Gå til innhold

Den store Nexus 6-tråden


  

116 stemmer

  1. 1. Har du kjøpt Nexus 6?

    • Ja
      46
    • Nei
      40


Anbefalte innlegg

Her slår Google virkelig på stortromma, her har vi altså en Nexus-telefon som egentlig er fult på høyde med alt annet på markedet fra A til Å, og endelig med flott design og byggekvalitet, ja egentlig alt en kan ønske seg? Eneste negative må være at den kun kommer i jumboutgave, er litt synd at de i det minste kunne hatt en som var type 4,7-5,0" i tillegg til dette monsteret som nok blir for stort for veldig mange.

 

Den som må lide mest av denne lanseringer er vel Samsung, da denne ser ut til å kunne kline til med tilsvarende spesifikasjoner over hele fjøla, til og med en 2560x1440 AMOLED (ikke pentile?), rapid charge og hele pakka. Og du har fordelen av å ha Android 5 / L / Lollipop flere måneder for du vil se det til Note 4, og du får kontinuerlige oppdateringer direkte fra Google.

 

Det eneste Note 4 har over denne blir vel mer eller mindre kun S-Pen og TouchWiz og sistnevnte er vel ikke alle som ser på som noen utpreget positiv ting.

 

 

 

Er jo veldig mange som likte Nexus 5 veldig godt, og det var utvilsomt en god telefon for pengene men noen "toppmodell" var den aldri, designet og kvalitetfølelse var litt "meh", fargemetningen osv på skjermen var litt "meh" og kameraet var litt "meh" og batteriet var litt "meh". Her tar de jo det som kanskje var den beste Androidtelefonen på markedet (Moto X 2014) og gjør den enda bedre, men det merkes jo også på prisen, men sånn må det jo nesten bare bli. Spørsmålet blir vel tilgang i Norge, til nå så har jo ikke akkurat Motorola vært spesielt lett å få tak i.

Er ikke Motorola som står for tilgjengeligheten, det er Google. Bør altså være tilgjengelig for forhåndskjøp i slutten av oktober via norske Google Play.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste Note 4 har over denne blir vel mer eller mindre kun S-Pen og TouchWiz og sistnevnte er vel ikke alle som ser på som noen utpreget positiv ting.

 

Tja, Note 4 har støtte for Micro SD og har utskiftbart batteri. I tillegg er antagelig Note 4 bedre tilpasset for storskjermbruk, etter utvikling gjennom 4 generasjoner med note.

 

Det viktigste fortrinnet for Nexus er ren Android. Synd den ikke er vanntett, da ville jeg antagelig valgt den istedet for Note 4.

Endret av euphoria.
Lenke til kommentar

 

 

Det eneste Note 4 har over denne blir vel mer eller mindre kun S-Pen og TouchWiz og sistnevnte er vel ikke alle som ser på som noen utpreget positiv ting.

Tja, Note 4 har støtte for Micro SD og har utskiftbart batteri. I tillegg er antagelig Note 4 bedre tilpasset for storskjermbruk, etter utvikling gjennom 4 generasjoner med note.

 

Det viktigste fortrinnet for Nexus er ren Android. Synd den ikke er vanntett, da ville jeg antagelig valgt den istedet for Note 4.

Den er ikke vanntett, men den er water-resistant så tåler å brukes i regn og bli sølt på.

Lenke til kommentar

 

 

Det eneste Note 4 har over denne blir vel mer eller mindre kun S-Pen og TouchWiz og sistnevnte er vel ikke alle som ser på som noen utpreget positiv ting.

Tja, Note 4 har støtte for Micro SD og har utskiftbart batteri. I tillegg er antagelig Note 4 bedre tilpasset for storskjermbruk, etter utvikling gjennom 4 generasjoner med note.

 

Det viktigste fortrinnet for Nexus er ren Android. Synd den ikke er vanntett, da ville jeg antagelig valgt den istedet for Note 4.

Den er ikke vanntett, men den er water-resistant så tåler å brukes i regn og bli sølt på.

