Gå til innhold

Hvordan legge opp trådløst nettverk i stor leilighet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en større leilighet over 1. etg (ca 170kvm). jeg har i dag Get II boks, og en Netgear extender. Dette er en løsning jeg føler fungerer sånn 70%.

 

Problemer med dagens løsning:

- Netgear extenderen gir bare dekning til ett ytterligere rom (ingen dekning eller dårlig dekning på 2-3 av rommene i ytterkant av leiligheten, samt terassene)

- Får to separate nettverk (eg. MittNettverk og MittNettverk_EXT - ikke samme SSID)

- Dårligere hastighet når jeg er koblet til extenderen.

 

Ønsker en løsning som gir meg ett nettverk, men hvor telefonen/PC-en velger trådløspunktet som gir best dekning automatisk. Samt at jeg kan få god hastighet i alle rom.

 

 

Hva anbefaler dere?

 

Jeg har forstått at beste løsning muligens er en Wifi Powerline Kit. Hvor jeg kjører 1 Wifi Powerline boks i hvert rom. Hva tror dere?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg har en større leilighet over 1. etg (ca 170kvm). jeg har i dag Get II boks, og en Netgear extender. Dette er en løsning jeg føler fungerer sånn 70%.

 

Problemer med dagens løsning:

- Netgear extenderen gir bare dekning til ett ytterligere rom (ingen dekning eller dårlig dekning på 2-3 av rommene i ytterkant av leiligheten, samt terassene)

- Får to separate nettverk (eg. MittNettverk og MittNettverk_EXT - ikke samme SSID)

- Dårligere hastighet når jeg er koblet til extenderen.

 

Ønsker en løsning som gir meg ett nettverk, men hvor telefonen/PC-en velger trådløspunktet som gir best dekning automatisk. Samt at jeg kan få god hastighet i alle rom.

 

 

Hva anbefaler dere?

 

Jeg har forstått at beste løsning muligens er en Wifi Powerline Kit. Hvor jeg kjører 1 Wifi Powerline boks i hvert rom. Hva tror dere?

 

 

 

Det skjer ikke, så lenge telefoner fortsatt har kontakt med ett punkt vil den ikke gi slipp på denne, Noen routere derimot har alternativ om å kaste ut enheter hvis de går under så så lavt nivå, Om det finnes noe for pc som kan droppe ett punkt hvis den får for dårlig signal vet jeg ikke, men skulle da tro det

 

http://www.dinside.no/890670/rutertest-asus-rt-n66u Knall god router,men såklart ikke den billigste

 

At kabling ikke er ett alternativ er flaskehalsen i alt dette egentlig, anbefaler deg til å revurdere det om du kan

Lenke til kommentar

Det burde jeg vel ha presisert, kabel er ikke et alternativ.

Problemet er jo at hvis du skal ha skikkelig hastighet og stabilitet, så er kablet tilgangspunkt (AP) eneste alternativ... Hvis du er heldig, så kan powerline være et alternativ. Men det kan like gjerne funke dårligere enn det du har nå.
Lenke til kommentar

har et par oppfølgingsspørsmål:

 

SPM1:

Om jeg har et hjemmenettverk hvor alle "senderne" har samme SSID, vil dette forenkle mobilenes jobb med å hente det beste signalet til en hver tid i forhold til om alle "senderne" har ulike SSID-er? Eller har dette ingen betydning?

 

 

SPM2:

Burde jeg teste med en powerline model først, og heller utvikle til de andre rommene om det gir tilstrekkelig resultat? Eller vil flere powerline "sendere" i leiligheten bare forstyrre hverandre?

Lenke til kommentar

har et par oppfølgingsspørsmål:

 

SPM1:

Om jeg har et hjemmenettverk hvor alle "senderne" har samme SSID, vil dette forenkle mobilenes jobb med å hente det beste signalet til en hver tid i forhold til om alle "senderne" har ulike SSID-er? Eller har dette ingen betydning?

 

 

SPM2:

Burde jeg teste med en powerline model først, og heller utvikle til de andre rommene om det gir tilstrekkelig resultat? Eller vil flere powerline "sendere" i leiligheten bare forstyrre hverandre?

1.ingen betydning

 

2. Er ikke kjent med de, men opererer de alle på samme kanal så ja, da vil de nok påvirke hverandre

Lenke til kommentar

1: Min erfaring er at det funker best å ha ulik SSID på hoved-AP og WiFi-extender(e). Ulempen er at man må legge inn alle SSIDer på alle dingser. Ytelsesmessig får jeg 20-25 Mbps gjennom min WN3000RP extender.

 

2: De fleste powerline (PL) støtter mer enn to enheter, så du kan som regel utvide med flere. Ytelsen vil variere sterkt, men sist jeg testet dette hjemme, fikk jeg minst 4-5 Mbps også der signal-LED for kvalitet selv der PL lyste rødt. Dette holder til å streame HD-video (NetFlix, for eks).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...