Gå til innhold

Skjermkort blir for varm,pc slår seg av


ilalo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv å følge med rent visuelt på viften til cpu kjøleren, stopper den å spinne så er det jo soleklart der problemet ligger.

 

Noen cpu kjølere er svært sære på hvordan de kobles til og innstillingene i BIOS , feks er noen vifter ikke kompatible med at man justerer hastigheten og man kan derfor oppleve at viften bare faller helt ut.

 

Se om du kan sette hastighet til standard / maks i BIOS.

Lenke til kommentar

Når jeg prøvde å sette cpu viften og "turbo" så slår pcen seg av i det jeg restarter den,den går på i noen sekunder så går den i en "evig loop" med svart skjerm der pcen går på og av,
slo pcen av helt,ventet litt,gikk inn på bios og slo av turbo,da startet pcen helt fint igjen
Viften lyser som sagt rødt inne på bios,alle de andre går som de skal

Kan det være psuen?
Er bare 2 steder der jeg kan koble fra cpu viften,prøvd begge,den første gav meg fan error melding og den andre går så vidt

Lenke til kommentar

Bare ha viften på normal modus. Hvis du får alarm på lav hastighet (du sier det er rød skrift i BIOS på viftehastighet?) kan du stille alarmgrensen i BIOS. Alternativt benytter du deg utelukkende av 3pins vifter og kobler disse direkte til en viftekontroller, og setter "Ignore" på alle viftene i BIOS (altså at pc'n ikke bryr seg om hastighet til viftene). Viftekontakter på hovedkort kan være litt køddent noen ganger. Personlig benytter jeg dem aldri.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har du byttet ut stock kjøleren på CPU? Har du overklokket CPU?

 

Du kan forsøke å manuelt gi prosessor litt mer spenning. Det samme med RAM. Du kan også forsøke å slippe opp litt på timings til minnebrikkene dine, og forsåvidt også kjøre en Memtest 86+.

 

Fordi nå ser temperaturene dine fine ut?

 

Jeg vil anbefale at du gjør som jeg sa for en test:

Koble alle viftene dine direkte til PSU (eller frontpanel), altså ikke via hovedkort. Da vil dem gå på full hastighet (max spenning) hele tiden. Sørg for å de-aktivere krav om CPU vifte i BIOS først. På denne måten kan du sjekke om du har noe sensorproblem, eller problemer med voltregulering på viftekontaktene på HK. Kanskje prosessor er varmere enn hva sensoren gir, dermed gires viften ned for mye, og intel sine sikkerhetsfunksjoner slår inn.

 

Vil også anbefale at du oppdaterer BIOS på hovedkortet ditt.

 

Siden disse problemene oppstod etter at du byttet skjermkort så kan det tenkes at du har noe kompatiblitetsproblemer. Eller det kan selvsagt også tenkes at strømforsyningen din ikke takler dette.. Det ser forøvrig ut for meg som du har koblet strøm til skjermkort feil? Kommer ikke disse kortene med 2 stykk 8pin kabler som leder ut i 4 stykk 6 pin? Så man må ha totalt 4 separate PCIE kanaler fra GPU?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Rdan kobler jeg viftene direkte inn mot psuen? Nja,koblingen til skjermkortet er gjort med de ledningene som følgte med kortet

Ja, det følger med 2 kabler med skjermkort. Men disse må ha separate kanaler fra PSU. Hvilken PSU har du?

 

Du kan koble vifter direkte til PSU med en slik:

http://www.netonnet.no/art/data/kabel-og-kontakt/strom/Deltaco-Adapterkabelf%C3%B6rfl%C3%A4ktar4x3pi/118418.4205/

 

Du vil kanskje få problemer med CPU viften med denne, siden du har en PWM vifte (4p). Du kan modifisere litt så det passer, men du kan selvsagt også la CPU viften stå på CPU FAN på hovedkortet og koble vekk de øvrige viftene. For en test er det kanskje like lett å bare koble vekk ALLE kabinettviftene dine fra hovedkort, og bare beholde CPU viften på CPU FAN. Da slipper du kjøpe noe, og du får iallfall sjekket om feilen ligger i noen av header'ne til de øvrige viftene.

