Gå til innhold

Mellomlanding på USA-reise


Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt råd fra dere erfarne flyvere angående en reiserute som er foreslått av expedia.

Oslo (OSL) - Paris (CDG), 1 time ventetid (Air France)
Paris (CDG) - Atlanda (ATL), 1 time og 33 min ventetid (Air France)

Atlanta (ATL) - Fort Myers (RSW). (Delta)

Jeg er litt bekymret når det gjelder tiden på mellomlandingene.

I Paris må vi vel gjennom passkontroll, og mulig utspørring ved gaten, og i tillegg så har jeg ikke vært på den flyplassen i voksen alder og er ikke akkurat kjent der. Tror dere det holder med 1 time?

Og jeg er enda mer bekymret når det gjelder 1,5 time i Atlanta. Har lest her på forumet at når man mellomlander i USA, så må man ut og hente bagasjen, og deretter sjekke inn på ny. Stemmer dette? Og i så tilfelle, så er vel 1,5 time litt knapt? :/ Og hvis jeg ikke rekker det, har jeg rett på nytt fly?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg flyr en del, <1 t når man skal ut og inn med bagasje er litt knapt men går somregel fint. Er flyet litt forsinket så mister man det fort.

 

Du må ut og inn med bagasjen i USA ja. Om du har rett på nytt fly må du nesten sjekke med flyselskapet. Jeg reiser så og si altid med star alliansen og da får jeg alltid nytt fly om dette skjer pga da skyldes det forsinkelse eller lignende som jeg ikke kan noe for. Men det er ikke alle selskap som er like "snille"

 

Hvorfor skulle dere ha blitt utspørt ved gate??

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle dere ha blitt utspørt ved gate??

 

Jeg har reist til USA én gang før, og da måtte familien vår komme til gaten i Frankfurt, der vi ble spurt om diverse spørsmål; hvor vi skulle bo, om vi har vært i visse land før osv. Dette var noen år siden, men har fått inntrykk fra andre jeg har snakket med at dette er relativt vanlig.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skulle dere ha blitt utspørt ved gate??

 

Jeg har reist til USA én gang før, og da måtte familien vår komme til gaten i Frankfurt, der vi ble spurt om diverse spørsmål; hvor vi skulle bo, om vi har vært i visse land før osv. Dette var noen år siden, men har fått inntrykk fra andre jeg har snakket med at dette er relativt vanlig.

Nå reiser jeg ikke så ofte til USA men slike spørsmål har jeg fått i passkontrollen når jeg landet der. Personene ved gate er jo flyselskapet sitt personell så jeg ser ikke helt hva de skal med den informasjonen.

Lenke til kommentar

CDG er en upraktisk flyplass med flere terminaler, dersom du er uheldig med gate du kommer til og gate du reiser fra, kan det være langt å gå (ev shuttletog). Da kan 1 1/2 t være i underkant, men det burde holde dersom innkommende fly ikke er forsinket. Ved flybytte etter ankomst i USA må du igjennom Immigration på første sted du lander før du kan reise videre innenriks i USA, og her kan køene være lange. Sist jeg var på EWR var køen her på nesten 2 timer, LAX gangen før var det litt over 1/2 time, men dette varierer veldig.

Lenke til kommentar

Høres jo ut som at denne reiseruten fort kan bli problematisk.. Billettene koster bare litt over 3000,- for tur/retur, og prisen var så god at jeg hadde ikke lyst å gi det helt opp, men høres nesten ut som at jeg bør finne meg noen andre billetter.. Eller hva?

Lenke til kommentar

Er dette en sammenhengende billett, eller er de separate? Dersom de er sammenhengende, er det normalt ikke noe problem å få bli med neste fly dersom du ikke rekker det du skulle vært med, men det blir fort litt ekstra hassle når man kommer frem (tidspunkt for leiebil, hotell etc).

Lenke til kommentar

Reisen er sammenhengende ja, på den måten at jeg har søkt i momondo: Oslo - Fort Myers, og fikk denne reiseruten foreslått av expedia. Antar at det var det du mente?

 

Det viktiger er om flyselkapet/selkapene har solgt deg en sammenhengende billett. De er i så tilfelle ansvarlige for å få deg frem til målet om de skulle bli forsinkelser. Regner med det samme gjelder for et reisebyrå som har solgt dette sammenhengende, men her er regelverket langt mer uklart.

Lenke til kommentar

Denne reiseruta kan du bare glemme. Reist en haug med ganger til Fort Myers da jeg bodde der, men reiste helst da via Frankfurt - Philadelphia eller Newark. Nå går hjemreisene via CDG, og som noen skriver, det tar tid å reise mellom terminalene på CDG. I tillegg er det alltid kø ved immigration på amerikanske flyplasser. Eneste gangen jeg ikke har opplevd lang kø, var ved innreise via San Juan/Puerto Rico. Kom da med et lite fly med 20-30 passasjerer. Greit nok at man kommer seg frem til slutt med gjennomgående billetter, men like greit å bestille med litt tid til gode og heller komme frem som planlagt. Har opplevd forsinkelser også uten gjennomgående billett (US-Airways / Delta) og det ordnet seg, etter ca 40 min i kø + 40 minutter i telefonkø....

Uansett, Fort Myers er et deilig sted å slappe av på :-) Trivdes godt der, men ble litt kaldt på vinteren, så vi flytta lengre sør :-)

 

PS, dersom du kjøper fra disse billigselskapene, så les hva som står med små skrift, bl.a. vedrørende transitt-tider og slikt. Flere av dem dekker ikke ekstra kostnader dersom du må bytte flight pga forsinkelser osv......

Endret av Rundtiverden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...