 

 

 

Og hvis du ender opp med fuktskade etter bruk i regnvær, hvordan går du frem for å få dette dekket av garanti / reklamasjon? Hvordan skal du som forbruker klare å bevise at den er brukt i regnvær som skal være "innafor" og ikke tatt en tur ned i doskåla for eksempel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste Note 4 har over denne blir vel mer eller mindre kun S-Pen og TouchWiz og sistnevnte er vel ikke alle som ser på som noen utpreget positiv ting.

 

Hvor godt tilpasset større telefoner er stock Android? Grunnet jobb er ikke Android et alternativ, men det virker som om Samsung i det minste har forsøkt å tilpasse funksjonene til skjermstørrelsen, og mange peker på at telefonen derfor er mer produktiv enn eks. iPhone 6 plus, som i hovedsak fungerer akkurat som mindre iPhones. Er det tilfelle også med Android 5.0 ?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det eneste Note 4 har over denne blir vel mer eller mindre kun S-Pen og TouchWiz og sistnevnte er vel ikke alle som ser på som noen utpreget positiv ting.

Tja, Note 4 har støtte for Micro SD og har utskiftbart batteri. I tillegg er antagelig Note 4 bedre tilpasset for storskjermbruk, etter utvikling gjennom 4 generasjoner med note.

 

Det viktigste fortrinnet for Nexus er ren Android. Synd den ikke er vanntett, da ville jeg antagelig valgt den istedet for Note 4.

Den er ikke vanntett, men den er water-resistant så tåler å brukes i regn og bli sølt på.

 

Og hvis du ender opp med fuktskade etter bruk i regnvær, hvordan går du frem for å få dette dekket av garanti / reklamasjon? Hvordan skal du som forbruker klare å bevise at den er brukt i regnvær som skal være "innafor" og ikke tatt en tur ned i doskåla for eksempel?

Hvis du ender opp med fuktskade så har du antagelig ikke fulgt brukermanualen. Det står nok der at den ikke må utsettes for fukt. Hvis jeg kjøper Nexus 6 så kommer jeg nok til å bruke den i regn. Blir den defekt av det er det min egen feil. Folk som ikke leser brukermanualen har jeg ingen respekt for. Du kan si det er ganske idiotisk å kalle den water resistant når ingenting er sertifisert, men Sony tlf skal i teorien ikke tåle saltvann feks. Men skyller du av de i ferskvann etter bruk så går det greit i praksis som regel.

Lenke til kommentar

 

Det eneste Note 4 har over denne blir vel mer eller mindre kun S-Pen og TouchWiz og sistnevnte er vel ikke alle som ser på som noen utpreget positiv ting.

 

Hvor godt tilpasset større telefoner er stock Android? Grunnet jobb er ikke Android et alternativ, men det virker som om Samsung i det minste har forsøkt å tilpasse funksjonene til skjermstørrelsen, og mange peker på at telefonen derfor er mer produktiv enn eks. iPhone 6 plus, som i hovedsak fungerer akkurat som mindre iPhones. Er det tilfelle også med Android 5.0 ?

 

 

 

Har null kjennskap eller erfaring med Android L / 5 / Lollipop så her kan jeg ikke si noe som helst, men regner med at når Google selv lanserer et referanse produkt ala Nexus 6 på 5,9" så må de vel ha noen planer om optimalisert mot såpass stor skjerm?

 

Apple har jo så absolutt begynt å legge opp for bruk av iPhone 6 Plus sin store skjerm, hvorav de legger opp til at du skal få iPad lignende funksjonalitet i landskapmodus blant annet. De har ikke kommet så fryktelig langt på vei enda, men det er tydelig at Apple har planer om å differensiere iPhone 6 Plus fra de andre med tanke på den store skjermen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... mer produktiv enn eks. iPhone 6 plus, som i hovedsak fungerer akkurat som mindre iPhones. Er det tilfelle også med Android 5.0 ?

Hvor mye mobilen kan tegne på skjermen er avhengig av oppløsningen, ikke størrelsen på skjermen. iPhone 6+ har lav oppløsning mhht. størrelsen og blir derfor egentlig bare fin for folk som ser dårlig (større pixsler, men ikke mer innhold).
Lenke til kommentar

 

... mer produktiv enn eks. iPhone 6 plus, som i hovedsak fungerer akkurat som mindre iPhones. Er det tilfelle også med Android 5.0 ?

