er det dårlig dekning på Wifi så kan en repeater eller annen router som er kraftigere og har bedre dekning være løsningen).

 

Har Altibox selv og Zyxel hussentralene (som er samme som Telenof bruker, men annen firmware antar jeg) har innebygd wifi antenne + at ethernet portene bak så er 3 av dem låst til TV (om jeg ikke husker feil på antall), så har du 1 til internett, så skal han ha flere enheter med kablet internett så må utleier ha en router/swithc/hub som gir flere uttak.

 

Er den internett uttaket ikke i bruk pga at utleier bruker kun Wi-Fi så kan han flytte din kabel fra TV til Internett og vips skal du ha nett. ;)

 

Men hadde jeg vært utleier så hadde jeg hatt ett bedre oppsett allerede, hvor det var både TV og nett tilgjengelig til leiligheten om ikke leietager skal stå for det selv.

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

 

"..sette en port på routeren til korrekt VLAN ID.."

Henger ikke helt med her, kan du forklare nærmere hva det vil si? Jeg Googlet "port ruter", og kom frem til at det var noe man må åpne via nett o.s.v? Er det fysiske porter på ruteren?

 

Ja, en av de 4 fysiske switchportene bak på routeren.... Som sagt, så må du finne ut av hva slags utstyr utleier har nå... Ikke alle hjemmeroutere støtter VLAN konfig...

Lenke til kommentar

Om du ikke ønsker å ha TV signaler inn til leiligheten og kun internett, så kan du fint bruke samme kabelen. Kabelen som bruker fra hussentralen til tvdekoderen er en standard nettverkskabel. :)

 

Så da skal han evt kunne bare plugge om til en av nettverks portene på zyxel eller sin router/switch.

 

Men da mister du TV 100%! Om du ønsker begge så må du enten ha 2 kabler (1 for TV og 1 for nett), eller så må du ha 1 for TV og Wi-Fi til nett (og er det dårlig dekning på Wifi så kan en repeater eller annen router som er kraftigere og har bedre dekning være løsningen).

 

Har Altibox selv og Zyxel hussentralene (som er samme som Telenof bruker, men annen firmware antar jeg) har innebygd wifi antenne + at ethernet portene bak så er 3 av dem låst til TV (om jeg ikke husker feil på antall), så har du 1 til internett, så skal han ha flere enheter med kablet internett så må utleier ha en router/swithc/hub som gir flere uttak.

 

Er den internett uttaket ikke i bruk pga at utleier bruker kun Wi-Fi så kan han flytte din kabel fra TV til Internett og vips skal du ha nett. ;)

 

Men hadde jeg vært utleier så hadde jeg hatt ett bedre oppsett allerede, hvor det var både TV og nett tilgjengelig til leiligheten om ikke leietager skal stå for det selv.

 

Takk for svar!

TV-en vil ikke bli savnet, så det går bra å bruke det uttaket kun til internett. Jeg leste et sted at, som du sier, alle portene bak på hjemmesentral er låst til TV, bortsett fra en.

 

Tingen er at jeg føler ikke jeg har krav på noe fra utleier, da jeg har meget billig leie, og jeg trenger ikke betale noe ekstra for bruk av nettet deres. Jeg har litt inntrykk av at utleier ikke har sånn kjempepeiling på ting som har med ruter og nettverk å gjøre heller, så jeg tror ikke de har noe spesielt avansert oppsett hos seg.

 

Forhåpentligvis blir det enkelt og greit å få kabel inn til meg. :thumbup:

 

 

 

"..sette en port på routeren til korrekt VLAN ID.."

Henger ikke helt med her, kan du forklare nærmere hva det vil si? Jeg Googlet "port ruter", og kom frem til at det var noe man må åpne via nett o.s.v? Er det fysiske porter på ruteren?

 

Ja, en av de 4 fysiske switchportene bak på routeren.... Som sagt, så må du finne ut av hva slags utstyr utleier har nå... Ikke alle hjemmeroutere støtter VLAN konfig...

 

 

Ja, jeg skal inn en tur til utleier en av de nærmeste dagene, så da får jeg se hva slags oppsett de har. Satser på at det går greit. Takk for svar sålenge!

Lenke til kommentar

Hvis de mot all formodning skulle ha en Asus router, så er det som sagt ikke noe problem å gjøre om TV uttaket til vanlig nettport...

 

Men ja, finn ut hva de har, betegnelse på utstyr, ikke bare "ja de har en hvit router kjøpt på Elkjøp. Funker det el?". Det funker nemlig IKKE! :p Og hvordan ting er koblet opp/sammen... Så kan vi ta det derfra.....

