Gå til innhold

Nye sprell for Might & Magic-seriens helter


Anbefalte innlegg

 

.

+ Bedre grafikk. H3 er nostalgisk, men forferdelig å spille på høy oppløsing.

 

 

Er du på bærtur? HOMM 2 og HOMM 3 er fortsatt noen av de flotteste fantasy spillene jeg vet om, mens HOMM 5 ser helt forferdelig ut. Grafikk er MYE mer en antall pixler og polygoner. Nummer to og tre (med hver sin helt forskjellige stil) drar deg inn i fantastiske eventyrverdener. Nummer 5 gir meg bare lyst til å spy. Faktisk så er jo gameplayet i nummer 5 ganske så bra, men dessverre så er spillet så frastøtende at det ikke er gøy å spille. (Et viktig unntak er byene som var flott lagd.)

 

HOMM 5 og 6 er stygge eksempler på at mange av de som lager 3d modeller til fantasy spill i dag ikke har særlig større horisont enn World of Warcraft (for å sette det litt på spissen).

 

Det jeg mener med "grafikk" i denne sammenhengen er det tekniske; at det skalerer bra på høye oppløsninger, har god utjevning osv. Synet har ikke blitt bedre med årene, så jeg zoomer ofte en del inn, og da er det kjekt at det ikke ser ut som et lappeteppe. Når det gjelder den grafiske stilen og design, så er jeg enig i at 2D-spillene er overlegne. Likevel klarer jeg ikke å bli oppslukt på samme måte som før, når jeg spiller H3 på en 1920x1200 monitor. "Kunstverket" er dessverre ikke laget for det utstyret...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

.

+ Bedre grafikk. H3 er nostalgisk, men forferdelig å spille på høy oppløsing.

 

 

Er du på bærtur? HOMM 2 og HOMM 3 er fortsatt noen av de flotteste fantasy spillene jeg vet om, mens HOMM 5 ser helt forferdelig ut. Grafikk er MYE mer en antall pixler og polygoner. Nummer to og tre (med hver sin helt forskjellige stil) drar deg inn i fantastiske eventyrverdener. Nummer 5 gir meg bare lyst til å spy. Faktisk så er jo gameplayet i nummer 5 ganske så bra, men dessverre så er spillet så frastøtende at det ikke er gøy å spille. (Et viktig unntak er byene som var flott lagd.)

 

HOMM 5 og 6 er stygge eksempler på at mange av de som lager 3d modeller til fantasy spill i dag ikke har særlig større horisont enn World of Warcraft (for å sette det litt på spissen).

Det jeg mener med "grafikk" i denne sammenhengen er det tekniske; at det skalerer bra på høye oppløsninger, har god utjevning osv. Synet har ikke blitt bedre med årene, så jeg zoomer ofte en del inn, og da er det kjekt at det ikke ser ut som et lappeteppe. Når det gjelder den grafiske stilen og design, så er jeg enig i at 2D-spillene er overlegne. Likevel klarer jeg ikke å bli oppslukt på samme måte som før, når jeg spiller H3 på en 1920x1200 monitor. "Kunstverket" er dessverre ikke laget for det utstyret...
Ok. Da er vi ikke så uenige allikevel, men vektlegger ting litt ulikt :-)

Jeg er enig i at spill ifra CRT skjermenes dager så litt bedre ut på slike, men det er fort noe jeg ikke legger merke til når jeg er holder på og spille. Og lav oppløsnings spill på høy oppløsnings skjerm er ikke noe problem for meg. Men det er jo viktig å passe på at proporsjonene er riktige, dvs at ikke bildet blir dratt ut i bredden for å fylle hele bildet, men det regner jeg meg du er klar over.

 

Det som er veldig dumt med 3D grafikk kontra 2D grafikk (eller "gamle dager" kontra idag) (HOMM3 er jo faktisk 3D grafikk gjort om til 2D) er at så mange av spillene ser så like ut. Spesielt moderne fantasy spill er veldig like hverandre og den dominerende stilen er dessverre World of Warcraft, noe som jeg misliker siden jeg ikke kan utså den stilen.

Endret av Gother-Bit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...