Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

overtenking, bare meg?


Slettetkont0

Anbefalte innlegg

Usikker hvor jeg skulle plassere denne tråden men satser jeg traff riktig.

 

Jeg overtenker mye, bare meg?

Ikke litt, men mye. Av alt.

Jeg overtenker om alt mellom himmwl og jord, 20-24 timer i døgnet, fra jeg står opp til jeg legger meg.

 

Er det noen som sier jeg har lagt på meg kan jeg finne på å tenke om dette er sant i flere uker. Har jeg virkelig det? Hvor? Jeg ser det ikke, vent..har jeg? Hver dag.

 

Mister jeg en brus på et tilfeldig menneske i byen kan jeg tenke på dette i ettertid i flere uker. Trafg jeg personen med brusen? Håper ikke klærne hans ble ødelagt.. Tenk om de ble det. Tenkingen går fra å ha sølt litt brus på en person hvor det sikkert gikk greit, til å tenke..Ånei, hva om personen nå er innlagt pga han ikke tålte brus? Hva om han er alvorlig syk.. Overtenking delux.

 

Snakker jeg med kjæresten min en dag på nettet og vi skal si hade. Jeg sier jeg elsker han og han sier det ikke tilbake den ene timen begynner jeg å tenke. Elsker han meg ikke lengrw, hva har jeg gjort galt, jeg tror han bare glemte å si det...men hva vis han ikke elsker meg..

 

Det kan også være slike ting som at jeg er med ei venninne i byen, hun sier: Oi gutten der var kjekk, ikke sant? Eller, han hadde fine øyne. Så sier jeg joda, så kan jeg tenke i ettertid. Ånei, jeg har kjæreste.. Hvorfor sa jeg det.. Er jeg utro nå fordi jeg kom med en ren positiv kommentar? Selv om jeg er hundre prosent trofast og alt det der, og elsker kjæresten min..Overtenking igjen.

 

Jeg tenker hele tiden: hva om? Hva hvis? Men tenk om? Osv osv. Det er slike små ting jeg overtenker med. Det er jo unødvendig men jeg kan ikke noe får det. Blitt værre med tiden, og tidligere slapp jeg alt dette.

Nå er det slitsomt å tenke 24/7 på de samme greiene.

 

Flere som har det slik?

Hva kan jeg gjøre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Å tenke på ting som ikke skjer er uproduktivt, lev heller i nuet. Jeg tenker nærmest aldri, jeg bare gjør ting hele tiden.

 

Så, gi litt faen, spesielt i andre.

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Nå kan det hende jeg høres ut som en dårlig TV-reklame her, men for min del ble problemet med overtenking og -analysering langt, langt bedre av å lese Eckhart Tolles The Power of Now; en kort liten pocketbok som forsøker å lære deg til å unngå å la fortiden og fremtiden styre deg, og heller leve i nuet, som doge nevner over her.

 

Det begynner å bli en stund siden jeg leste den så jeg husker ikke detaljene stort mer nøyaktig enn det, men om du har en hundrelapp til overs kan jeg uansett anbefale å ta en kikk på boka.

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen, men var mer ekstremt før (som i ditt tilfelle).

 

Du må rett og slett bare slå deg til ro med tanken at du ikke mener noe vondt, og hvis noen kommenterer det så sier du det som det er. Og de bekymringene du lager deg er ikke verdt å gå rundt å kverne på. Som de andre sier, det kan være nyttig å lære deg å gi litt faen. Jeg sier ikke du skal bli en ufølsom, kald person, men at du heller bare lever uten å tenke over alt hele tiden.

 

Gi det tid, prøv å slappe av, ikke stress deg opp. De bekymringene dine er for det meste grunnløse. :)

Lenke til kommentar

Er også en person som blir lett påvirket og har mange tanker i huet. Kan drive og tenke på ting hele dagen. I det siste har det vært mye negativt, så har prøvd å få dem ned i "deppe-dagboken" min. Hjelper å skrive ut og tømme hodet for tanker.

 

Kanskje det kan være en ide for deg også, TS?

Lenke til kommentar

En venn av meg slet med dette over lengere tid, og det endte med et kort opphold på en psykiatrisk institutt. Ved hjelp av medisiner og psykolog har han blitt mye bedre.

 

Så kontakt en psykolog og fortell om tankegangene dine. Det er mye som kan løses på den måten. Medisin er siste utvei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...