Lenke til kommentar

Prøv å gå inn på router.asus.com

 

Om du får spørsmål om brukernavn og passord har de Asus-router.

 

Hvis ikke bruker han sannsynligvis den ene internettutgangen på hjemmesentralen selv (de fleste litt eldre har stasjonær PC), men du kan jo se.

 

Hvis utleier kun har Zyxel er det ikke rart at det trådløse nettet ditt er dårlig. Jeg har hjemmesentralen i boden, og har svært dårlig dekning i stuen (bad med filser i mellom), og må ha sentralen i en spesiell posisjon for å få signal der. På terrassen utenfor stuen er det ingen dekning. Kjøpte ASUS de har gjennom Komplett. Nå har jeg 4-5 av 5 i dekning i stuen, og 1-2 på terrassen. Nå kan jeg hvertfall surfe uten å falle ut av nettet hele tiden. Hvis du har råd kan du jo spandere dette på utleier/spørre om dere skal betale 500 hver.

Endret av Brulejus
Lenke til kommentar

Hvis de mot all formodning skulle ha en Asus router, så er det som sagt ikke noe problem å gjøre om TV uttaket til vanlig nettport...

 

Men ja, finn ut hva de har, betegnelse på utstyr, ikke bare "ja de har en hvit router kjøpt på Elkjøp. Funker det el?". Det funker nemlig IKKE! :p Og hvordan ting er koblet opp/sammen... Så kan vi ta det derfra.....

 

 

Okei.

Og neida, jeg har heldigvis litt mer peiling enn som så. Så jeg kommer nok tilbake med navn og eventuelt bilder av opplegget til utleier.

 

Prøv å gå inn på router.asus.com

 

Om du får spørsmål om brukernavn og passord har de Asus-router.

 

Hvis ikke bruker han sannsynligvis den ene internettutgangen på hjemmesentralen selv (de fleste litt eldre har stasjonær PC), men du kan jo se.

 

Hvis utleier kun har Zyxel er det ikke rart at det trådløse nettet ditt er dårlig. Jeg har hjemmesentralen i boden, og har svært dårlig dekning i stuen (bad med filser i mellom), og må ha sentralen i en spesiell posisjon for å få signal der. På terrassen utenfor stuen er det ingen dekning. Kjøpte ASUS de har gjennom Komplett. Nå har jeg 4-5 av 5 i dekning i stuen, og 1-2 på terrassen. Nå kan jeg hvertfall surfe uten å falle ut av nettet hele tiden. Hvis du har råd kan du jo spandere dette på utleier/spørre om dere skal betale 500 hver.

 

Jeg fikk ikke opp noe spørsmål om brukernavn eller passord ved å gå inn på router.asus.com, jeg ble bare videresendt til forsiden, altså asus.com.

 

"Hvis ikke bruker han sannsynligvis den ene internettutgangen på hjemmesentralen selv (de fleste litt eldre har stasjonær PC), men du kan jo se."

 

De er ikke akkurat eldre de som leier ut, de er vel i 30-årene tenker jeg, med tenåringer i huset.

 

Så hvis jeg går ut ifra at de kun bruker Zyxel og/eller eventuelt har koblet til en ekstra ruter på den, så bør det vel fortsatt kunne gå an for meg å koble om kabelen "min", fra TV på hjemmesentralen og over på enten Internett-porten på hjemmesentralen eller en Internett-port på den ekstra ruteren?

Endret av Edderkopp
Lenke til kommentar

Så hvis jeg går ut ifra at de kun bruker Zyxel og/eller eventuelt har koblet til en ekstra ruter på den, så bør det vel fortsatt kunne gå an for meg å koble om kabelen "min", fra TV på hjemmesentralen og over på enten Internett-porten på hjemmesentralen eller en Internett-port på den ekstra ruteren?

Helt riktig. Og siden det kun er én internettutgang på hjemmesentralen har veldig mange kjøpt en switch som plugges til internettutgangen, slik at de får flere utganger til internett. Dette gjøres helt uten tap.
Lenke til kommentar

 

Så hvis jeg går ut ifra at de kun bruker Zyxel og/eller eventuelt har koblet til en ekstra ruter på den, så bør det vel fortsatt kunne gå an for meg å koble om kabelen "min", fra TV på hjemmesentralen og over på enten Internett-porten på hjemmesentralen eller en Internett-port på den ekstra ruteren?

Helt riktig. Og siden det kun er én internettutgang på hjemmesentralen har veldig mange kjøpt en switch som plugges til internettutgangen, slik at de får flere utganger til internett. Dette gjøres helt uten tap.

 

 

Ok. Tusen takk for info!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...