Gå til innhold

Beste lønn uten utdannelse?


lurerlurer

Anbefalte innlegg

Snodog, de i steria og evry fra klassen min fikk i fjor august med bachelor 410-420 og alle synes de var heldige med den lønnen som bachelor.

 

Kona jobber som lektor med opprykk i fylkeskommunen med master og ped og har etter 4 år 480ish.

 

Privat og offentlig hadde sånn 30% forskjeller, den siste tiden er det opp i 7-10% innen for it i byene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdanningen er 3 år mot 4 år som adjunkt, så det argumentet holder ikke mye vann. Hvis du tar 7 år skole for å bli lærer, så skal du stryke på en del eksamener.

 

Dette kommer vell an på hvor mange fag man ønsker å være lærer i?

 

Forøvrig synes jeg det er feil vinkling. Om en studerer 20 år innenfor ett felt som ikke skaper noe eller bringer noen inntekt osv kan man ikke forvente å tjene godt.

 

EDIT: Mener dog at lærere fortjener god lønn, don't get me wrong ;)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Har jobbet i barnehage og der er det max 140kr i timen uten et eneste tillegg. Og om du er flink til å stå på der så er det MYE og gjøre. Du har egentlig noe og gjøre 24 7 å blir utrolig sliten i hue. Så at det yrket er så dårlig betalt fatter jeg ikke.. Men når det er sagt så er det mange som jobber i en barnehage som sitter på ræva mesteparten av tiden og ser på barnleke. Når dem er ute så setter dem seg ned på en benk alle sammen og skravler så at dem får 140kr i timen.. det skjønner jeg :D

Lenke til kommentar

En master er 5 år. så skal man ha ped og før dette ex.fac ol.

Snakker da 6,5 år iallefall før man kan sette sin fot i en skolegård.

 

Hvis man vil undervise på vgs+

 

Lager i elektrobutikkene som timesbetalt deltid er vel 148,50 eller noe nå i trondheim iallefall.

Lenke til kommentar

En master er 5 år. så skal man ha ped og før dette ex.fac ol.

Snakker da 6,5 år iallefall før man kan sette sin fot i en skolegård.

 

Hvis man vil undervise på vgs+

 

Lager i elektrobutikkene som timesbetalt deltid er vel 148,50 eller noe nå i trondheim iallefall.

 

What, min mor er ajunkt med opprykk eller hva det heter. Dette tok hun på 4 år på HSH. Jobbet som engelsk lærer m.m. i mange år på vidergående etter dette.

Lenke til kommentar

Ny standard i dag, så mange med master at de uten knapt får jobb i de store byene.

Ped tar et år nå etter masteren.

 

De som ikke gikk skole har da tjenet 2,5 millioner første arbeidsdagen til en masterlektor.

Lektoren har også 300-400K i lånekassagjeld.

 

Med 3 millioner bak og det skal lønne seg må man nesten tjene litt mer.

 

Kona er også lektor med opprykk da hu har norsk, engelsk og tysk. Dvs opprykk grunnet det ene ekstra faget.

Noe som også var grunnen til at hu fikk de siste 2 jobbene.

 

 

Ser at det er de med bachelor som klager mest på lønn, ser at det lå på ca 330.000 i 2010 og er mer opp i 375-400 nå , så om lønnen med bachelor er lav så stiger den iallefall med lønnsveksten og er ikke så ille.

 

Kan tjene like bra idag med 3 år på skolen som de med master tjente i den perioden man begynnte på studidet sitt.

 

De største forskjellene vil være ansinitet, kona vil hvert 4 år gå opp i lønn utover lønnsveksten og lokale forhandlinger.

Lenke til kommentar

Hvis man vil på ungdomsskolen mener jeg.

Hadde aldri fått jobb i Trondheim uten master, vet om ei som tok master og ped med sånn B-C i snitt og hu er vikar i roan,harstad og nå molde.

Kommer seg ikke inn i byen.

Kona har samme med A i snitt og fikk begge jobbene hu søkte på.

 

Uten master kan man bare glemme å søke , når så mange har.

Iallefall fra nå med kunnskapsløfte og alt den fokusen.

Lenke til kommentar

Hvis man vil på ungdomsskolen mener jeg.

Hadde aldri fått jobb i Trondheim uten master, vet om ei som tok master og ped med sånn B-C i snitt og hu er vikar i roan,harstad og nå molde.

Kommer seg ikke inn i byen.

Kona har samme med A i snitt og fikk begge jobbene hu søkte på.

 

Uten master kan man bare glemme å søke , når så mange har.

Iallefall fra nå med kunnskapsløfte og alt den fokusen.

Gjetting fra min side, men lærerlønnen er vel ganske lik overalt i landet? Samtidig det er mye billigere å bo på mindre steder, så effektivt sett får man bedre råd. I stedet for å kjøpe seg et rekkehus i Oslo til 6mill, så kjøper man seg et fint hus til 2,5mill i et lite tettsted. Slipper å sitte fast i rushtrafikken eller vente på smekkfulle busser. Slipper å bli frastjålet halve sykkelen mens du sitter på jobb eller få vinduet på bilen knust fordi en rusmisbruker tror han kan få noe for de brente cd-ene du har i bilen...

 

Kjedelig med vikariater, og å måtte flytte rundt for å få jobb da. Det er ganske vanlig å bli tilbudt jobb etter å ha vært i et vikariat, eller ihvertfall stille veldig sterkt hvis en jobb blir utlyst, ihvertfall hvis man er kompetent...

 

On topic: Ingeniørutdannelse (3-årig bachelor) er vel en av de utdannelsene som gir deg en relativt spennende jobb, godt betalt, osv. Du kan også bygge på til siv-ing/master. Evt, så er vel lagerjobb det enkleste å få greit betalt for. Evt som nevnt over, bli maskinfører e.l., har også inntrykk av at det kan være godt betalt (500k+).

Lenke til kommentar

Jeg snakket med en person (dette var på fest, så jeg har definitivt ingen kilder å henvise til), men han fortalte at han arbeidet med nedvasking av leiligheter og flytting (les: bæring). Han arbeidet i et lite selskap hvor han sa de jobba bånn gass hele dagen, så han var topptrent uten noengang å gå på gym, som han sa selv. Hehe. Han kvantifiserte ikke lønna i form av årslønn, men han sa han arbeida 5-10 dager i måneden på det beste og nøt lønna de resterende dagene. Jeg ble fascinert, men igjen, dette var på fest, så han kan ha smørt på kraftig.

 

Jeg føyer meg til de som sier at du bør ta utdanning, men selv ble jeg utrolig overrasket over at det var såpass bra inntjeningspotensial i flyttebransjen (som ikke krever et gram utdanning). Poenget mitt blir vel at kroppsarbeid og "drittjobber" kan gi gode timespriser hvis du orker å gi gass når du er på arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...