Gå til innhold

Hvordan vet man hva som er riktige drivere til pcen?


Anbefalte innlegg

Ofte når jeg skal formatere en datamaskin og legge inn OS så mangler datamaskinen en hel bunch med drivere, og det er ikke alltid like enkelt å finne ut hvilke drivere som er de riktige eller nødvendige.

 

Den viktigste og kanskje mest irriterende driveren som ofte mangler er den for det trådløse nettverket.

 

Akkurat nå skal jeg ha tak i den riktige driveren til en Lenovo Thinkpad Edge 13 laptop. Når jeg går inn på hjemmesiden deres og søker etter drivere for windows 7 64bit så får jeg opp en rekke alternativer.

http://support.lenovo.com/no/nn/products/laptops-and-netbooks/thinkpad-edge-laptops/thinkpad-edge-13

 

Hvordan vet jeg hvilken som er den riktige?

 

Skal jeg prøve og feile meg gjennom hele listen inntil jeg finner den riktige Det kan ofte ta timer og være noe frustrerende.

 

Er det en bedre metode?

 

 

Et alternativ som bruker å fungere er å koble direkte i med en LAN kabel slik at windows selv søker opp og installerer nødvendige drivere. Men så er det de gangene jeg ikke har det alternativet. f.eks. når det bare er en trådløs tilkobling tilgjengelig eller når pcen mangler inngang for lan kabel.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier meg ikke så mye.

 

Hvor finner jeg den? Og hva gjør den?

 

På de fleste laptoper har du muligheten til å trykke en tast ved oppstart av datamaskinen for å starte pc-leverandørens recovery program som ligger på en skjult partisjon på harddisken.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

modellen kommer kanskje med forskjellige wlan kort, eller kanskje den heter noe mer en Edge 13 `?

 

tror det er denne du skal ha http://support.lenovo.com/no/nn/products/laptops-and-netbooks/thinkpad-edge-laptops/thinkpad-edge-13/downloads/DS000675

Prøvde driveren i linken din og den funket ikke.

 

Etter mye googling fant jeg den riktige driveren, men ikke hos lenovo.

 

 

Sier meg ikke så mye.

 

Hvor finner jeg den? Og hva gjør den?

 

På de fleste laptoper har du muligheten til å trykke en tast ved oppstart av datamaskinen for å starte pc-leverandørens recovery program som ligger på en skjult partisjon på harddisken.

 

 

Var ikke klar over dette, da får jeg forsøke å gjøre det neste gang hvis mulig. Men i dette tilfellet så hadde jeg byttet hardisken med en ssd i håp om å gjøre en gammel pc brukbar igjen.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Vanligvis ødelegger man muligheten til å starte pc'en til recovery modus når man installerer windows på vanlig måte. I ditt tilfelle ligger recoverypartisjonen sannsynligvis fremdeles på den gamle harddisken og virker så sant du ikke formaterer noen partisjoner eller gjør andre endringer som medfører at det ikke lenger virker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et tips er å ta skjermbilde av Enhetsbehandling (Device Manager) eller skrive ned før man skal re-installere Windows.

 

Et annet tips er å google PCI Vendor. DinSide Data har en artikkel om emnet.

 

Et tredje tips er å bruke et program som automatisk finner riktig driver, men det forutsetter jo at maskina allerede er på nett. Dessuten er det mange useriøse programmer. Driver Magician har jeg brukt i et par år, blir ofte gitt bort på denne siden: giveawayoftheday.com.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...