Gå til innhold

Valg av beste trådløse NAS


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter noe som kan samle alle dataene mine som er spredt på 5 GB over henholdsvis 3 disker.

Jeg har sett på NAS, men finner ingen gode alternativ som ikke krever at jeg kobler NAS direkte til router med kabel. Med mindre det er en dedikert PC som koster ganske mye.

 

Hva er den beste TRÅDLØSE NAS-løsningen som kun kobles til strømmen og til det trådløse nettverket? Jeg har behov for minimum 5 GB, gjerne med muligheten til å oppgradere ytterligere når større disker kommer på markedet.

Budsjettet er på 2-3000 kr.

Endret av decent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også ganske lenge vurdert å bytte ut min hjemmesnekrede server med en fiks ferdig nas, og den må være trådløs. Det første du må være forberedt på er at 2 av 3 personer (uansett forum) vil anbefale deg å bruke kabel, til tross for at det er en trådløs løsning du klart og tydelig spør om hjelp med å finne :)

 

Men for å svare på spørsmålet ditt så er det slik at de fleste NAS idag er kompatible med de mest brukte USB baserte trådløse kort, men kun de som kjører N standarden. Dette betyr at du idag ikke kan kjøpe et USB basert AC dong og plugge den rett inn. N standarden har grei overføringshastighet, men i mitt tilfelle opplevde jeg ofte at eksempelvis streaming av HD filmer fra server og bort til HTPC ikke gikk knirkefritt. Etter å ha gått over til AC på både router og klient så opplevde jeg ca 3x hastighetsøkning. Den eneste måten du kan få AC på NAS idag er egentlig om du kjøper en egen AC router og setter den som et aksesspunkt for NAS`n din. Det blir dyrt, men da får du så god trådløs hastighet som det er mulig å få idag. Et siste alternativ er å bruke strømnettet ditt(homeplug/powerline), disse løsningene er stabile men ganske trege.

 

Dersom det holder med N standard for deg, så hadde jeg rett og slett gått på finn.no og søkt etter et av de mer kjente merkene, eksempelvis synology. Flere der som selger 4-bays enheter ganske billig (inkludert disker), og det eneste du da egentlig trenger i tillegg blir da en trådløs USB dongel. Som Clayman sier så blir likevel budsjettet ditt litt for stramt, og du blir da nødt til å kjøpe veldig gammelt utstyr. Det ligger en Synology DS 413j ute til 2000,- på finn.no nå (for ordens skyld så er det ikke jeg som selger, og jeg kjenner heller ikke selger), kjøper du i tillegg to 4tb disker til ca 1300,- så er du oppe i 4600,- Da har du også to ledige brønner dersom du har behov for mer plass i fremtiden.

 

Her er synology sin liste over støttede USB dongler, disse er det bare å plugge inn så er du trådløs - http://www.synology.com/en-global/support/faq/427

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Især til deg BareGjest.

Jeg mente 5 TB som de fleste skjønte :) Jeg innser at det er nok et litt lavt budsjett. Og at jeg må gå litt høyere. Det får jeg bare gjøre! Men da er de neste spørsmålene:

Kan jeg behandle diskene på lik linje som en harddisk på en PC/MAC? Det som er ideelt vil være at NASen primært fungerer som en "normal harddisk", bare ikke fysisk i maskinen. Det er streaming av filmer jeg først og fremst har i tankene. Samt å kunne overføre bilder og dokumenter fortløpende etter hvert som jeg ønsker å lagre/organisere de.

Videre er jeg åpen for muligheten for å sette i nye disker etterhvert som større kommer ut. Det var slett ingen dum sak. Hvilken NAS vil da være mest fremtidsrettet? Da snakker vi make and model.
AC-støtte fra USB, thunderbolt, mulighet til å sette i normale harddisker samt å oppgradere.

Fungerer ikke Apple sine time capusule ca på denne måten? Dvs fullstendig trådløs etc?
Jeg har routeren oppå veggen i gangen og det vil således ikke se særlig pent ut å legge en kabel rundt hjørner og slik. Så det er det estetiske jeg primært tenker på her. Slik at jeg bare kan stue NASen et sted hvor jeg ikke trenger å se på den. Det ideelle vil da selvsagt være en fullstendig trådløs løsning, men jeg skjønner det er lite av om dagen.

Takk for mange gode svar så langt!

Endret av decent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...