Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Døråpning med fjernet karm - hvordan gjøre det fint?


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å pusse opp leiligheten min, og inn til stuen kommer jeg aldri til å sette tilbake døra, så jeg fjernet like gjerne hele dørkarmen.

 

Spørsmålet nå er hva jeg skal gjøre med åpningen jeg har laget. Jeg skal altså ha en åpning der, men må lage til en glattkant eller lignende.

 

På stuesiden er jeg avhengig av dørkarm, da jeg trenger noe å legge kabel mot, ned langs åpningen (er elektriker).

 

Har noen tips?

 

Se vedlagte bilder for hvordan det ser ut nå.

Upusset teglstein er overflaten jeg har å jobbe med.

 

Ønsker egentlig å få det til å gå så i ett med eksisterende vegg som mulig.

 

Mvh. Knut

 

post-38897-0-92871000-1407865116_thumb.jpgpost-38897-0-26029500-1407865118_thumb.jpgpost-38897-0-04211800-1407865120_thumb.jpg

Endret av knutfh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legge kabel sjult når du først holder på?

 

Det jeg gjorde var å mure opp med leca-blokker.

Puss på utsiden og pusse det evt tapet eller ferdigmalte plater på utsiden.

 

I stua har noen hatt samme problem med kabel og bare lagt list ned uten dør.

 

alternativet er jo å sette opp et reisverk på begge sider og skru på plater, evt med isolasjon for lyd.

Valgte leca hos meg da det passet ganske bra med tanke på tykkelsen på veggen.

Endret av War
Lenke til kommentar

@War: Jeg ser at jeg var litt utydelig i innlegget mitt. Har skrevet om litt nå. Jeg vil gjerne beholde åpningen, men kommer ikke til å sette inn noen dør. Så tok bort dørkarmene for å få det litt luftigere.

 

Tok litt tid før jeg skjønte hva du mente med Leca, men når jeg leste innlegget mitt igjen skjønner jeg godt at du foreslo Leca eller reisverk. Takk for innspill!

Lenke til kommentar

Hva med hobbyplate alle 3 flatene og list inntil som listene på en dør?

 

Blir vel fort slik evt bare ha på puss og pusse det fint ned i ettertid.

 

Skal hele gulvet legges nytt og gjennom åpningen i en del?

Hobbyplate var en av muligheten jeg så for meg. Gulvet i stuen er nytt, så gulvet i gangen skal legges inntil det i stuen, med en enkel list over for å dekke glipen.

 

 

Hobbyplater saget i passe bredde, festet med lister rundt åpningen blir enkelt og bra. Har fjernet flere dører selv, og satt tilsvarende i åpningene.

Høres bra ut! Fester du hobbyplatene direkte i veggen på noen måte, eller lar du listene holde dem fast?

Endret av knutfh
Lenke til kommentar

Legge opp lister rundt døren på ene siden for å skjule kabler høres bare ut som latskap.

Fres heller inn spor til kabler (helst store nok til et rør kablen kan ligge i, og deretter enten skjær til gipsplater og gjør litt sparkling, eller murpuss og så sparkling hvor det ikke er mur.

Setter pris på din mening, men det er ikke snakk om latskap, ei heller skjuling av kabler. I en ideell verden ville jeg også slisset spor til kablene i hele leiligheten, men veggene skal brukes som de er.

 

Hensikten med karm er å ha noe å legge kabelen inntil, så jeg slipper å ha 3x2,5mm2 ned langs veggen like ved åpningen. Når jeg først skal ha åpen installasjon, foretrekker jeg å ha noe å legge kabelen mot. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...