Hvor mye mobilen kan tegne på skjermen er avhengig av oppløsningen, ikke størrelsen på skjermen. iPhone 6+ har lav oppløsning mhht. størrelsen og blir derfor egentlig bare fin for folk som ser dårlig (større pixsler, men ikke mer innhold).

 

Det er vel ikke helt riktig tenkt. Ingen telefoner kjører jo UI-elementene i "native" resolution. Følgende forklarer hvordan dette fungerer i iOS:

 

http://www.paintcodeapp.com/news/iphone-6-screens-demystified

 

Noen som vet tilsvarende for Android? Altså oppløsning i Density-independent pixels (dp) for store telefoner 5,5"+, som Nexus 6? Så vidt jeg forstår er det dp som er relevant når man snakker om hva man får plass til på skjermen, ikke oppløsning i seg selv.

 

http://developer.android.com/guide/practices/screens_support.html

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Hvor mye mobilen kan tegne på skjermen er avhengig av oppløsningen, ikke størrelsen på skjermen. iPhone 6+ har lav oppløsning mhht. størrelsen og blir derfor egentlig bare fin for folk som ser dårlig (større pixsler, men ikke mer innhold).

Det er vel ikke helt riktig tenkt. Ingen telefoner kjører jo UI-elementene i "native" resolution.

 

Det jeg skriver er riktig, men ikke hele sannheten. Nå skjermen blir større kan det naturligvis være fornuftig å gjøre ting "designmessig" noe anderledes enn på en fysisk mindre skjerm. Men dersom oppløsningen er den samme (som en mindre skjerm) får man antagelig ikke plass til så mye mer selv om skjermen er større (uten å gå på bekostning av skarphet).

 

Dette er naturligvis noe avhengig av om oppløsingen er så lav at den får betydning i det hele tatt. Har du en 4" og 8" hvor begge har oppløsning på 1090000x1920000 vil naturligvis skjermstørrelsen ha vesentlig mer å si for app- designet enn hva oppløsningen har...

Lenke til kommentar

iPhone 6+ har lav oppløsning mhht. størrelsen og blir derfor egentlig bare fin for folk som ser dårlig (større pixsler, men ikke mer innhold).

Lukter Apple hat i lange baner. 1080x1920 er absolutt ikke lav oppløsning. Var senest å så på 6+ i går, og om jeg så må si det selv: så ser ikke jeg spesielt dårlig, og både telefonen og skjermen var nydelig å se på! ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Lukter Apple hat i lange baner. 1080x1920 er absolutt ikke lav oppløsning.

Ups.. my bad, jeg fikk det for meg at det var 1334×750 på både 6 & 6+. Hjernefeil, beklager det der.
Lenke til kommentar

Jeg vurder denne, note4 og huawei accent 7 .

Har pdd note 3 og synes størrelsen er perfekt så det blir spennende å se tester av denne.

Note 4 scorer høyt på de testene jeg har lest og s pen bruker jeg bare mer og mer, problemet med denne er glippen mellom skjermen og chassiet som mest sannsynlig vil fungere som en støv og smuss samler.

Eller er jo både kamera og batteritiden i topp klasse.

Huawien har jo ett enestående batteri og er en bunnsolid bygget telefon i metall men kameraet når ikke helt opp.

Nexus 6 kjører android L og vi vil få oppdateringer direkte fra google.

Størrelsen er litt større enn note3 som jeg synes er helt perfekt så det går nok bra og siden kameraet er fra sony blir det spennende å lese tester av denne.

Lenke til kommentar

"problemet med denne er glippen mellom skjermen og chassiet som mest sannsynlig vil fungere som en støv og smuss samler."

 

Nå skal det sies at s4 og s5 også har glippen, og at det ikke har vært et stort problem for de modellene ift støv osv, såvidt jeg vet.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Jeg må si at hvis ikke Motorola får vind i seila etter lanseringen av Nexus6 skjønner jeg ingenting. Griselekker telefon, spesielt baksida. Skulle jeg hatt ny telefon og kjøpt Android hadde jeg ikke vært litt i tvil engang. Ingen andre Androids som jeg vet om er i nærheten av å gi meg lik siklefaktor. Heldigvis har jeg nylig kjøpt en annen sekser :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...