Gå til innhold

Skjermkort blir for varm,pc slår seg av


ilalo

Anbefalte innlegg

Kan tenkes du har et sensorproblem slik at CPU viften ikke girer seg opp som den skal.

 

Det var derfor jeg i utgangspunktet også ville ha CPU-viften utenom hovedkortet (Da må du endre fra 200 til IGNORE i BIOS..). Men det er vel litt krøkkete å få en 4p til å passe i en 3p, du må i såfall klippe vekk "veggene" på 1 av pluggene (på den kabel-lasken vi lenket til tidligere) slik at den ser mer sånn ut slik ut

 

cable-power-internal-cb-pwi-3p-3p2-xxx-p

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida du tolker rett :)

 

Men dette betyr at du har overganger fra molex. Jeg vil anbefale å koble native kabler hele veien, så 4 separate PCIe kabler fra PSU til disse gøye overgangene som fulgte med EVGA-kortet.

 

Hvis du fortsatt har problemer ville iallfall jeg skaffet meg en PSU med fler PCIe porter og sjekket ut dette. Husk at du har 14 dagers åpent kjøp på nettbutikker, så du kan alltids retunere den og få pengene tilbake (-porto). Eller hvis du har noen kompiser med en PSU så er jo dette enda greiere.

Lenke til kommentar

Skal man molexe til pci-e 6pin må man bruke 2 egne kabler fra psu uten noe annet på.

for 2x 6pin okkuperer da 4 molex-linjer.

 

Samme med 8pin som ofte krever 2x 6pin.

 

Er det en 8 pin og en 6pin på et kort og man kun har moles må man benytte 6 egne molexkabler som kommer til å se ut som "#¤%&/.

 

Molex egner seg heller ikke med last på og i 99% av brannene og smeltingene jeg har hatt eller sett er molex synderen.

 

Ny psu er så mye bedre om man ikke har nok kontakter.

Lenke til kommentar

Der slo pcen seg av etter noen min med max payne 3
ser at en av ssdene er på 58gr vet ikke om det har noe med saken å gjøre,synes hele greien er merkelig
har gjort alt som har blitt sagt her,men det er noe som gjør at pcen slår seg av

Kan det være hovedkortet,for lite luft gjennom kabinettet eller rett og slett noe med psuen? blir så frustrert
"kastet bort" over 6k på et skjermkort som jeg ikke kan utnytte pga maskinen slår seg av hele tiden når jeg pusher spill på ultra

Tok ned innstillingene litt på spillet,men den slo seg av igjen
får ikke opp noen feilmeldinger når det skjer,den bare slår seg av,så starter den på nytt av seg selv,pcen altså

Endret av ilalo
Lenke til kommentar

Det kan godt tenkes at problemet ligger i strømforsyning. Du må absolutt prøve en annen, med nok pcie kabler og god effekt. Skjermkortet ditt er sulten på strøm, det er jo noe av det råeste kortet som finnes.

 

Generelt kan det lønne seg med et litt ryddig kabinett også, med god luftgjennomstrømning. Nesten 60°C på SSD høres litt høyt ut ..

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Skal kjøpe den psuen du linket til nå,er det noe annet jeg må ta med,for da bestiller jeg det jeg trenger i samme slengen,som kabler osv
om du kan finne det jeg trenger så hadde det vært kjempe,du har hjulpet meg masse,men ja :)

Hvis ikke så føler jeg at siste utvei må være ny hovedkort/kabinett og evt ny cpu?? :/

Endret av ilalo
Lenke til kommentar

Jeg ville satt sammen maskinen på nytt. Rydd opp litt. Prøv å få mest mulig av kabler på baksiden av hovedkortbrettet. Fjern også alle 3,5" brønner du ikke bruker, så blir det bedre luftflow. Det er vel slike kasetter med 3,5" brønner i dette kabinettet, og du kan fjerne dem og flytte på dem ganske fritt. Fyll opp med 120/140mm vifter i front og sett også en på sidepanelet hvis du får plass (ikke kommer i konflikt med GPU eller kjøletårnet ditt). Disse må blåse inn i kabinettet.

Personlig ville jeg også kjøpt en slik:

http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Kj%C3%B8lere/Vifter/Viftestyring/Akasa/Lamptron-viftestyring--FC9--Sort-4-kanaler-%C3%A0-50W--7-regulerbare-farger-127505-p0000081767.aspx

 

Koble alle kabinettviftene dine til denne. Koble da slik at du kan styre sonene i maskinen, f.eks hvis du tar de to viftene i front på 1 kanal, viften på sidepanelet på 1 kanal og de 2 viftene bak/topp på 1 kanal.

 

Trenger du splittere eller forlengere har DI masse av dette:

http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Kabler/Str%C3%B8m---intern.aspx

 

Så mitt tips må bli:

Rydd opp i kabinettet.

Forbedre generell airflow

Få en bedre strømforsyning.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Testet en liten ting nå nettopp med max payne
slo alt på maks,samt MSAA til 8x,da viser den at den bruker 2GB av 3GB (skjermkortet)
Etter noen min så starter pcen på nytt
Slår jeg av MSAA,så viser den at den bruker litt over 900MB av 3GB (skjermkortet)
Da slår IKKE pcen seg av under samme scene,tenkte jeg bare skulle nevne dette i tilfelle det hadde noe å si eller gir deg/dere noen ideer

Lenke til kommentar

OK. Du skal iallfall begynne med å bytte ut strømforsyningen. Jeg syntes det høres ut som at PSU ikke klarer jobben. Hvis problemet fortsetter etter dette melder du tilbake hit.

 

Det kan være relatert til driver-problematikk, power-settings, BIOS-settings eller rett og slett faulty hardware.

 

Men siden maskinen din bare booter, uten noe som helst feilmelding eller blåskjerm, holder jeg en liten knapp på PSU. Du har uansett ikke kablet strøm korrekt til det nye skjermkortet ditt, og siden probleme dine oppstå da du byttet skjermkort vil jeg tro at PSU er problemet her. Det kan jo tenkes at skjermkortet ikke fungerer som det skal (DOA), men jeg tviler egentlig på det.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...