Lenke til kommentar

Regner med at med kanaler så mener du tilkoblinger fra psuen,riktig? Hvis ja så har de egne tilkoblinger ,altså ikke krysset sammen. Kan ta å teste kun cpu viften ja,men om den forsatt lyser rødt eller jeg får opp cpu fan error,hva kan feilen være??

 

Ps: jeg har en slik ledning som du linket til,viste bare ikke hva jeg kunne bruke den til :) skal jeg koble opp de sndre viftene ia den,eller cpu viften?

Endret av ilalo
Lenke til kommentar

Dette som "lyser rødt" som du snakker om ... og "cpu fan error", dette må du løse i BIOS.

 

Koble CPU viften til CPU FAN på hovedkort. Du har bare 1 header til dette.

Koble alle andre vifter til den kabel-lasken jeg pekte til, eller bare koble de vekk.

Gå inn i BIOS og finn der det står noe om fan control. Hvis du linker meg info om hovedkortet ditt kan jeg sjekke manualen ... Det du gjør er å sette IGNORE på krav til hastighet, eller en veldig lav RPM iallfall, på CPU FAN header.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

http://www.asus.com/Motherboards/P8Z77V/

 

Det er hovedkortet,en annen ting,hvordan oppdaterer jeg bios? Lastet ned sånn asus ez update,men den vil ikke koble seg opp mot serverne og den "nyeste" biosen jeg lastet ned selv ville ikke den oppdatere ,pga feil modell eller noe,selvom jeg lastet den ned fra drivers/tools til det hovedkortet

 

Takk for at du tar deg tid til dette her,får ikke takket deg nok

Lenke til kommentar

MANUAL:

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1155/P8Z77-V/E7074_P8Z77-V.pdf

 

Side 3-28 Monitor menu:

CPU Fan Speed Low Limit:

Sett til lavest mulig verdi 200 rpm

 

Aldri update fra windowsmiljø. Anbefales ikke!

 

Oppdater fra BIOS. Ref side 3.39 i manual, Asus EZ Flash 2

Last ned siste versjon http://www.asus.com/Motherboards/P8Z77V/HelpDesk_Download/

og legg på en usb minnepinne (FAT32). Følg instruksene i manual, load optimized defaults før flash.

 

Vær OBS på at du etter flash av BIOS må sette tilbake dine innstillinger. Vil anbefale deg at du gjør deg kjent med ALT i BIOS'en, fordi default settings er slettest ikke best!

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ok,skal ta å flashe biosen nå

har aldri rørt på noe inne på biosen,så den er nok "dessverre" på default settings allerede :p

 

Det er litt dumt egentlig ... Du har et hovedkort med mye valgmuligheter, og du kan få PC'en din raskere, mer stabil og boote kjappere ved å gå gjennom funksjonene der. Default settings er "greit nok" men du utnytter ikke mulighetene dine.

Lenke til kommentar

Den klarer ikke lese filen. Formaterte du til Fat32 på minnepinnen først? Jeg ser at det er en CAP fil den BIOS fila, så mulig den må renames også... hmm. Kan være du bare kan rename den til .ROM, men la oss heller forsøke en bedre variant:

 

Forsøk heller dette:

 

- Formater minepinne til FAT32

- Last ned siste BIOS fil til en folder på PC'n din

- Last ned Bios Renamer for USB BIOS Flashback og legg denne i samme mappe som BIOS-filen din

- Selvsagt UNZIP det som måtte være zippet.

http://www.asus.com/Motherboards/P8Z77V/HelpDesk_Download/

- Kjør programsnutten ("Bios renamer"). Du skal nå ha en BIOS fil som heter noe annet enn den du lastet ned.

- Legg den rename'ede filen på roten av minnepinnen din.

- Slå av PC'n, sett minnepinnen i den porten som er under nettverksporten din (den nederste av disse).

- Trykk inn Flashback-knappen på hovedkortet ditt 3 sekund til det begynner å blinke

- Vent til det slutter å blinke

 

Se side 2-42 i manualen din for mer informasjon.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...